Redakcja Audiomuzofans.pl po raz pierwszy miała okazję odwiedzić targi High End, które odbyły się w dniach 19 – 21 Maja 2017 r. w Monachium.
Impreza odbyła się po raz 36 z rzędu. Co najciekawsze pierwszy „event” odbył się w 1982 roku i trwa nieustannie do dziś. Wydarzenia tego typu to nie dość że wielkie święto dla wystawców, ale również nie lada gratka dla odwiedzających. Ogólna liczba dystrybutorów to ok. 500 firm z ponad 40 krajów robi naprawdę wielkie wrażenie. Do dyspozycji mieliśmy 4 hale na parterze oraz niezliczoną ilość sal na dwóch piętrach, w których prezentowane były całe systemy. Na tak prestiżowych targach nie mogło zabraknąć również polskich dystrybutorów i producentów audio, których oczywiście mieliśmy szansę odwiedzić, zamienić kilka słów oraz posłuchać trochę muzyki.
Naszą przygodę z polską marką zaczęliśmy od odwiedzenia stoiska firmy Polpak Poland, która prezentowała na swoim stoisku kilka nowości polskiego producenta sprzętu audio Taga Harmony oraz amerykańskiej firmy XLO, producenta okablowania audio. Mogliśmy między innymi przyjrzeć się przekrojowi obudowy kolumny podłogowej oraz pracy wooferów w tej kolumnie. Zaprezentowano również nową kolorystykę obudów, nowy 32-bitowy przetwornik cyfrowo-analogowy, wzmacniacz lampowy, wzmacniacze wielokanałowe. Każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Jak zawsze spore zainteresowanie wzbudziły głośniki z serii Platinum B-40 SE V.2 podpięte pod hybrydowy wzmacniacz HTA-2000B oraz najnowszą konstrukcję kolumny podstawkowe Diamond B-60.
Na stoisku warszawskiego producenta można było nabyć album Vincenta Bélangera i Anne Bisson – Conversation i co najlepsze zdobyć ich autografy.
Kolejna firma z Polski, którą mieliśmy przyjemność odwiedzić to jarocińska firma Pylon Audio. Polski producent kolumn prezentował wiele zestawów. Mogliśmy przyjrzeć się pięknym monitorom z serii Diamond, ich większym braciom, głośnikom Diamond 25, Diamond 28, Emerald, Ruby HE oraz zestawom do kina domowego Opal 5.0 czy też pięknie polakierowanym na szary kolor zestawom Sapphire 5.1. W niewielkim pokoiku odsłuchowym firma Pylon we współpracy z białostocką firmą Fezz Audio posłuchaliśmy ciepło i dynamicznie grającego zestawu Fezz Audio Mira Ceti z głośnikami Pylon Audio Opal. Miło spędzone chwile.
Spędziliśmy na miejscu 2 dni i uwierzcie nam, to zdecydowanie za krótko, aby poznać wszystkie nowości, które prezentowane były w tym roku. Mimo mocnego obłożenia chcielibyśmy po krótce przedstawić Wam również kilka z naszych spostrzeżeń i kilka systemów, które w szczególności zwróciły naszą uwagę.
Pierwszy system, był oparty na głośnikach TAD Micro Evolution One. Prezentowane były one z przedwzmacniaczem TAD C2000, wzmacniaczem NAD M2500 oraz transportem tej samej firmy. System jak na gabaryty sali zagrał naprawdę rewelacyjnie. Zaprezentował świetną dynamikę, niesłychaną naturalność brzmienia, szczególnie w odzwierciedleniu ludzkich głosów, świetna detaliczność. Zbieraliśmy szczęki z podłogi. Nieco inaczej brzmiący, ale również świetny system zaprezentowano w oparciu o głośniki PMC MB2 XBD ze zintegrowanym wzmacniaczem PMC 25. Cóż za lekkość. Cudna scena muzyczna, holografia. Dźwięk zrównoważony w całym paśmie, gładki, bez wyostrzeń czy peaków. Cały system wypadł naprawdę rasowo. Kolejnym system, który nie ukrywaliśmy, mieliśmy lekkie obawy, ale okazały się bezpodstawne, był to system oparty o kolumny głośnikowe Magico S3 MK2 z całkiem nowym, diamentowym tweeterem. Cóż za system. Dźwięk nasycony, naturalny, aż nie chciało się wychodzić z pomieszczenia, w którym były prezentowane. W naszym mniemaniu to była kwintesencja high endu. Cała aura / otoczka, którą tworzył prezentowany system, była na najwyższym poziomie. Scena głęboka, szeroka i bardzo czytelna. Nie sposób nie wspomnieć w tym momencie o elemencie, który zdecydowanie przyczynił się do efektu końcowego. Śmiemy twierdzić, że kropkę nad „i” postawiło okablowanie firmy MIT, które sprawiło, że dźwięk w końcu był taki jakiego można oczekiwać z systemu tej klasy. Gładko, detalicznie, z masywną przestrzenią i co najważniejsze naturalnie.
Następnym naprawdę ciekawym systemem były kanadyjskie Paradigmy Persona 7f w tandemie z subwooferem Persona Sub. Wydawać się mogło w porównaniu do wcześniej opisywanych setupów, że Persony prezentują jaśniejszą stronę mocy. Nic bardziej mylnego. Im dłużej się siedzi i słucha, dochodzi się do wniosku, że głośniki kanadyjskiego producenta grają naprawdę zrównoważonym pasmem, podają dźwięk, taki jakim jest. Nie podbarwiają, nie mają po prostu słabych punktów. Są chyba jednym z dobitniejszych przykładów naturalnego brzmienia. Gdyby komuś brakowało basu, świetnie zgrany subwoofer Persona sub uzupełniał dolne rejestry, schodząc momentami piekielnie nisko. Nadmienimy, że za amplifikację odpowiadał wzmacniacz Anthem – bardzo dobre połączenie, powiedzielibyśmy wręcz idealne!
Kolejny system, który zapisał się w naszej pamięci to było połączenie Varity Audio z amplifikacją Audia Flight.
Dźwięk, który zaprezentował ten system sprawił, że nie mieliśmy w ogóle problemów z odczytywaniem sceny muzycznej, była ona naprawdę na wysokim poziomie, górne rejestry naprawdę świetnie wybrzmiewały. Jedyne do czego można by się przyczepić, to delikatnie za mała ilość basu, ale niewielkich rozmiarów kolumny bardzo fajnie sobie poradziły w dość sporych rozmiarów pomieszczeniu.
Prócz klasycznych prezentacji mieliśmy okazję przekonać się również o tym, jaki wpływ ma mastering na każde nagranie. Pan Guillaume Chalaron prezentował jak można uzyskać bardziej realistyczny, dynamiczniejszy oraz krystaliczny dźwięk poprzez ingerencję w kod binarny nagrania. Było to naprawdę ciekawe doznanie. Różnice były mocno słyszalne i dawały odczucie lepszej dynamiki, poprawy sceny muzycznej, dźwięk stawał się naprawdę krystalicznie czysty. Jeżeli kiedyś będziecie mieli możliwość porównania, zachęcamy, jest to naprawdę ciekawy eksperyment.
Kolejną ciekawą prezentacją była ta prezentowana przez firmę Avantgarde Acoustics, firmę słynącą z produkcji high endowych kolumn tubowych. Wspomniana prezentacja była oparta na głośnikach Avantgarde TRIO Luxury edition (3 drożne pół aktywne kolumny wyprodukowane w ilości sztuk 26) – cena nie została podana, domniemamy, że nie jest ona najniższa, prezentacja była przeprowadzona z trzema sztukami Basshornów o mocy 1000 Watt każdy, kosztujących 31 000 euro sztuka. Tego typu konstrukcje świetnie wyglądają, ale potrzebna jest naprawdę sporych rozmiarów sala odsłuchowa, aby dźwięk nie był zbyt ofensywny. Całości prezentacji dopełnił występ na żywo Pana Kafri, który zaprezentował możliwości Avangradów w dość nietypowy sposób, bardzo nam się podobała ta prezentacja.
Wszystkich atrakcji na show nie sposób opisać, mamy nadzieję, że krótka relacja, choć w małym stopniu pozwoli Państwu wyobrazić sobie, klimat panujący na targach.
Nasze wnioski są proste, każda tego typu impreza dla miłośników muzyki i wszystkim co z tym związane jest pozycją obowiązkową. W najbliższym czasie proszę obserwować nasz portal, fan page i zapraszamy zarazem na grupę Facebook AUDIO MUZO FANS, będziemy umieszczali zdjęcia z imprezy tematycznie: wzmacniacze, kolumny, analog itd. Mamy ich sporą ilość więc będzie na co popatrzeć ! 🙂
Krótka galeria, więcej wkrótce !!!
Bartłomiej gotowy na kolejny odsłuch 🙂
Kolejna polska firma „Divaldi”
Widzieliśmy też ufo.
Testowane przez nas podstawy sejsmiczne Townshend Podium
Dobre audio przyciąga piękne kobiety.
Kolumny głośnikowe dla gajowego.
cdn….
redakcja audiomuzofans.pl