YAQIN MS 33B – VINYL IS NOT DEAD …

Co jakiś czas w internecie pojawiają się informacje, że płyty winylowe odchodzą do lamusa, to samo tyczy się płyt CD. Prym mają wieść źródła internetowe. Ale czy takie rozwiązanie będzie dobre? Obserwując komentarze ludzi, którzy porównują te same płyty w wersji cyfrowej i analogowej, stwierdzamy, że sprawa nie jest taka oczywista. Obcowanie z płytą, możliwość dotknięcia okładki (w szczególności jest to fajne doznanie, jeżeli posiadamy bardzo dobre wydanie na przykład japońskie). Porównać można to jedynie z nowymi  książkami. Czytanie na Kindle, jest wygodne, ale używanie przycisku do przewijania zamiast obracania stron nie jest już tym samym. To jest tylko jeden aspekt, który działa przyciągająco na melomanów i audiofili do słuchania płyt z winylu. Kolejnym i chyba najważniejszym  jest sposób przedstawienia odtwarzanej muzyki. Wielu ludzi twierdzi, że tylko winyl jest w stanie odtworzyć w „pełni” nagraną muzykę. I na tym skupiliśmy się podczas użytkowania Yaqina MS 33B dostarczonego do nas na testy przez Gliwicką firmę 4hifi.

 

 .

Budowa:

Yaqin przyzwyczaił nas do dość kontrowersyjnego wyglądu. W tym przypadku jednak do czynienia mamy z klasycznie wyglądającą czarną skrzynką. Co więcej, banalną w użytkowaniu. Na przedniej płycie do dyspozycji mamy 4 przyciski. Jeden odpowiadający za włączanie oraz trzy pozwalające dobrać tor do wkładki, którą aktualnie mamy w użyciu. Z tyłu zaś mamy możliwość podłączenia w odpowiednie gniazda RCA wkładki typu MM oraz MC. Każde posiada osobne uziemienie. Użytkownicy gramofonów z dwoma ramionami powinni się ucieszyć, ponieważ bez dodatkowego przełączania kabli można zawieszać na ramionach wkładki MM i MC jednocześnie i jednym przyciskiem cieszyć się różnicami płynącymi z zastosowania tychże właśnie. Z tyłu mamy jedno gniazdo IEC, dające nam możliwość podłączenia i eksperymentowania kablami zasilającymi. Jednak największe możliwości dają nam lampy. Producent zastosował w MS 33B lampy 2x 12AX7 oraz 1x 12AU7. Ich miłośnicy  mają szerokie pole do manewru. Mogą żonglować lampami do woli, jednocześnie zmieniając brzmienie swojego urządzenia. To chyba to, co najbardziej do nas przemawia podczas użytkowania urządzeń lampowych. Ta możliwość zmiany brzmienia w prosty sposób i możliwość poeksperymentowania.

.

 .

Brzmienie:

Przechodząc do tego, co w naszym hobby najistotniejsze – do słuchania muzyki. Jak to zazwyczaj bywa z odsłuchami, było kilka obowiązkowych płyt. Listę znajdziecie na końcu tekstu. Jak zawsze sporo przyjemności dostarczył nam Chick Corea ze swoją płytą Return to Forever (ECM 1022 – wydanie US). Płyta wciąga w każdym calu. Jest ona dość specyficznie zrealizowana, ale z lekkością wsłuchiwaliśmy się w to, co zaserwowali nam muzycy: Chick Corea, Airto Moreira, Stanley Clarke, Joe Farrell oraz wspaniałą Florę Purim na wokalu. Co prawda nie doznaliśmy oceanu przestrzeni, Yaqin w tej materii jest raczej oszczędny, muzykę odczuwamy na linii kolumn i niedaleko za ich linią, ale forma prezentacji jest naprawdę przyjemna w odbiorze. Jeżeli szukacie przedwzmacniacza, który dostarczy wam delikatną górę (nasz Shure M97 może z niektórymi przedwzmacniaczami zagrać dość „sucho”), ciepłą średnicę i w miarę dynamiczny dół pasma, może okazać się, że MS33B będzie strzałem w dziesiątkę. W przypadku troszkę bardziej zniszczonych płyt, zapewne zauważacie, że zależnie od użytego przedwzmacniacza trzaski są mniej lub bardziej słyszalne. W naszym przypadku (połączenie Shure z Yaqinem) pozwoliło w dość znacznym stopniu zredukować je i nie były tam mocno odczuwalne – to naprawdę spory plus wpływający na przyjemność słuchania. Jednocześnie nie oznacza to, że straciliśmy detaliczność w górze pasma. Rzeklibyśmy, że te mankamenty związane z czarnymi krążkami, były skuteczniej zretuszowane. Nie zauważyliśmy również tak zwanego brumienia. Nawet na wysokich poziomach głośności była kompletna cisza w głośnikach. Ogólne brzmienie określilibyśmy raczej jako „gładkie”. Góra pasma pokazuje sporo szczegółów zarejestrowanych na płytach, nie jest natarczywa. Jest spokojna, lekko zaokrąglona. Średnica jest gęsta i również ma wiele do zaoferowania. Pasma są razem bardzo dobrze zszyte, nie obserwowaliśmy dziur. Jeśli chodzi o dynamikę, fajnie sprawdziła się płyta Michaela Jacksona – Bad. Yaqin świetnie sobie poradził z utworami. Dół pasma był zróżnicowany, sprężysty. Noga sama tupała w rytm. Reasumując, naprawdę muzykalne urządzenie, zróżnicowane barwowo, nasycone i nie monotonne, ale zarazem dające sporo radości z muzyki. Może warto już zacząć używać określenia: „gra jak Yaqin”?

.

...

Podsumowanie:

Yaqin MS33B jest niedrogą, ale bardzo muzykalną propozycją dla miłośników analogowego brzmienia. Styl prezentacji powoduje, że możemy przerzucać płyty w nieskończoność. Nie jest ona denerwująca i daje sporo radości. Zauważamy pewną analogię w urządzeniach Chińskiego producenta. Tworzy bardzo muzykalny sprzęt ze specyficznym stylem grania – ta rozpoznawalność jest wielką zaletą Yaqina. Nam taki styl prezentacji bardzo odpowiada. Jedno jest pewne „Vinyl is not dead” i jeszcze przez wiele, wiele lat nie będzie…

.

 .

Lista płyt użytych podczas odsłuchu:

 

  • Chick Corea – Return to forever (ECM 1022 – US – 1972)
  • Eagles – Hotel California (P-10221Y – Japan – 1976)
  • Gary Burton Quintet – Dreams So Real – Music of Carla Bley (ECM 1072 – Germany 1976)
  • The John Coltrane Quartet – Ballads (Impulse YP-8574-AI – Japan – 1976)
  • Keith Jarrett – The Mourning of a star (Atlantic – SD 1596 – US – 1971)
  • Mike Oldfield – Tubular Bells ( Virgin – V2001 – Scandinavia 1973)
  • Miles Davis – Live- Evil ( CBS – S 67219 – Netherlands – 1971)
  • Pink Floyd – Wish you were here (Harvest – 400 010 – Germany 1975)
  • Michael Jackson – Bad ( Epic – 450290 1 – UK – 1987)

 

Sprzęt użyty do testu:       

Źródło: Abrahamsen V6.0 – upgraded, Denon 3910, Braun PS 450 z wkładką Shure M97xe, Dual cs5000 z wkładką Ortofon om30
Głośniki: Zaph ZD5, Focal Zoller Suspense,
Wzmacniacz : Baltlab Epoca III, Audio Research vsi55 na lampach Psvane Treasure Mark II KT88,

Okablowanie sygnałowe: AriniAudio Individual, SMK Audio
Okablowanie Głośnikowe: Eagle Cable,Tellurium Q Blue
Listwa zasilająca: Taga Harmony PF-1000
Kable zasilające: DIY

Adaptacja akustyczna :  Panele uniwersalne FiberPRO Mega Acoustic

 

Dane Techniczne:

Input Sensitivity:MM≤4mV,MC≤0.3mV
Output Voltage:0.5V(1KHz)
Distortion:MM≤0.2% MC≤0.5%
Frequency Response:RIAA
SNR:MM≥63dB,MC≥53dB
Tube:12AX7×2,12AU7×1
Phono Stage Suitability:MM and MC
MC.HI-Z:≥50Ω MC Phono Amplifier
MC.Low-Z:<50Ω MC Phono Amplifier
N.W:5.4kg
G.W):7.1kg
Size:290mm*320mm*105mm
Package:460*360*195mm

 

Dystrybucja

4HiFi Sp. z o.o.

ul. Dolna 12
44-100 Gliwice

tel: 881 488 463

http://www.4hifi.pl/

Cena:  

 

Redakcja: audiomuzofans.pl

B.P.