Air Tight – magia lampy i płyt winylowych

AirTight – magia lampy i winylu

… tak mogą brzmieć naprawdę stare płyty

3 listopada gościem specjalnym SoundClub będzie pan Yutaka Miura – inżynier w firmie AirTight, znanej wśród audiofilów z produkcji doskonałych wzmacniaczy lampowych, gramofonowych preampów oraz wkładek. 

 

Zaprojektowane przez Atasushi Miura wzmacniacze firmy AirTight są dla wielu audiofilów wciąż wyznacznikiem referencji lampowego brzmienia. Tuż przed tegoroczną wystawą Audio Video Show 2018 postanowiliśmy przybliżyć historię marki, opowiedzieć nieco o tradycji i kierunkach rozwoju firmy. Zaprezentowane zostaną także dwie nowe wersje świetnie znanych z naszych prezentacji urządzeń. Będą to przeprojektowany, oparty o lampę 300B wzmacniacz ATM-300R oraz wkładka gramofonowa PC-1 Supreme.

 

 

Winylowe płyty, które nagrane zostały w latach 40. XX wieku.

Ogólnoświatowy, stosowany powszechnie, standard RIAA, wprowadzono dopiero w połowie lat 50. Dziś nie zastanawiamy się nad tym, jak ustawić korekcję RIAA, a dobrze zachowane, pochodzące z tamtych czasów winyle, są niezwykle rzadkimi, kolekcjonerskimi okazami.

Foto: Preamp gramofonowy AirTight ATE-3011

Przed tą umowną datą praktycznie każda wytwórnia korzystała z własnego sposobu korekcji sygnału. Oczywiście, gdyby chcieć odtworzyć taką płytę prawidłowo, stajemy przed koniecznością zmiany korekcji ustawień w preampie gramofonowym, w zależności od wydawnictwa. AirTight ATE-3011 został przygotowany tak, aby radzić sobie z takimi nagraniami. W tamtych czasach produkowały je między innymi wytwórnie takie jak DECCA London, Columbia Records, Atlantic Records, Blue Note Records czy Teldec. Egzemplarze tych niezwykle cennych płyt dostarczy nam Pan Mieczysław Stoch – właściciel warszawskiego sklepu ArtReco – sklepu, który powinien znać każdy, kto ceni brzmienie płyt winylowych i lubi je kupować. Pan Mieczysław znany jest z potężnej, chyba największej, liczącej około 35.000 tytułów polskiej kolekcji płyt.

Czy vintage może się rozwijać?

Są na świecie firmy, które produkują urządzenia, których projekty powstały pod koniec lat 90. XX wieku. Japoński AirTight z okazji 30. lecia firmy przygotował wersję Anniversary wzmacniacza ATM-300, jego projekt powstał w 1996 roku, a obecnie przygotowano jego trzecią wersję, dodając do nazwy modelu literę R – tak powstał ATM-300R. Nadal sercem tego wzmacniacza jest lampa 300B, doskonałe transformatory wyjściowe Tamura oraz starannie selekcjonowane podzespoły. Są wśród nich ręcznie produkowane, japońskie olejowo-papierowe kondensatory oraz obwód sprzężenia zwrotnego, który od 2016 jest integralną częścią projektu. Współcześnie projektowane wzmacniacze marki AirTight nie odbiegają wyglądem od klasycznych urządzeń lampowych. Przez pond 30 lat japończycy przyzwyczaili nas do pojmowania audio w tradycyjny sposób: elementy obudowy wciąż nawiązują do klasyki gatunku, a minimalistyczne kształty i precyzja wykonania nadal zachwycają wszystkich, którzy wierzą w lampową magię marki.

Do niedawna wzmacniacze dostarczane były z lampami 300B marki Takatsuki, obecnie, gdy na rynku pojawiły się liczne zamienniki – mamy możliwość dobrania ich w zależności od oczekiwanej estetyki brzmienia. Każda wersja wzmacniacza ATM-300 to konstrukcja, która jest w stanie obudzi

audiofilskie emocje. ATM-300R to wzmacniacz, który dla wielu miłośników najwyższej jakości brzmienia stanowić może zakończenie poszukiwań brzmieniowej referencji.

Parametry:
Moc: 9W (THD<10%)

THD: <1% (1kHz/1W/8Ω)

Czułość wejściowa: 290mV (9W)

Dumping Factor: 7 (1kHz / 1W / 8Ω)

Pasmo przenoszenia: 30Hz-40kHz (−1dB / 1W)

Wymiary: 430 × 275 × 245 mm

Waga: 24.5kg

Yutaka Miura jest synem Atasushi Miura, który jest założycielem firmy A&M Limited produkującej urządzenia marki Air Tight. Jego teść to słynny K. Yoshikawa, który w 1925 roku, wraz z T. Hayakawa stworzyli markę Luxman. Atsushi Miura poślubił w 1961 roku Mari Yoshikawę (najstarszą córkę pana Yoshikawy) i stał się tym samym częścią rodziny Luxman. Ojciec Pana Atasushi był jednym z inżynierów w Luxman Corporation. Na początku lat osiemdziesiątych Atsushi Miura, przeczuwając, że japońska branża audio zmierza w stronę tańszych i produkowanych masowo komponentów przejął kierownictwo nad firmą i ostatecznie powołał do życia markę, której produkty mamy przyjemność

prezentować.

Foto: Yutaka Miura i Atasushi Miura

 

Salon SoundClub:

ul. Skrzetuskiego 42 (wejście od Al. Wilanowskiej)
02-726 Warszawa