TEST: Paradigm Founder 40B – precyzja i finezja

Paradigm Founder 40B

Founder nie jest zwykłym głośnikiem. Każdą część, dużą i małą, potraktowaliśmy tak, jakby była najważniejszym elementem całości. Każdy element został dokładnie przebadany, zaprojektowany, skonstruowany i przetestowany. Zupełnie nowe są nie tylko przetworniki, ale także elementy montażowe, wewnętrzna konstrukcja i kształt obudowy, a nawet nóżki. Nie pozostawiając żadnego elementu bez rozwiązania, stworzyliśmy coś, co jest znacznie większe niż suma jego części.

żródło: Paradigm

BUDOWA/WYGLĄD:

Zacznijmy od wyglądu, który jest niebanalny: ostre krawędzie i przełamana płaszczyzna bocznej obudowy tworzą dość dziwny, ale przemyślany koncept wykonany z ¾-calowego MDF i 1-calowych górnych i dolnych wstawek. Choć jest to trochę inny kształt od klasycznych konstrukcji, to daje on wrażenie sensownego projektu. Patrząc na Founder’a z różnych stron mamy wrażenie, jakby bryła kolumny zmieniała kształt.

Na tylnej ścianie są 4 solidne terminale głośnikowe pozwalając na podpięcie kabli w różnych konfiguracjach.

Z tyłu Paradigm Founder dwie pary bardzo solidnych terminali głośnikowych.

Głośniki wysokotonowe dość dużych rozmiarów zakończone kopułką z perforowaną soczewkę do wyrównywania fazy (PPA™). a średnioniskotonowe wyglądem przypominają już znane nam konstrukcje z topowego modelu PERSONA.

Soczewka z perforowanym wyrównywaniem fazy  (PPA™ )

Przetwornik wysokotonowy AL-MAC™

Głośnik wysokotonowy to 1-calowa (25 mm) kopułka aluminiowo-magnezowo-ceramiczna (AL-MAC™) z opatentowanym spłaszczonym falowodem sferycznym (OSW™) i perforowaną soczewką dopasowującą fazę (PPA™).

Głośnik średnio-niskotonowy AL-MAG™ Ultra-High-Excursion

Przetwornik średnio-niskotonowy to 6″ (152 mm) stożek z aluminium i magnezu (AL-MAG™) z perforowaną soczewką wyrównującą fazę (PPA™), Gen3 Active Ridge Technology (ART ™) Surround z pionowym systemem montażu, zaawansowaną izolacją SHOCK-MOUNT™ i 1,5-calową wysokotemperaturową wielowarstwową cewką drgającą z wentylowanym wzornikiem Apical™.

Wysoka skuteczność 92dB pozwala je połączyć ze wzmacniaczami tranzystorowymi jak i z lampowymi

Paradigm Founder 40B otrzymaliśmy do testu w kolorze orzech włoski, który ma gładkie satynowe wykończenie z charakterystycznymi rysunkami drewna. Wielkość ich jest dość standardowa i zbliżona do podobnych konstrukcji (36,8 cm x 19,7 cm x 32 cm). Całość jest tak przemyślana, aby można było go zaadaptować do różnych stylów projektowania mieszkań.

W komplecie są raczej standardowe maskownice, pokryte materiałem, mocowane na magnes.

Chcecie porozmawiać o audio i muzyce ?

ZAPRASZAMY DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOK

AudioMuzoFans

BRZMIENIE:

Zastanawiałem się jak zacząć odsłuch, ponieważ kiedyś miałem okazję słuchać najwyższej serii Pradigm Persona -zarówno podstawkowych, testowanych na naszych łamach (test: Persona B) i największych przy okazji spotkań u dystrybutora Pardigma na Polskę Polpak Poland. Seria Persona wywarła na mnie bardzo mocne pozytywne wrażenie – średnica, precyzja i czystość przekazu była na poziomie często nieosiągalnym dla konkurencji z tak zwanego High Endu.

Wiem, nie da się oczyścić głowy z tak bardzo pozytywnych wspomnień, ale postanowiłem dać Founder 40 B czystą kartę – a wiec zaczynajmy.

Na początek Jane Monheit “Come what may” – otrzymałem wokal przejrzysty, naturalny i podany z dużą prawdą i rzetelnością. Wszelkie ozdobniki są precyzyjne, a skrzypce choć są wysycone na górze i słyszymy je bardzo wyraźnie, to nie męczą i jesteśmy w stanie dokładnie je umiejscowić.

Zastanawiam się, czy przy takiej precyzji i dynamice w ostrzejszej muzyce nie będzie kłucia w uszy tzw. efektu krwawienia z uszu.

Idealnie nadała się do takiego sprawdzenia płyta winylowa nagrana przez sześciu wybitnych pianistów: Artur Dutkiewicz, Piotr Orzechowski, Kuba Stankiewicz, Piotr Wyleżoł, Michał Tokaj i Wojciech Niedziela pt.: Piano Sketches LP wydana przez wydawnictwo audiofilskie AC RECORDS.

Placek na talerz i start – zaskoczenie? nie, brak zaskoczenia – jest szczegółowo, dosadnie, ale bez ostrości- jakby ktoś przykrył głośniki jedwabnym materiałem, który nie ogranicza i nie tłumi, a nadaje lekkości na samym szczycie dźwięku. Jest wiernie, szczegółowo, dynamicznie, a zarazem finezyjnie i to jest efekt, którego oczekuję po świetnych głośnikach.

Z wysokich dzięków przechodzimy do średnicy, a tu właśnie dzieje się najwięcej. Wysokie pasmo ze średnicą wręcz wzorcowo się uzupełniają i łączą, wszystko jest w tych pasmach poukładane, bardzo precyzyjne, z dobrym połączeniem selektywności i rozdzielczości, a co najważniejsze – bez nadmiernej ostrości.

Scena i stereofonia idealnie ze sobą współistnieją. Scena jest szeroka i drobiazgowo poukładana, co daje z dobrą stereofonią efekt koncertu na żywo.

Nadszedł czas na ocenę najniższego pasma czyli basu. To nie są głośniki, przy których meble drżą, ale bas jest dobrze zszyty z resztą pasm, konturowy, szybki, precyzyjny. Jest go wystarczająco, ale nie grzmi. Jest dobrze, ale mogło być ciut mocniej, receptą na to mogłyby być Foundery podłogowe, 40B polecam do powierzchni poniżej 20m2.

Najprościej ujmując Paradigmy to strzał w punkt – dokładnie, precyzyjnie, muzycznie, dźwiękowo.

PODSUMOWANIE:

Po wcześniejszym zachwycie topową serią Persona, Fondery 40B pokazały, że idą tą samą drogą bardziej prestiżowej serii i serwują nam dynamiczny, precyzyjny, finezyjny i dojrzały dźwięk w akceptowalnej cenie.

Fondery w naszych pomieszczeniach nie zginą gdzieś w tle, ale przeniosą koncert do domu i co istotne ten koncert będzie profesjonalnie nagłośniony.

Polecam osobom szukającym czegoś więcej i niech to będzie “must have” w odsłuchach przy poszukiwaniach nowych głośników.

REKOMENDACJA AUDIOMUZOFANS

SPECYFIKACJA TECHNICZNA:

Typ / KonstrukcjaKolumna podstawkowa
2-drożna, 2 przetworniki
2 opcje położenia
z bassreflexem
Moc15 – 150W (zalecana moc wzmacniacza)
120W (maksymalna moc wejściowa)
Pasmo przenoszenia69 Hz – 23 kHz (±2dB) w osi
69 Hz – 20 kHz (±2dB) 30° poza osią
Zwrotnica2 stopnia elektro-akustyczna @ 1.6kHz (tweeter/midbass)
ImpedancjaKompatybilna z 8 ohm
Efektywność92 dB (w pomieszczeniu)
89 dB (w komorze bezechowej)
Przetwornik wysokotonowy1 x 25 mm, przetwornik AL-MAC™, ze spłaszczonym sferoidalnym falowodem (OSW™) i perforowaną soczewką (PPA™), chłodzone / tłumione ferrofluidem
Przetwornik średnioniskotonowy1 x 152 mm, ultrawysokiego wychyłu stożek z technologią AL-MAG™, perforowana soczewka (PPA™), technologia Active Ridge (ART™) trzeciej generacji z wertykalnym systemem mocującym, izolowany system mocujący SHOCK-MOUNT™
1.5” wysokotemperaturowa wielowarstwowa cewka drgająca z wentylowanym formierzem Apical™
Wymiary (W x S x G)36.8 x 19.7 x 32 cm
Waga11.3 kg / szt.

Dostępne wersje i kolory:
Walnut
Black Walnut
CENA: 11998.00 PLN/Para

SPRZĘT UŻYTY DO TESTU:

Źródło: CD NAD m5, DENON DVD 3910, Tidal, Telewizor Sony Bravia KD-65XF9005

Dac: LAMPIZATOR AMBER 3 SE,

Wzmacniacz: AUDIO RESEARCH VSI55, TSAKIRIDIS AEOLOS, Quad Artera Solus Play

Kolumny głośnikowe: FOCAL ZOLLER SUSPENSE, Rosso Fiorentino Certaldo.

Listwa zasilająca: TAGA Harmony PF1000V2

Okablowanie: QED REFERENCE AUDIO 40, SMK, SUPRA, BOAACOUSTIC, TELLURIUM, XLO,

Adaptacja akustyczna :  PANELE UNIWERSALNE FiberPRO Mega Acoustic

Stoliki i podstawa pod gramofon: Alpin Line

DYSTRYBUCJA W POLSCE:

Polpak Poland sp. z o.o.
Al. Jerozolimskie 333A
05-816 Reguły k/Warszawy

http://www.polpak.com.pl/

redakcja: audiomuzofans.pl JS