Eltax Vintage MTR 1959
Eltax to producent, który nad Wisłą kojarzy się głównie z dobrym i niedrogim produktem w kategorii zespołów głośnikowych – pewnie wielu z Was pamięta serię Liberty czy Lienar Respone, gdzie zastosowane zostały przetworniki marki Vifa.
Ta duńska marka, która specjalizuje się w produkcji sprzętu audio rozpoczęła swoją działalność latach 50. XX wieku. Dzięki dobrze skorelowanej jakości do ceny marka szybko zdobyła popularność.
Na początku swej działalności skupiła się głównie na lokalnym rynku skandynawskim, a ekspansja nastąpiła w latach 80-tych, by do nas dotrzeć właściwie na początku lat 90-tych.
Od 2000 r. Eltax zostaje przejęty przez francuską grupę AV Industry, do której należą także inne marki audio takie, jak Tangent czy NorStone. To pozwoliło marce poszerzyć ofertę i skorzystać z zasobów większej grupy kapitałowej.
Obecnie Eltax kontynuuje działalność jako producent sprzętu hi-fi dla miłośników dobrego brzmienia z naciskiem na dobrą relację ceny do jakości.
Firma skupia się głównie na zestawach głośnikowych – zarówno klasycznych kolumnach podłogowych, jak i monitorach oraz głośnikach do kina domowego.
W ofercie producenta mamy klasyczną serię kolumn głośnikowych – Eltax Monitor III, serię Vintage, do której zalicza się recenzowany model MTR 1959, jest też większy brat – model PWR 1959 z piętnastokilometrowym głośnikiem basowym oraz serią modeli do zastosowania w PA.

BUDOWA/WYGLĄD
Recenzowany model MTR 1959 podąża za obecną modą podobnie skonstruowanych zespołów głośnikowy wzorowanych na klasycznych kontraktacjach z lat ubiegłych XX wieku, wystarczy spojrzeć na starsze JBL l-100 czy Pioneer HPM 100 i od razu wiemy o co chodzi.
Eltax serią Vintage sięgnął zatem po klasyczne rozwiązanie obecnie świętujące renesans. Model MTR 1959 to trójdrożny zespół głośnikowy, który nawiązuje do dawnych konstrukcji z lat 70., zarówno pod względem wyglądu, jak i samej idei dużej, podłogowej kolumny z pokaźnym głośnikiem niskotonowym. Nie jest to dla marki nowość – już wcześniej Eltax oferował podobny model LX 70, który był zbudowany w klasycznym wówczas stylu układu trójdrożnego.
Obudowy kolumn MTR 1959 wykonano z płyty MDF i dodatkowo wzmocniono wewnętrznie, aby zminimalizować wszelkie powstające rezonanse. Całość została wykończona elegancką okleiną w kolorze orzecha, z kontrastującym frontem w odcieniu ciemnoszarym. Zestaw stoi na pochylonej podstawie, co nie tylko dodaje mu charakteru retro, ale i sprzyja lepszej propagacji fal i poprzez odbicie wzmocnieniu najniższego zakresu pasma.
Zastosowano tu konstrukcję bass-reflex z tunelem, gdzie wylot umieszczony został z przodu, co ułatwia ustawienie kolumn w pomieszczeniu, nawet blisko ściany. Wewnątrz znalazły się trzy przetworniki: niskotonowy o średnicy 30 cm i membranie papierowej, średniotonowy o średnicy 12 cm, oraz wysokotonowy 2,5 cm z jedwabną kopułką i magnesem neodymowym, osadzony w falowodzie o delikatnym profilu.
Pod względem parametrów technicznych, MTR 1959 oferuje pasmo przenoszenia od 40 Hz do 22 000 Hz, skuteczność 90 dB, choć w mojej opinii nie dochodzą do tej wartości, impedancję w zakresie 5–8 Ω, oraz moc znamionową 150 W RMS. Rekomendowana moc wzmacniacza wynosi od 50 do 200 W. Zwrotnica dzieli pasmo przy częstotliwościach 630 Hz i 3500 Hz z nachyleniem 12 dB/oct.
Brzmi to wszystko jak dobry kompan do wzmacniaczy lampowych w układzie PP.
Kolumny mierzą około 65 cm wysokości, 38 cm szerokości i 30 cm głębokości, a każda z nich waży 17,7 kg. Eltax Vintage MTR 1959 to klasyczna propozycja we współczesnym wydaniu – model, który estetyką i konstrukcją trafia w gusta miłośników stylu retro oraz większych, solidnych kolumn głośnikowych.
Chcecie porozmawiać o audio i muzyce ?
ZAPRASZAMY DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOK


BRZMIENIE:
Eltax MTR 1959 to głośniki, które od pierwszego włączenia potrafią zaskoczyć swoją przestrzennością i dynamiką. Ich brzmienie wciąga, niemalże znikając w przestrzeni pokoju, a dźwięk zdaje się rozciągać poza granice obudów. To naprawdę nieoczywiste wrażenie, zwłaszcza biorąc pod uwagę ich masywną budowę. Głośniki te nie tylko generują dźwięk, ale tworzą pełnowymiarową, dynamiczną przestrzeń dźwiękową, która potrafi zdominować całe pomieszczenie.
Bas w Eltax MTR 1959 jest wyrazisty i dobrze kontrolowany, lecz nie przytłacza. Jest to zakres, który daje pełną przyjemność ze słuchania dynamicznych rytmów, a jednocześnie nie wpada w nadmierne ocieplenie. Dzięki temu, nawet przy dużych poziomach głośności, bas pozostaje szybki i zróżnicowany. Używając głośników MTR 1959, każdy puls basu jest wyczuwalny, a przy tym dźwięki nie stają się zamulone. Wyobraźmy sobie „Hocus Pocus” grupy Focus – tu bas jest pełny i kontrolowany, nie przytłacza jednak całej kompozycji, pozwalając klarownie wybrzmieć pozostałym instrumentom. Kiedy włączymy coś bardziej masywnego, jak „The Pot” zespołu Tool, bas podkreśla potęgę utworu, ale nie wchodzi w dialog z perkusją, raczej z nią współpracuje, tworząc wrażenie głębi, a nie chaotycznej nadprodukcji.
Średnica jest miejscem, gdzie Eltax MTR 1959 wyciągają najwięcej z potencjału swojej rozdzielczości. Wokal i instrumenty akustyczne brzmią naturalnie i wyraźnie, jednak brakuje tu tej „słodkości”, która bywa charakterystyczna dla głośników cieplejszych. To sprawia, że dźwięk jest bardzo precyzyjny i szczegółowy, ale nie ma tu efektu „przytulnej” bliskości. Jeśli posłuchamy czegoś jak „Numb” Linkin Park, wokale są czyste, pozbawione ciepłego nasycenia, ale także niezwykle precyzyjne, przez co każdy słowo wybrzmiewa wyraźnie, nawet w złożonych partiach utworu. Z kolei przy bardziej emocjonalnych nagraniach, jak „Leszek Możdżer – The Book of Sounds”, średnica może wydać się nieco chłodna, z uwagi na brak typowego ocieplenia. Choć nie jest to wada, może to być wyzwaniem dla osób, które poszukują bardziej „ludzkiego” i pełnego brzmienia w tym zakresie.
Jeśli chodzi o wysokie tony, Eltax MTR 1959 potrafią zaprezentować te częstotliwości w sposób przestrzenny i bardzo rozdzielczy. Wysokie tony nie są przesadnie miękkie, jak w przypadku głośników o bardziej ocieplonym charakterze, ale mają w sobie świetną ilość detali i wyrazistości. Wyobraźmy sobie nagranie „Dream Theater – The Dance of Eternity” – gitary akustyczne i talerze perkusyjne są klarownie odwzorowane, ale nie trącą agresją. Góra jest pełna detali, ale zachowuje równowagę, nie pozwalając żadnemu z elementów się wyróżniać kosztem innych. W tym samym utworze, dźwięk talerzy perkusyjnych wypełnia przestrzeń, nie znikając w zgiełku, ale i nie bijąc po uszach.
Jedną z największych zalet Eltax MTR 1959 jest ich zdolność do generowania dynamicznych, pełnych energii dźwięków. Dzięki swojej efektywności, głośniki te potrafią dostarczyć bardzo wysokie poziomy głośności, a dźwięk jest czysty i pełny, nawet przy bardzo wysokich natężeniach. Zatem, „Technologic” Thomasa Bangaltera z albumu „Outland” zyskuje tu pełnię mocy i przejrzystości, nie tracąc przy tym na jakości. Z kolei przy bardziej stonowanych nagraniach, takich jak „Ludovico Einaudi – Nuvole Bianche”, głośniki Eltax MTR 1959 wciąż zachowują dynamikę, choć nie wydobywają tej samej głębi, jak bardziej cieplejsze konstrukcje.
Eltax MTR 1959 to głośniki, które nie boją się głośności. Potrafią zagrać naprawdę głośno i wypełnić przestrzeń dźwiękiem, nawet w większych pomieszczeniach. Jeśli lubisz słuchać muzyki przy wyższych poziomach głośności, te kolumny będą doskonałym wyborem. Pamiętaj jednak, że przy dużych poziomach dźwięku mogą one „wychodzić” z pokoju, dlatego sąsiedzi mogą być zaskoczeni – w tej kwestii głośniki MTR 1959 mogą okazać się zbyt energiczne. Jednak to również ich atut, bo energia, jaką potrafią wprowadzić, sprawia, że każdy utwór jest pełny, dynamiczny i wciągający. Uwaga na poziom głośności, bo może to wywołać nie tylko radość z odsłuchu, ale i niezadowolenie otoczenia.
Dzięki wysokiej efektywności i dynamicznemu odwzorowaniu dźwięku, Eltax MTR 1959 potrafią stworzyć bardzo szeroką scenę dźwiękową. Instrumenty są rozmieszczone z precyzją, przestrzeń między nimi jest wyraźna, a sama scena ma głębię, której nie powstydziłby się droższy sprzęt. Słuchając nagrań jak „Stefano Landi – Homo fugit velut umbra”, gdzie wokaliści i instrumentaliści są rozmieszczeni w różnych częściach przestrzeni, łatwo poczuć się, jakbyśmy byli w samym centrum muzyki. W tej kwestii, głośniki MTR 1959 zaskakują swoją szeroką i głęboką sceną, co pozwala na przyjemność słuchania nawet bardziej kameralnych kompozycji. Eltax MTR 1959 to głośniki o bardzo zrównoważonej charakterystyce dźwięku, ale z wyraźnym temperamentem, który potrafi przyciągnąć uwagę. Dzięki precyzyjnemu odwzorowaniu basu, dynamicznej średnicy i przestrzennym wysokim tonom, głośniki te świetnie sprawdzą się w wielu gatunkach muzycznych. Jednakże ich charakterystyka może nie przypaść do gustu każdemu – jeśli szukasz głośników o bardziej ocieplonym brzmieniu, które oferują bliskość i intymność, MTR 1959 mogą wydać się zbyt „neutralne” lub wręcz „suche” w niektórych przypadkach. Niezależnie jednak od tego, czy słuchasz elektroniki, jazzu, czy klasyki, Eltax MTR 1959 to kolumny, które potrafią zapewnić dużą dawkę emocji, przestrzeni i detali, a ich możliwość pracy przy wysokich poziomach głośności czyni je idealnymi do dynamicznych odsłuchów.

PODSUMOWANIE:
Podsumowując – Eltax MTR 1959 to kolumny, które na pewno zostaną w pamięci osób, które szukają potężnego brzmienia, pełnego energii i siły. Ich duża dynamika i zdolność do grania głośno sprawiają, że idealnie nadają się do większych pomieszczeń i entuzjastów głośniejszego słuchania. W ich dźwięku słychać odwagę – potrafią wciągnąć słuchacza, oferując solidną dawkę basu i wyraziste, szczegółowe tony średnie. Jednakże, jak każda konstrukcja, mają też swoje ograniczenia: czasami brakuje im nieco finezji w oddawaniu detali, a ich wyrazisty bas może być dla niektórych zbyt dominujący w niektórych nagraniach. To głośniki, które doskonale sprawdzą się w intensywnych odsłuchach, gdzie liczy się energia i przestrzenność, ale mogą okazać się zbyt agresywne dla tych, którzy szukają bardziej wyważonego, analitycznego brzmienia.
Można je określić jako świetny wybór dla osób preferujących żywe, ekspresyjne kolumny, które dobrze radzą sobie w dużych pomieszczeniach. Warto jednak pamiętać, że ich mocny dźwięk może sprawić, że nie każdy sąsiad będzie zadowolony z takiej muzycznej „obecności”. Jeśli zależy Ci na zestawie, który ma dostarczyć emocji i dynamiki w dużej ilości, to Eltax MTR 1959 będą zdecydowanym kandydatem do rozważenia. Jednak jeśli szukasz czegoś bardziej subtelnego i wyrafinowanego, mogą okazać się zbyt dosadne w swoim podejściu do brzmienia.
Wyróżnienie BEST BUY !!!

DANE TECHNICZNE:
Typ: Obudowa z kompaktowa – 3-drożny układ
Głośnik wysokotonowy: Jedwabna kopułka 25 mm – magnes neodymowy
Głośnik średniotonowy: 120 mm głosnik, membrana celulozowa
Głośnik niskotonowy: 300 mm, membrana z pulpy celulozowej
Pasmo przenoszenia: 40-22,000 Hz
Skuteczność: 90 dB / 1W / 1m
Impedancja: 5 – 8 Ohm
Zalecane wzmocnienie: 50 – 200 W
MOC: 150 W RMS
Kolor obudowy: orzech włoski
Kolor frontu: zatopiony szary
Cena: 3.999,00 zł PLN
SPRZĘT UŻYTY DO TESTÓW:
Stolik: KASOTO audio equipment – Episode IV
CD: Lector cdp 0.6t
Gramofon: Garrard 401, plinta Kasoto
Ramiona: Jelco sa750 12’’ , Turntable Custom 12”
Wkładki: Dava Reference, Aidas Mammoth Gold
Wzmacniacz: TRAudio 2a3 SE Custom by NowakAudio / transformatory – TRAFONICA
Przedwzmacniacz gramofonowy: TRAudio Verum
Kolumny: JBL 4343,
Interkonekty: MIT, Qed, ZenSati, DIY by NowakAudio(Neotech),
Przewody głośnikowe: ZenSati Zorro Sieciówki: DIY-Neel , Helion
Kondycjoner: Neel 1800
Dystrybycja:
SounDemo — distribution of Audio-Video equipment in Poland
site: www.soundemo.pl
mail: kontakt@soundemo.pl
phone: +48 787 077 659
Adres: Zwycięstwa 29A, 84-300 Lębork – Poland