Głośniki Revival Audio Atalante 5 – żywiołowe, angażujące i uniwersalne
W przypadku recenzowanych głośników Atalante 5, dostarczonych nam do testu przez firmę D.N.A. Audio jest o czym rozprawiać mimo wielu recenzji na ich temat i nie chciałbym, żeby ktoś potraktował mnie jak „szaleńca”, który w pierwszych wersach recenzji potrafi powiedzieć wszystko o proponowanym przez francuskiego producenta czyli firmę Revival Audio rozwiązaniu, nie angażując Was w dalszy ciąg. Motywuję jednak do zapoznania się z podstawowymi informacjami o producencie, zastosowanych materiałach czy uzyskanym efektem końcowym – dźwięku.
Nadmienię, że firma D.N.A. AUDIOzajmuje się dystrybucją sprzętu audio klasy Hi-Fi i High-End. Jest wyłącznym dystrybutorem na Polskę następujących marek: Davis Acoustics, FLUX HiFi, Lyngdorf Audio, New Horizon Audio, Pier Audio, Revival Audio i TCI Cables. D.N.A. AUDIO to również właściciel salonów Ministerstwo Dźwięku, wydawnictwo płytowe, a także inicjator projektu Fotel Dobrego Brzmienia. Dodatkowo trafia do mnie i podoba mi się używane przez nich moto pochodzące od słów Johanna Wolfganga von GOETHE „Gdzie słyszysz śpiew – tam wchodź,
Tam dobre serca mają, źli ludzie – wierzaj mi, ci nigdy nie śpiewają.” odzwierciedlające ich misję i cel dzielenia się pięknem muzyki z każdym komu muzyka gra w duszy i sercu, tak, aby zagrała również dla niego w jego własnym domu.
Przekazane do testów kolumny podłączone do wzmacniaczy lampowych Pier Audio MS-300 na lampach mocy 300B, Audio Research VSi55 na lampach mocy KT6550, z którymi miałem okazje je wcześniej słyszeć i teraz podczas odsłuchów testowych ze wzmacniaczem zintegrowanym Line Magnetic LM-805ia czy ISHOS na trafo amorficznych i lampach mocy 845, łódzkiej manufaktury Pana Wojtka Głowińskiego były właśnie czymś w rodzaju dzielenia się pięknem muzyki. Testowane głośniki zawsze prezentowały optymalny dla mnie, kontrolowany, plastyczny i spójny dźwięk w całym zakresie częstotliwości, we wszystkich znanych mi gatunkach. To szczególnie cieszy osobę jak ja, która lubi posłuchać ciężkiego post-rocka, jazzu, muzyki elektronicznej czy etnicznych separowanych instrumentów solo jak np. słynne kilku strunowe „oud” Youssefa Dhafera. Efekt najbardziej optymalny na korzyść całego zestawu uzyskiwany jest wg mojej skromnej opinii na lampach 300B, które na to co prezentują wówczas Revivale Atalante 5 mają najbardziej magiczny wpływ.
Z dostępnych informacji za logiem, technologią i nakreśleniem głównego charakteru marki Revival Audio w zakresie jakości dźwięku kryje się Daniel Emonts, osoba która przez wiele lat (praktycznie 3 dekady) swoją wiedzę i doświadczenie zdobywała przy konstrukcji topowych i legendarnych modeli głośników na rynku europejskim w tym znanej w świecie high-endu marki Focal czy Dynaudio. To on zaprojektował wszystkie produkty Revival Audio zarówno pod względem technologicznym jak i częściowo również stylistycznym w laboratorium firmy Revival we Francji. Firma nie korzysta z gotowych przetworników, produkuje je sama dla zapewnienia największej jakości, co bezpośrednio przekłada się na jakość dźwięku. W połączeniu z wieloma godzinami odsłuchów i poszukiwań jak potwierdza producent ich ciężka praca zaowocowała niezwykle przyjemnym dźwiękiem, co było dla Daniela zawsze najważniejszym celem. Tym również kierował się przy tworzeniu wielu wcześniejszych i udanych konstrukcji głośnikowych. Firma Revival Audio dźwięk traktuje jak najważniejszą dziedzinę sztuki!
BUDOWA/WYGLĄD:
Jedna kolumna to waga ponad 30 kg i wymiarach (wys. x szer. gł.) 710 x 420 x 355 mm. Naprawdę budowa zwraca na siebie uwagę. Test wykonany był bez użycia metalowych standów proponowanych przez producenta jako akcesorium. Podczas naszych odsłuchów głośniki ustawione były na podłodze a o pozycję głośników dla odpowiedniego skierowania dźwięku w kierunku miejsca odsłuchu zadbały dołączone przez producenta do głośników podpórki (wałki) odchylające głośniki do tyłu. Nie trzeba mocno skupiać się na pozycjonowaniu głośników w pomaszczeniu i poradzicie sobie bez zbytniego fachowego wsparcia w zakresie ich ustawienia – głośniki zrobią robotę same bo i tak zagrają dobrze w miejscu gdzie je z waszym wyczuciem ustawicie.
Współpraca producenta głośników z firmą A+A COOREN DESIGN STUDIO pomogła urzeczywistnić przekonanie firmy REVIVAL AUDIO, że da się podnieść jakość produktu w aspekcie nie tylko brzmienia ale także wykonania na wyższy poziom. Zastosowanie francusko – japońskich połączeń stylistycznych, nadaje kolumnom specyficznego stylu retro. Patrząc na kolumny od razu widać piękny frez z logo Revival Audio w formie pasa i węzła, a ręcznie dobrany dębowy fornir oraz podzielona na dwie osobne części maskownica w kolorze szarym mocowana magnetycznie stanowi ciekawy akcent stylistyczny o modernistycznym charakterze. Po założeniu maskownic logo dalej jest widoczne.
Entuzjastom audio i znawcom rozwiązań studyjnych Atalante 5 mogą przypominać wyglądem kolumny JBL L100 Classic, czy Herbeth Super HL5 Plus lub Harbethami Super HL5 Plus XD. Można dla nich też użyć określenia „Vintage”, czyli na tyle charakterystyczne, że nie zawsze wkomponują się idealnie wyglądem w każde współczesne i super-futurystyczne pomieszczenie ale w mojej subiektywnej ocenie nie to jest najważniejsze. Na pewno je wyróżnia nieprzeciętna jakość wykonania. Należy zaznaczyć, że pierwsze zestawy głośnikowe Revival Audio Atalante 5 pojawiły się na rynku 3 lata temu. Jeśli szukacie dobrej prezentacji sceny, dobrego wypełnienia dźwiękiem między głośnikami i do tego barwnego, nacechowanego naturalnością brzmienia to w przypadku Atalante 5 w tym obszarze nie będzie podstaw do kompromisu z Waszej strony.
Revival model Atalante 5, to trójdrożna kolumna wyposażona w:
- 28 mm tweeter z miękka, tekstylną kopułką
- 75 mm głośnik średniotonowy wykonany w technologii ARID+ (Anti Reflection Inner Dome), opatentowanej i zaprojektowanej tak, by absorbować ponad 95% rezonansu wewnętrznej komory.
- 12 calowy (tj. ponad 30cm) głośnik niskotonowy, wykonany w absolutnie hi-endowej technologii BSC (Basalt Sandwich Construction), stanowiącej najlepszy możliwy balans między sztywnością i niską masą własną, o konstrukcji zapewniającej dobre tłumienie oraz szybką i gładką responsywność w zakresie dynamiki basu.
- Zwrotnica jest zmontowana na pojedynczej płytce a częstotliwości podziału to 450Hz/3.5kHz.
- Pojedyncza para zacisków na panelu tylnym (bi-wiring nie wchodzi w grę).
Co jest charakterystyczne dla tego modelu głośnika, na froncie dwa górne przetworniki są przesunięte względem jednostki basowej. Instrukcja mówi, że użytkownicy mogą ustawić górne przetworniki wewnątrz lub na zewnątrz. Umieściliśmy je z przetwornikami na zewnątrz, aby uzyskać minimalną zalecaną odległość 2,5 m między nimi.
Z tyłu każdego głośnika znajdują się dwa otwory tuneli basowych z dołączonymi piankowymi zatyczkami, których nie użyliśmy w teście bo przy ustawieniu głośników ponad 1 m od ściany i prezentowanej od razu po włączeniu sprzętu kontroli basu nie było takiej potrzeby.
Obudowa jest dostępna w dwóch kolorach ciemniejszy (ebony) i jaśniejszy (walnut) z czego wariant w tym drugim czyli fornirze orzechowym sprawia wrażenie bardziej szlachetnego i może się bardziej podobać – rzecz gustu. Obudowę dookoła, w połowie jej wysokości, tuż nad głośnikiem niskotonowym obiega czerwony pas (jakby wstawka) z logo Revival. Sprawia wrażenie jakby komora basowa była oddzielona przegrodą od sekcji średnio i wysoko-tonowej, ale jest to chyba efekt czysto wizualny.
Standardowo do modelu Revival Audio Atalante 5 producent dołącza drewniany wałek, którego zastosowanie umożliwia postawienie kolumn na ziemi. Kolumny są przechylone wtedy ku tyłowi. W przypadku decyzji o ustawieniu głośników na dedykowanym standzie stalowym proponowanym przez firmę Revival ale tu trzeba się liczyć z dodatkowym kosztem blisko 2000 zł.
Chcecie porozmawiać o audio i muzyce ?
ZAPRASZAMY DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOK
BRZMIENIE:
Wyrwę się trochę przed orkiestrę ale należy zwrócić uwagę, że kopułkowy przetwornik średniotonowy o którym wspomniałem nieco wcześniej jest obecnie bardzo rzadko stosowany przez producentów w konstrukcjach trójdrożnych a w modelu Atalante 5 ma wg mojej opinii kluczowe znaczenie w kwestii uzyskiwanej konturowości i plastyczności prezentacji średniego pasma i później w jakości zestrojenia ze sobą poszczególnych przetworników. W efekcie trudno na ucho określić, nawet zbliżając się do kolumny jak dzieli się pasmo na poszczególne głośniki co daje niesamowity i mam nadzieję zamierzony przez producenta efekt. Odnosi się wrażenie spójności jakby emiterem dźwięku była cała kolumna a nie poszczególne jej komponenty. W pewnej odległości od głośników, a tym bardziej w miejscu odsłuchu uzyskujemy piękny efekt przestrzennej prezentacji muzyki, typowy dla najwyższej klasy systemów stereo. Można by to nazwać efektem „bycia w dźwięku”. Z trudnością przychodzi wskazanie, które kolumny grają w danym momencie gdy obok testowanych głośników stały inne dwa zestawy tj. Klipsh i Zoller. Prezentacja przez Atalante 5 poszczególnych instrumentów czy wokalu na scenie jest bardzo spójna w całej szerokości pasma. Nie tracimy poczucia głębi i nie odnosimy wrażenia relokacji źródeł pozornych na prezentowanej scenie podczas odsłuchu w raz ze zmianą częstotliwości. Te cechy oraz dodatkowo gładkość, plastyczność i naturalność dźwięku są dla mnie najważniejsze obok tzw. całościowej muzykalność. Do takiego efektu zawsze zmierzałem w swoim systemie.
Firma Revival w swoich konstrukcjach dostarcza coś jeszcze. Głośniki pozwalają bez obaw na głośniejsze słuchanie ulubionej muzyki (bez względu na gatunek), bez utraty kontroli i bez obaw o zniekształcenia czy natarczywość prezentowanego materiału. Prezentacja jest mięsista i wiarygodna ale tego się już wymaga do głośników za takie pieniądze. Test robiliśmy w systemie kolegi z redakcji Audiomuzofans więc każdy miał jakieś swoje propozycje z tzw. „własnego archiwum X”. Korzystaliśmy z zasobów sieciowych, tylko z cyfry więc streaming z Lumina z zasilaczem liniowym od MuzgAudio przez DAC Lampizatora i potem już integra Line Magnetic czy integra Idhos. Po stwierdzeniu, że wszystko co wybraliśmy brzmiało dobrze a ten wybrany materiał generalnie pozwala się obronić większość sprzętu przyszła pora na coś mniej audiofilskiego. Ja chciałem ciężkiego post-rocka a kolega wokalizy czy nawet rapu. Nasze wybory były stochastyczne i nieoczywiste ale pozwalały wielowymiarowo poznać możliwości głośników. Jeśli chcecie podeślemy całą set-listę ?! Po ponad godzinie znowu wróciliśmy do utworu Stimela (The Coal Train) Hugh Masakela, którym to zaczynaliśmy test. Nie mieliśmy już wątpliwości co do rozpiętości pasma, zakresu dynamiki i muzykalności całego setu. W tych głośnikach bas jest energiczny, sprężysty, dobrze kontrolowany i wielowarstwowy, średnica czytelna i również przekazywana z dużą ilością energii. Wysokie tony Atalante 5 są lekko wygładzone i mniej agresywne w stosunku do posiadanych Zollerów, Klipsch-ów czy Infinity przez co może w pierwszym podejściu towarzyszyć odczucie mniejszej detaliczności niż w innych kolumnach tych z mocniej eksponowaną górą pasma (która w mojej ocenie często nadrabia za średnicę) ale mimo wszystko w pewien sposób Revivale pozostają dalej przekonujące i wystarczająco przejrzyste. Ogólnie brzmienie jest wciągające, zachęcające do dłuższego słuchania z zachowaniem odpowiedniej (jak dla mnie) przejrzystości dźwięku i kultury grania, w pełnej skali głośności i na różnym materiale muzycznym.
PODSUMOWANIE:
Na temat tych głośników miałem już swoje zdanie dużo wcześniej podczas odsłuchów w klubie Alembik w ramach naszych łódzkich audiofilskich spotkań i go nie zmienię. Test w bardziej komfortowych warunkach domowych potwierdził tylko moje przekonanie o uniwersalności i ogólnej muzykalności czy plastyczności dźwięku jako tych szczególnie dla mnie ważniejszych cech. Nie wątpię już w doskonały inżyniering firmy Revival i proponowaną wzorową jakość wykonania. Oczywiście akceptacja stylistyki jest kwestią gustu i tu nie narzucam swojego zdania. Co do wysterowania głośników nie jestem w stanie powiedzieć jak poradziłby sobie z nimi inny wzmacniacz niż zintegrowane lampowce jak Pier Audio, Audio Research, Line Magnetic czy Idhos, które wymieniłem w teście a które osobiście chwalę ale nie sądze, żeby przy skuteczności głośników 89dB był z tym problem biorąc pod uwagę inne poważne konstrukcje wzmacniaczy dostępne na rynku, nawet nie koniecznie ceną zbliżone do wartości „w przeliczeniu na pieniądze” testowanych głośników. Aktualna cena rynkowa Rivival Atalante 5 to trochę ponad dwadzieścia tysięcy złotych za parę. Zatem jeśli ktoś chce albo może przeznaczyć taki budżet na kolumny i zastanawia się co fajnego podpiąć do swojego wzmacniacza niech bierze poważnie pod uwagę testowane „paczki”.
Rekomendacja AUDIO MUZO FANS .
SPRZĘT UŻYTY DO TESTÓW:
Gramofon: Jasmin TT 200 wkładka Hana ML
Przedwzmacniacz gramofonowy: Circle Labs V 1000 , Audiokultura Iskra 1(test)
CD: DENON DVD 3910,
Streamer: LUMIN U2 MINI z zasilaczem liniowym MuzgAudio
Dac: LAMPIZATOR POSEJDON
Wzmacniacz: LINE MAGNETIC 805ai, AUDIO RESEARCH VSI55
Kolumny głośnikowe: FOCAL ZOLLER SUSPENSE, Klipsch Cornwall III
Listwa zasilająca: TAGA Harmony PF1000V2
Okablowanie: TELLURIUM Q
USB: Van den Hul
Stożki izolacyjne klasy premium IC-35 Graphite Audio
Adaptacja akustyczna : PANELE UNIWERSALNE FiberPRO Mega Acoustic
Stoliki i podstawa pod gramofon: Alpin Line
Wzmacniacz zintegrowany lampowy IDHOS: Moc 24W na kanał w klasie A, transformatory amorficzne, lampa mocy 2 x 845, lampa prostownicza 5R4, lampa sterująca 6Z52.
Dane techniczne:
Typ: 3-drożna kolumna głośnikowa podłogowa:
- 28mm głośnik wysokotonowy z miękką kopułką wyposażony w opatentowaną technologię RevivalAudio ARID (Anti Reflection Inner Dome) z dużą tylną komorą o niskiej częstotliwości rezonansowej 520 Hz
- 75mm głośnik średniotonowy z miękką kopułką wyposażony w opatentowaną technologię ARID+
- 30cm głośnik niskotonowy BSC (Basalt Sandwich Construction)
- Pasmo przenoszenia (+/- 3dB): 28 – 22 000 Hz (-3dB)
- Skuteczność: (2.83V/1m): 89dB
- Impedancja nominalna: 4 Ohm
- Impedancja minimalna: 3.2 Ohm (110Hz)
- Częstotliwość podziału: 450Hz/3.5kHz
- Rekomendowana moc wzmacniacza: od 30W do 200W
- Rekomendowana wielkość pomieszczenia: od 30 do 60m2
- Wymiary: (wys. x szer. gł.): 710 x 420 x 355 mm
- Waga netto (szt.): 33kg
Cena: 11 745,00 zł / szt. z podstawkami
DYSTRYBUCJA W POLSCE:
DNA AUDIO sp. z o.o.
- +48 606 553 190
- Aleja Krakowska 223, 02-180 Warszawa
- kontakt@dna.audio
- https://dna.audio/
Jacek Woch