TEST: Eltax PWR 1959 ściana dźwięku

Eltax PWR 1959

Eltax powstał w 1959 roku i od tego czasu jest firmą znaną z rzetelności, wiarygodności oraz innowacyjnych produktów w atrakcyjnych cenach. Te wartości stanowią podstawę działalności firmy, zarówno obecnie jak i w przyszłości. Wszystkie produkty są projektowane przez Eltax A/S w Aulum w Danii.

BUDOWA/WYGLĄD

Kolumny Eltax PWR 1959 to pokaźne, trójdrożne konstrukcje podłogowe, których masywna forma i detale stylistyczne bezsprzecznie nawiązują do złotej ery audio, czerpiąc inspirację z estetyki vintage lat siedemdziesiątych. Ich masywna sylwetka, osadzona na charakterystycznej, pustej podstawie typu „hollow base”, emanuje solidnością i stabilnością. Obudowa jest wykonana z grubych płyt MDF.

Dominującym elementem wizualnym jest eleganckie wykończenie w ciepłym odcieniu orzecha włoskiego, które kontrastuje z ciemnoszarym, płaskim frontem, nadając kolumnom szlachetny charakter. Na froncie zauważymy potężne przetworniki: niskotonowy o imponującej średnicy 15 cali (380 mm) z klasyczną, celulozową membraną, umieszczony w dolnej części kolumny. Nad nim znajdziemy 6-calowy (160 mm) głośnik średniotonowy, również z membraną celulozową, co sugeruje dbałość o bogactwo i naturalność tonów średnich, kluczowych dla wokali i instrumentów akustycznych.

W górnej części frontu wzrok przyciągają dwa 1-calowe (25 mm) głośniki wysokotonowe z jedwabnymi kopułkami, umieszczone w charakterystycznych tubach (horn-loaded) z centralnymi korektorami fazy (bullet). Taka konstrukcja nie tylko nadaje kolumnom unikalny, retro wygląd, ale również ma za zadanie poprawić dyspersję wysokich częstotliwości i zwiększyć ich efektywność, zapewniając klarowne i detaliczne tony wysokie.

Na tylnej ściance umieszczono pojedyncze terminale głośnikowe, zaprojektowane tak, aby akceptować różnorodne typy złącz, w tym grube przewody, wtyki bananowe i widełkowe, co świadczy o dbałości o solidne połączenie elektryczne. Warto również wspomnieć o dwóch portach bass-reflex umieszczonych z przodu, które wizualnie podkreślają możliwości kolumn w zakresie reprodukcji niskich częstotliwości i jednocześnie ułatwiają ich ustawienie w pomieszczeniu, dodatkowo w komplecie dostajemy gąbki, którymi możemy zatkać bass-reflex i regulować ilość basu pod swoje preferencje. Całość tworzy konstrukcję, która łączy w sobie potężny dźwięk z charakterystycznym, ponadczasowym stylem vintage.

BRZMIENIE:

Aby przeprowadzić odsłuch, konieczne było wygospodarowanie więcej przestrzeni. Nawet wtedy kolumny 1959 wydawały się ogromne – aby oddać skalę możemy je porównać to „pralki”. Umieszczone w odległości około trzech metrów od siebie, z subtelnym skierowaniem do środka i odsunięte około 1 metra od ścian, emanowały czystą i świadomą dobrą prezencją. Podłączyliśmy naprzemiennie zestaw Tangenta

Komponenty zestawu:

🔸️ 2 x końcówki mocy Tangent Powerampster 2 (https://soundemo.pl/products/tangent-powerampster-2)

🔸️ Przedwzmacniacz Tangent Preamp 2 (https://soundemo.pl/products/tangent-preamp-2)

🔸️ Konwerter cyfrowo-analogowy (DAC) Tangent DAC 2 (https://soundemo.pl/products/tangent-dac-2)

🔸️ Kolumny głośnikowe Eltax Vintage PWR 1959 (https://soundemo.pl/products/eltax-vintage-pwr-1959)

i wzmacniacz lampowy Line Magnetic LM 805ai, aby sprawdzić, jak radzą sobie w danym pomieszczeniu zarówno przy wzmacniaczu tranzystorowym jak i lampowym.

Ze względu na ich gabaryty postanowiliśmy rozstawić je jak najszerzej – nie chodzi o to, że szerokie rozstawienie głośników PWR 1959 drastycznie powiększa rozmiary dźwięku, lecz raczej nadaje całemu nagraniu większą monumentalność i immersyjność. Na płycie Myrczek & Schmidt Quintet wokalista i instrumenty wspierające nie tyle brzmią „w pomieszczeniu”, ile przenoszą się do bardziej rozległej, choć może mniej precyzyjnie zdefiniowanej przestrzeni. Ścisłe ogniskowanie obrazowania ustępuje miejsca skali i obecności sceny dźwiękowej, co początkowo może zaskakiwać, ale szybko staje się naturalne i pozwala zanurzyć się w rozległym pejzażu dźwiękowym. Czy to konsekwencja szeroko rozstawionych dwóch głośników wysokotonowych? Całkiem prawdopodobne.

Postanowiliśmy sprawdzić, jak kolumny Eltax PWR 1959 radzą sobie z dynamicznymi gatunkami, takimi jak rock i pop – i tutaj również zaskoczyły nas swoją energią. Przy szybszym repertuarze pokazały prawdziwy pazur z impetem wchodząc w rytm. Co ważne, mimo swojej potężnej 15-calowej membrany basowej, nie doświadczyliśmy żadnego nieprzyjemnego dudnienia. Ten spory przetwornik zaskakująco dobrze nadążał za szybkimi i złożonymi rytmami, demonstrując zwinność i kontrolę, które nie zawsze są oczywiste w przypadku tak dużych głośników niskotonowych. Bas był punktowy i sprężysty, zapewniając solidne fundamenty dla dynamicznych partii perkusji i basu, bez rozlewania się i maskowania innych częstotliwości. Dzięki temu rockowe riffy miały odpowiednią moc i uderzenie, a popowe rytmy były żywe i pulsujące, zachowując przy tym czytelność i separację poszczególnych instrumentów. Można śmiało powiedzieć, że Eltax PWR 1959 potrafią dostarczyć ekscytujących wrażeń również przy bardziej energicznej muzyce, nie ograniczając się jedynie do spokojniejszych gatunków.

W zestawieniu z urządzeniami tranzystorowymi Teangent, lampowy wzmacniacz Line Magnetic wydobywa z kolumn 1959 ich najbardziej zwiewny, przestronny i pełen gracji charakter. Ale zestaw Tangenta mając na uwadze jego korzystną cenę około 5.000 zł potrafi wydobyć pełnię dźwięku z Eltaxów może nie z taką gracją jak LM, ale z mocnym drivem i równie dużą przestrzenią. Kolumny grają głośno z dynamiką i dobrą rozdzielczością, ale nawet przy umiarkowanym poziomie głośności zręcznie łączą ciężar, szybkość i subtelność.

Chcecie porozmawiać o audio i muzyce ?

ZAPRASZAMY DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOK

AudioMuzoFans

Kliknij w zdjęcie

PODSUMOWANIE:

Eltaxy, choć to tanie głośniki, to pokazały swój potencjał zarówno w wykończeniu, jak i dźwięku przy szerokiej palecie gatunków muzycznych. Wzmacniacz lampowy wydobył z nich zwiewność i przestronność, natomiast zestaw Tangent, oferując korzystny stosunek jakości do ceny w połączeniu z PWR 1959 jest to około 10k za cały zestaw, zapewnił mocny napęd i równie dużą przestrzeń, choć z lekko mniejszą gracją. Kolumny grały dynamicznie i z dobrą rozdzielczością, zachowując równowagę między ciężarem, napędem a subtelnością, tworząc imponującą „ścianę dźwięku”.

Wyróżnienie BEST BUY  dla zestawu Tangent z Eltaxami !!!

DANE TECHNICZNE:

  • Typ: Głośnik podłogowy – 3-drożny
  • Głośniki wysokotonowe: 2 x 1’’ kopułka z bullet i horn
  • Głośnik średniotonowy: Celulozowa membrana 6”
  • Głośnik niskotonowy: Celulozowa membrana 15”
  • Bass reflex: 2 x wylot przedni
  • Pasmo przenoszenia: 30 Hz – 22 kHz +/- 3 dB
  • Czułość: 96 dB / 1W / 1m
  • Impedancja: 5 – 8 Ohm
  • Zalecana moc wzmacniacza: 30-250 W
  • Moc (RMS): 250 W
  • Wymiary: 518 x 900 x 385 mm
  • Waga: 34 kg

SPRZĘT UŻYTY DO TESTÓW:

Gramofon: Jasmin TT 200 wkładka Hana ML

Przedwzmacniacz gramofonowy:  Audiokultura Iskra 1(test)

CD: THETA COMPLI, DENON DVD 3910,

Zasilacz liniowy MuzgAUDIO

Dac: LAMPIZATOR POSEJDON

Wzmacniacz: LINE MAGNETIC 805ai, AUDIO RESEARCH VSI55, Zestaw Tangent

Kolumny głośnikowe: Revival Audio Atalante 5 (test),FOCAL ZOLLER SUSPENSE

Listwa zasilająca / kondycjoner : PURITAN PSM 156  TAGA Harmony PF1000V2

Okablowanie: TELLURIUM Q

USB: Van den Hul 

Stożki izolacyjne klasy premium IC-35 Graphite Audio 

Adaptacja akustyczna :  PANELE UNIWERSALNE FiberPRO Mega Acoustic , Protone

Stoliki i podstawa pod gramofon: Alpin Line

DYSTRYBUCJA:

SounDemo — distribution of Audio-Video equipment in Poland

site: www.soundemo.pl

mail: kontakt@soundemo.pl

phone: +48 787 077 659

Adres: Zwycięstwa 29A, 84-300 Lębork – Poland