TEST: AUNE S8 Reference DAC – dynamicznie szczegółowy.

Aune S8 Reference DAC

Aune, czyli Wuhan Ao Lai Er Technology Co. Ltd., to firma założona w 2004 roku. Zgromadziła ona bogate doświadczenie wynikające z szeroko zakrojonych badań i rozwoju, co zaowocowało produktami, które zostały dobrze przyjęte na całym świecie.

Sześciu współzałożycieli, oprócz bycia zagorzałymi fanami audio, są także ekspertami w różnych dziedzinach związanych z dźwiękiem, takich jak projektowanie sprzętu, projektowanie elektroakustyczne, programowanie, projektowanie i strojenie głośników.

Logo Aune zostało zainspirowane koncepcją Yin-Yang – chińskiej filozofii równowagi. Zaokrąglony wzór liter przekazuje przesłanie spokoju i łagodności. 

Dążąc do doskonałego dźwięku i wspaniałych wrażeń użytkownika, marka Aune ma aspiracje by być światowej klasy.

W 2020r aune audio po raz czwarty z rzędu znalazła się w gronie 10 najlepszych chińskich marek HiFi.

BUDOWA/WYGLĄD:

Ostatnio na polskim rynku możemy zaobserwować dość dużą ekspansję DACów z Państwa Środka i dlatego postanowiliśmy przetestować DACa jednego z czołowych Chińskich producentów. Wybór od razu padł na topowy model Aune S8 Reference DAC.

Aune S8 wygląda bardzo solidnie – obudowa metalowa z lekko zakrzywionymi bokami. Z przodu umieszczony jest czytelny wyświetlacz w średniej wielkości obudowie (przód 288mm / 63mm wysokości / 211mm głębokość), co może się całkiem fajnie komponować z nowoczesnymi zestawami audio. Na przednim panelu, oprócz wspomnianego, bardzo czytelnego wyświetlacza, znajdziemy jeszcze cztery przyciski do wyboru źródła i ogólnego sterowania urządzeniem.

Tylny panel dysponuje optymalnie dobranymi wejściami, w teście korzystaliśmy z coaxial, optoical i USB.

Wyjścia to RCA i XLR.

Model S8 jest topowym przetwornikiem cyfrowo-analogowym Aune bazującym na układzie ES9038PRO z linii SABRE firmy ESS Technology, w którym wykorzystana jest technologia HyperStream II.

Technologia Titans Audio Labs

W Aune S8 wykorzystane zostało rozwiązanie PLL (Phase-Locked Loop) o niskim poziomie hałasu, które stworzyła firma Titans Audio Lab. Ta technologia przetwarzania danych cyfrowych umożliwia pominięcie ASRC w układzie DAC-a, co gwarantuje jeszcze żywsze prezentowanie dźwięku. Świetna optymalizacja i precyzyjne strojenie zaowocowały z kolei bardzo dobrym technicznie, ale naturalnym i muzykalnym brzmieniem.

Świetną jakość S8 potwierdzają pomiary jittera dla 44,1 kHz w J-Test, czyli niezależnym teście, który jest jednym z najczęściej wykorzystywanych do sprawdzania jakości DAC-ów.

Świetnej jakości złącze USB

W S8 firma Aune mocno skupiła się na złączu USB, którego obsługa została przeprojektowana. W modelu wykorzystano przygotowany na zamówienie kontroler XMOS firmy Thesycon oraz autorską technologię FPGA, które odpowiadają odpowiednio za analizowanie i syntetyzowanie danych. Specjalnie zaprojektowane USB umożliwia obsługę dźwięku do 32bit/768 kHz oraz plików DSD do 512.

W zestawie mamy dodatkowo pilota, za pomocą którego możemy ustawiać i sterować Aune.

Ważne sterowniki możemy pobrać ze strony Aune – tutaj http://en.auneaudio.com/index.php?s=/Home/Article/gjxzhz.html jest to dość przyjemny ukłon w stronę użytkownika.

Technika, techniką, ale w każdym teście najważniejszy jest odsłuch, bo co nam z parametrów i wzorcowo zaprojektowanych urządzeń, jeśli „nie zagrają dobrze” . Dlatego przechodzimy do mojego ulubionego zajęcia – wielogodzinnego obcowania z muzyką, aby wydobyć to, co w każdym sprzęcie najważniejsze: piękno muzyki.

Chcecie porozmawiać o audio i muzyce ?

ZAPRASZAMY DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOK

AudioMuzoFans

BRZMIENIE:

Do porównania mamy mocnego zawodnika Dac Lampizator Amber3 SE, który dzięki technologii lampowej wręcz czaruje przestrzenią i analogowym dźwiękiem.

Na początku testu nasuwa mi się tytuł filmu: „TO NIE JEST KRAJ DLA STARYCH LUDZI” w reżyserii
Joel Coen / Ethan Coen. Może to kontrowersyjne stwierdzenie, ale właśnie Auna S8 skojarzyła mi się z tym tytułem, czyli „to nie jest DAC dla starych ludzi”. A dlaczego? Już spieszę z wyjaśnieniami .

Najwięcej dzieje się tu w wysokim paśmie, które najczęściej jest słabiej słyszalne dla właśnie starszych melomanów. Następnym aspektem jest dynamika, która wraz z górą daje nowoczesny charakter w brzmieniu i preferuje młodszych słuchaczy, którzy wolą pliki, a nie płytę winylową. Na tej górze jest bardzo dużo informacji podanych selektywnie, ale nieostro i bez drażniących naleciałości. Słuchając muzykę elektroniczną, na przykład polskiego mistrza p. Marka Bylińskiego, w górnych partiach dostajemy dużo nowych informacji podanych przejrzyście i dynamicznie, co pozwala odkryć i eksplorować od nowa dużo utworów tego artysty i nie tylko jego.

I to jest właśnie to Reference w nazwie Aune S8.

Przeskakując od razu z góry na sam dół dostajemy porządną stopę basową bez rozlazłości, co odnajdujemy w utworach Alexi Gartner. Wzorcowo słyszymy tu kontrabas, każde muśnięcie struny jest dość wyraźnie zaakcentowane i słyszalne dla słuchacza. Również w muzyce dla młodszego słuchacza typu dance, house, czy też rap dostaniemy odpowiednią ilość mocniejszych dźwięków, co pozwala Aune uznać za uniwersalnie dysponujący dźwiękami DAC.

Również warto tu wspomnieć o doskonałej głębi.

I nastał czas na średnice. Porównując z Lampizatorem to jednak trochę gorzej, ale bawmy się na podobnym poziomie: Amber 3 SE to 3 krotnie droższy DAC.

Wracając do średnicy, która dość dobrze wpisuje się w ogólną charakterystykę całościową brzmienia, to jest ona szczegółowa, z odpowiednio poszeregowanymi instrumentami. Tu nie ma żadnego zamulania ani ukrywania dźwięków, co najlepiej usłyszymy w większych składach jazzowych z wokalistą. Ja osobiście testowałem na płycie CD wydanej przez TELARC JAZZ Lionela Hamptona „AND THE GOLDEN MEN OF JAZZ” LIVE AT THE BLUE NOTE z niesamowitym wokalem w trzecim utworze Jamesa Moody.

I właśnie teraz nadszedł czas na podsumowanie.

PODSUMOWANIE:

Aune S8 Reference DAC – to oprócz mocnych parametrów, dobrej funkcjonalności i ładnej obudowy Dac, który pozwoli nam odkryć wiele dźwięków, których dotychczas nie usłyszeliśmy w ulubionych utworach.

Nie usłyszymy tu zaokrąglonego dźwięku charakterystycznego dla DACów lampowych przypominających dźwięk płyty winylowej, ale za to dostaniemy nowoczesne brzmienie, dynamikę z pełną paletą dźwięków i wybrzmień podanych w całkiem przyjemnym obrazie muzycznym. Podsumowując w kilku słowach, usłyszymy wiele za całkiem niedużą kwotę.

SPECYFIKACJA TECHNICZNA:

Charakterystyka wejść:

(typ wejście – maksymalna głębia bitowa – maksymalne próbkowanie – obsługa DSD)

  • USB – 32bit – 768 kHz – DSD512
  • Koaksjalne – 24bit – 384 kHz – DoP128
  • Optyczne – 24bit – 192 kHz – DoP64
  • AES – 24bit – 384 kHz – DoP128
  • IIS – 32bit – 768 kHz – DSD512

Charakterystyka wyjść:

Zbalansowane

  • Maksymalny poziom wyjściowy: 4,3 Vrms
  • Zakres dynamiczny: 127 dB
  • THD+N (przy 1 kHz): -116 dB (0,00016%)
  • Poziom szumu: 2,5 μVrms

Niezbalansowane

  • Maksymalny poziom wyjściowy: 2,2 Vrms
  • Zakres dynamiczny: 122 dB
  • THD+N (przy 1 kHz): -114 dB (0,0002%)
  • Poziom szumu: 2 μVrms
  • Cena: 4 399,00 zł

SPRZĘT UŻYTY DO TESTU:

Źródło: CD NAD m5, DENON DVD 3910, Tidal, Telewizor Sony Bravia KD-65XF9005

Dac: LAMPIZATOR AMBER 3 SE,

Wzmacniacz: AUDIO RESEARCH VSI55, TSAKIRIDIS AEOLOS, BURSON CONDUCTOR 3X, Cambridge Audio EDGE A

Słuchawki: ZMF Verite ClosedZMF Eikon

Kolumny głośnikowe: FOCAL ZOLLER SUSPENSE,

Listwa zasilająca: TAGA Harmony PF1000V2

Okablowanie: QED REFERENCE AUDIO 40, SMK, SUPRA, BOAACOUSTIC, TELLURIUM, XLO, LAMPIZATOR SILVER SHADOW

Adaptacja akustyczna :  PANELE UNIWERSALNE FiberPRO Mega Acoustic

Stoliki i podstawa pod gramofon: Alpin Line

DYSTRYBUCJA W POLSCE:

Audeos

ul. Wesoła 91
34-300 Żywiec

+48 500 600 965
+48 500 600 659 

www.audeos.pl

redakcja: audiomuzofans.pl JS