Seria EVO 5
Nowa generacja kolumn głośnikowych EVO 5 zastępuje popularną serię EVO 4 firmy Wharfedale. Ulepszone przetworniki, obudowy i zwrotnice zapewniają wysokiej klasy dźwięk bez wysokich cen.
EVOlucja dźwięku
Nowa seria EVO 5 zastępuje serię EVO 4, która od momentu wprowadzenia na rynek w 2019 roku cieszyła się niesłabnącą popularnością. Seria EVO 4 została całkowicie przeprojektowana zgodnie z koncepcją Wharfedale dotyczącą kolumn klasy średniej EVO, korzystając z technologii stworzonych dla flagowego projektu Elysian. Efektem jest poziom inżynierii głośników niespotykany dotąd w tak przystępnych cenach, obejmujący przetworniki wysokotonowe AMT, kopułkowe przetworniki średniotonowe i wyrafinowane obudowy z inteligentnymi portami szczelinowymi.
Podobnie jak odpowiedniki z poprzedniej serii, zarówno kolumny podłogowe, jak i większe z dwóch kolumn półkowych są konstrukcjami trójdrożnymi, wyposażonymi w dedykowane kopułkowe przetworniki średniotonowe. Chociaż konfiguracja przetworników nawiązuje do poprzedniej generacji, nowe kolumny są nieco większe, co pozwala na uzyskanie większej objętości obudowy, ulepszonych przetworników i nowych zwrotnic.
W przeciwieństwie do wielu producentów głośników, firma Wharfedale projektuje i produkuje prawie wszystkie części samodzielnie. Zapewnia to całkowitą swobodę w tworzeniu idealnie zsynchronizowanych głośników bez konieczności łączenia i dopasowywania części innych producentów. Pozwala to również na absolutną kontrolę nad kluczowymi elementami, takimi jak przetworniki oraz możliwość wprowadzania ewolucyjnych zmian z jednej generacji do drugiej.
Zalety te zostały w pełni wykorzystane podczas opracowywania serii EVO 5, gdzie opracowano sposoby ulepszenia każdego elementu EVO 4 i uzyskania jeszcze bardziej dopracowanego „całościowego” produktu dzięki inżynierii akustycznej na najwyższym poziomie, przy zachowaniu bardzo konkurencyjnych cen.
Poczuj nowe brzmienie
Wszystkie pięć modeli EVO 5 zawiera nową, ulepszoną wersję wysokotonowego przetwornika AMT (Air Motion Transformer) opracowanego dla serii EVO 4. W porównaniu z konwencjonalnymi przetwornikami kopułkowymi, przetworniki AMT firmy Wharfedale zapewniają niższe zniekształcenia oraz doskonałą szybkość i dokładność.
Do wypychania powietrza do przodu w sposób tłokowy, przetworniki AMT zawierają plisowaną membranę wykonaną z ultracienkiego, lekkiego polimeru. Po obu stronach membrany umieszczono silne magnesy, tworząc potężne pole magnetyczne. Gdy sygnał audio przechodzi przez ścieżki przewodzące, membrana zostaje pobudzona, powodując kurczenie się i rozszerzanie plis.
Poruszając się, fałdy „ściskają” i „rozszerzają” powietrze pomiędzy nimi, wypychając je w bardzo wydajny sposób. Dzięki temu AMT może przemieszczać cztery razy więcej powietrza niż tradycyjny przetwornik wysokotonowy kopułkowy o tej samej powierzchni, zapewniając niższe zniekształcenia (ponieważ membrana porusza się mniej) i szybszą reakcję przejściową (dzięki mniejszej masie i minimalnemu ruchowi). Zapewnia również szerszy zakres częstotliwości i doskonałą dyspersję poziomą.
Jednostka AMT opracowana dla EVO 5 jest większa niż jej odpowiednik w EVO 4-35 x 70 mm w porównaniu z 30 x 60 mm – co dodatkowo poprawia wydajność i dyspersję. Został on również wyposażony w nowy materiał dźwiękochłonny, nazwany przez Wharfedale SilentWeave™ – opracowany dla serii EVO 5, ten hybrydowy materiał z bawełny i filcu jest dodawany do wnęki za membraną w celu zmniejszenia odbicia fal dźwiękowych wewnątrz głośnika.
Wszystkie przetworniki EVO 5 korzystają z nowej akustycznej ramki tłumiącej o nazwie ResoFrame™, wykonanej z elastomeru i widocznej jako koło zębate na przednim panelu przetwornika. W przypadku AMT dodatkowa elastomerowa uszczelka tłumiąca między membraną a przednią płytą dodatkowo redukuje rezonanse mechaniczne i wygładza odpowiedź, szczególnie w ważnym paśmie niskich tonów wysokich.
Te ulepszenia akustyczne modułu AMT minimalizują niepożądane zabarwienie dźwięku, zapewniając wyraźne, rozciągnięte tony wysokie bez śladu ostrości oraz czystszy, bardziej naturalny charakter brzmienia.
Serce tkwi w kopułce
Aby dopasować się do nowej jednostki wysokotonowej AMT, firma Wharfedale udoskonaliła przetwornik średniotonowy zaprojektowany dla poprzednich modeli EVO 4. Zastosowany w trójdrożnych modelach EVO 5.2, 5.3 i 5.4, zawiera tę samą 50-milimetrową membranę kopułkową, zaprojektowaną z myślą o szybkiej, responsywnej i szerokopasmowej charakterystyce, która płynnie łączy się z przetwornikami wysokotonowymi i niskotonowymi.
Miękka kopułka z powłoką z plastyfikatora jest wentylowana aperiodycznie do specjalnie ukształtowanej komory tylnej, która rozprasza i pochłania energię z tyłu kopułki. Efektem jest liniowa charakterystyka częstotliwościowa w zakresie od 800 Hz do 5 kHz – niezwykła szerokość pasma jak dla głośnika średniotonowego.
Wersja EVO 5 tego przetwornika została wzbogacona o kilka ulepszeń akustycznych, w tym ramkę tłumiącą drgania ResoFrame w przednim panelu przetwornika oraz materiał SilentWeave w dwóch miejscach: za membraną i cewką drgającą oraz przed tylną obudową. Podobnie jak w przypadku modułu AMT, elementy te redukują rezonanse i odbicia fal dźwiękowych, zapewniając płynniejszą odpowiedź i większą czystość dźwięku.
Dzięki magnesowi o wysokim strumieniu magnetycznym, wydajność kopułki średniotonowej EVO 5 jest dobrze dopasowana do wydajności głośnika wysokotonowego AMT, co pozwala jej szybko reagować na dynamikę muzyki. Szeroki rozsył dźwięku tej kopułki w połączeniu z głośnikiem AMT zapewnia słuchaczom możliwość usłyszenia wszystkich szczegółów muzycznych, niezależnie od miejsca, w którym siedzą, przenosząc ich w sam środek muzyki.
Moc naszych basów
Głośniki niskotonowe serii EVO 5 wykorzystują zaawansowany system silnika o niskim poziomie zniekształceń, opracowany dla flagowych modeli Elysian, w połączeniu z tkaną membraną z kevlaru – 130 mm lub 150 mm w zależności od modelu – wyposażoną w gumową ramkę o niskiej stratności. Daje to szerokie pasmo przenoszenia, które równie dobrze radzi sobie z mocnym basem, jak i naturalnie brzmiącą dolną częścią średnich tonów.
Inżynierowie Wharfedale od ponad 25 lat pracują z kevlarem – mocnym, ale lekkim włóknem aramidowym, idealnie nadającym się do membran głośników. Doświadczenie zdobyte podczas tworzenia wielu generacji produktów pozwoliło firmie Wharfedale na ciągłe udoskonalanie wykorzystania tego materiału, dzięki czemu powstały przetworniki, które charakteryzują się imponującą teksturą instrumentów, a jednocześnie zapewniają bas o wyczuwalnej głębi i mocy.
Oprócz akustycznej ramki tłumiącej ResoFrame, głośniki niskotonowe EVO 5 (lub głośniki niskotonowe/średniotonowe w przypadku dwudrożnych modeli EVO 5.1 i 5.C) zostały wzbogacone o nowy element Wharfedale ResoSeal™ – pierścień tłumiący z elastomeru o niskiej masie, umieszczony z tyłu membrany, w miejscu styku z obrzeżem. Optymalizuje to dolny środek pasma, dzięki czemu wokale brzmią bogatsze, bardziej naturalne i emocjonalne.
Zwrotnice na nowo
Sygnał z przetworników jest łączony za pomocą przeprojektowanej zwrotnicy, opracowanej w wyniku szeroko zakrojonych badań komputerowych i testów odsłuchowych w rzeczywistych warunkach, z poprawionym układem płytki drukowanej, który skraca drogę sygnału między komponentami i przetwornikami. W głośnikach trójdrożnych obwód jest podzielony na oddzielne płytki drukowane – jedną dla średnich/wysokich tonów, a drugą dla basów – aby zminimalizować zakłócenia elektromagnetyczne.
Specjalnie dobrane wysokiej jakości kondensatory polipropylenowe i cewki indukcyjne z rdzeniem powietrznym zapewniają optymalną czystość w sekcji średnich i wysokich tonów, a laminowane cewki indukcyjne z rdzeniem silikonowo-żelazowym w sekcji basowej minimalizują degradację sygnału. Rezultatem jest nienaganna spójność fazowa i płynna integracja przetworników.
Szczelina bass reflex
Wykorzystywana w ekskluzywnych seriach głośników Aura i Elysian, a także w serii EVO 4, konstrukcja basowa SLPP (Slot Loaded Profiled Port) firmy Wharfedale została opracowana na podstawie oryginalnego pomysłu Gilberta Briggsa, założyciela firmy Wharfedale, który kierował nią w latach 1932-1964. Zamiast stosować konwencjonalny port tylny lub przedni w celu wzmocnienia basów, system SLPP wykorzystuje specjalnie zaprojektowany otwór u podstawy głośnika, który wyrównuje ciśnienie w pomieszczeniu. Zmniejsza to niepożądane turbulencje z portu i poprawia wydajność systemu basowego.
Podczas gdy głośniki EVO 4 miały system SLPP wentylowany w dwóch kierunkach, zmodyfikowana konstrukcja serii EVO 5 to system trójkierunkowy, który wentyluje powietrze w lewo, w prawo i do tyłu. Optymalizuje to rozkład przepływu powietrza, dodatkowo przyczyniając się do uzyskania głębokiego, wyraźnego i dobrze zintegrowanego basu. Ponadto, ponieważ powietrze jest równomiernie rozprowadzane w pomieszczeniu, głośniki są mniej wrażliwe na ustawienie niż wiele konwencjonalnych konstrukcji z portami.
Sprytne obudowy
Każdy model z serii EVO5 ma proporcjonalnie większe wymiary w porównaniu z odpowiednikiem z serii EVO 4, co optymalnie zwiększa objętość obudowy zgodnie z precyzyjnymi obliczeniami. Przyczynia się to do głębszego basu i lepszego rozproszenia dźwięku, tworząc bardziej wciągającą i rozległą scenę dźwiękową.
Każda obudowa jest zbudowana z warstw drewna o różnej gęstości, co ma na celu zmniejszenie rezonansu paneli poniżej poziomu słyszalności. Ta wielowarstwowa konstrukcja zapobiega również wyciekaniu niepożądanej energii dźwiękowej z wnętrza obudowy, która w przeciwnym razie zakłócałaby przedni dźwięk emitowany przez przetworniki. Zaokrąglone krawędzie obudowy wygładzają przepływ energii dźwiękowej wokół obudowy, pomagając zintegrować dźwięk z akustyką pomieszczenia.
U podstawy każdego głośnika EVO 5 znajduje się hybrydowa podstawa z metalu i drewna. Zawiera ona otwory wentylacyjne SLPP, zwiększa sztywność konstrukcji i pomaga izolować głośniki od skutków rezonansu zewnętrznego. W serii EVO 5 ulepszono wykończenie obudowy. Popularna opcja okleiny z drewna orzechowego pozostała, ale wykończenia w kolorze białym i czarnym są teraz supergładkie, matowe i wysokiej jakości, nadając głośnikom bardziej współczesny wygląd i charakter. Dostępna jest również nowa, elegancka opcja matowa: Lunar Grey.
Kilka słów od Petera Comeau
Mówiąc o rozwoju serii EVO 5, Peter Comeau, dyrektor ds. projektowania akustycznego w Wharfedale, powiedział: „Seria EVO 4 odniosła ogromny sukces – przez ostatnie sześć lat była bestsellerową i wielokrotnie nagradzaną gamą głośników. Było jasne, że zamiast całkowitej przebudowy, jej następca wymagał ostrożnej ewolucji – zgodnie z nazwą „EVO” – aby zachować popularne atuty serii, jednocześnie opracowując sposoby ulepszenia kluczowych elementów.
„EVO 4 już wcześniej charakteryzowała się wyjątkowo wysokim poziomem zaawansowania technicznego, biorąc pod uwagę przystępną cenę głośników. Dzięki zmianie objętości obudowy, przeprojektowaniu zwrotnic i ulepszeniu przetworników za pomocą nowych technik i materiałów, udało nam się uzyskać znaczną poprawę jakości dźwięku, a także estetyki, przy jednoczesnym zminimalizowaniu nieuniknionego wzrostu kosztów.
„Zaprojektowane z myślą o miłośnikach muzyki, którzy cenią sobie szczegóły, dynamikę i emocjonalne zaangażowanie, głośniki te zapewniają wrażenia słuchowe przekraczające oczekiwania – oferując doskonałą czystość, bogate tekstury i rozległą scenę dźwiękową”.
Ceny i dostępność
Seria Wharfedale EVO 5 będzie dostępna w Polsce od końca lipca w kolorze matowej czerni, matowej bieli, matowej szarości lub forniru orzechowego.
Do modeli EVO 5.1 i 5.2 można dokupić dopasowane podstawki, wykonane ze stali wysokowęglowej, które tłumią drgania i odbicia dźwięku oraz pozwalają ustawić głośniki na idealnej wysokości.
Sugerowane ceny detaliczne:
EVO 5.1: 1599 zł /szt.
EVO 5.2: 2249 zł /szt.
EVO 5.3: 3399 zł /szt.
EVO 5.4: 4299 zł /szt.
EVO 5.C: 3149 zł /szt.
podstawki do EVO 5.1 STAND: 1099 zł /szt.
podstawki do EVO 5.2 STAND: 1349 zł /szt.
Specyfikacje:
Model | EVO 5.1 | EVO 5.2 | EVO 5.3 |
Konfiguracja | 2-drożna kolumna podstawkowa | 3-drożna kolumna podstawkowa | 3-drożna kolumna podłogowa |
Typ obudowy | Bass reflex (szczelina) | Bass reflex (szczelina) | Bass reflex (szczelina) |
Przetwornik wysokotonowy | 35 x 70 mm AMT | 35 x 70 mm AMT | 35 x 70 mm AMT |
Przetwornik średniotonowy | N/D | 50mm miękka kopułka | 50mm miękka kopułka |
Przetwornik niskotonowy | 130 mm membrana z Kevlaru | 150 mm membrana z Kevlaru | 130 mm membrana z Kevlaru (x2) |
Czułość (2,83 V przy 1 m) | 87 dB | 88 dB | 88 dB |
Zalecana moc wzmacniacza | 25-100 W | 25-120 W | 25-150 W |
Impedancja nominalna | 4 Ω (kompatybilny z 8 Ω) | 4 Ω (kompatybilny z 8 Ω) | 4 Ω (kompatybilny z 8 Ω) |
Impedancja minimalna | 3,4 Ω | 3,2 Ω | 3,5 Ω |
Pasmo przenoszenia (+/-3 dB) | 56 Hz-24 kHz | 44 Hz-24 kHz | 46 Hz-24 kHz |
Rozszerzenie basów (-6 dB) | 46 Hz | 38Hz | 40Hz |
Częstotliwość zwrotnicy | 2,7 kHz | 800Hz; 4.3kHz | 825Hz; 4kHz |
Wymiary (wys. x szer. x gł.) | 340 x 220 x 285 mm | 497x260x350mm | 933x266x285mm |
Model | EVO 5.4 | EVO 5.C |
Konfiguracja | 3-drożna kolumna podłogowa | 2-drożna kolumna centralna |
Typ obudowy | Bass reflex (szczelina) | Bass reflex (2x port z tyłu) |
Przetwornik wysokotonowy | 35x70mm AMT | 35x70mm AMT |
Przetwornik średniotonowy | 50mm fabric dome | N/D |
Przetwornik niskotonowy | 150 mm membrana z Kevlaru (x2) | 130mm Kevlar cone (x2) |
Czułość (2,83 V przy 1 m) | 90dB | 89dB |
Zalecana moc wzmacniacza | 30-200W | 25-120W |
Impedancja nominalna | 4 Ω (kompatybilny z 8 Ω) | 4 Ω (kompatybilny z 8 Ω) |
Impedancja minimalna | 4.3Ω | 4.1Ω |
Pasmo przenoszenia (+/-3 dB) | 42Hz-24kHz | 56Hz-24kHz |
Rozszerzenie basów (-6 dB) | 36Hz | 49Hz |
Częstotliwość zwrotnicy | 1.1kHz; 4kHz | 2.3kHz |
Wymiary (wys. x szer. x gł.) | 1028x302x350mm | 188x520x265mm |
Horn Distribution S.A.
ul. Kurantów 34
02-873, Warszawa