TEST SPECJALNA ODSŁONA TAGA HARMONY TAV-616F SE !

 

Kolejny raz mamy przyjemność obcować z produktami Taga Harmony. W testowanych dziś głośnikach TAV-616 SE inżynierowie Tagi zastosowali szereg zmian względem poprzedniczek. Lista jest naprawdę długa. Zadanie mamy na tyle proste, że na naszych łamach nie dalej jak w październiku testowaliśmy wspomnianą wcześniej poprzedniczkę TAV-616, która była kontynuacją modelu TAV-606F. Czy zastosowane zmiany przyniosły oczekiwane rezultaty? Zapraszamy do zapoznania się z naszym testem.

.

Wygląd/Budowa

Do budowy nowych kolumn Tagi wykorzystano sprawdzone już we wcześniejszych modelach przetworniki. Jest to typowa konstrukcja 3-drożna.  Za sekcję wysoko-tonową odpowiada jednocalowy głośnik Taga Pure Titanium Tweeter Dome drugiej generacji. Co można zaobserwować na poniższym porównaniu, zastosowane przetworniki w obu kolumnach dość mocno się od siebie różnią. Co zresztą przekłada się na dźwięk, który reprodukują.

.

616SE  616

Aluminiowy radiator

Nabiegunnik

Magnes Neodymowy

Powiększony magnes ferrytowy

Dodatkowy magnes Neodymowy

Płyta nabiegunnikowa

Cewka miedziana OFC

Cewka i uzwojenie miedziane

Kopułka TPTTD 2-giej generacji z czystego tytanu

Czarna jedwabna kopułka

Wspornik mocowania przedniego panela głośnika

Metalowa maskownica kopułki

Przedni panel z czystego aluminium TPAF

TWG przedni panel głośnika

 

W sekcji średnio-tonowej, nie obserwujemy zmian. Mamy zatem do dyspozycji przetwornik z żółtą sztywną i bardzo lekką membraną wykonaną z włókna szklanego. Membrana osadzona jest na bardzo elastycznym butylowym zawieszeniu, które pozwala poruszać się bardzo szybko i z dużą częstotliwością. Tego typu konstrukcja pozwala na przekazanie dużej ilości informacji w zakresie średnich tonów. W przetworniku zastosowano sporych rozmiarów cewkę wraz z Φ80mm magnesem znoszą wysokie temperatury i moce wejściowe. Nakładka przeciwpyłowa w kształcie stożka dodatkowo zwiększa dyspersję w wyższych zakresach średnich częstotliwości. Zastosowana obręcz z czystego aluminium pomaga w rozpraszaniu odtwarzanych częstotliwości.

Za sekcję niskotonową odpowiedzialne są dwa polipropylenowe woofery o średnicy 165mm (6,5″) z podwójnymi magnesami Φ90mm oraz ogromną cewką, mają one za zadanie odtwarzać szybki i mocny bas przy zachowaniu płaskiej charakterystyki. Każdy z wooferów posiada pierścień z czystego aluminium, który polepsza rozpraszanie odtwarzanych częstotliwości. Kratowana struktura membrany pomaga w obniżeniu zniekształceń intermodulacyjnych. TAV-616 SE są konstrukcją z portem bass reflex umieszczonym w przedniej dolnej części kolumny. Port wykonany jest przy użyciu tej samej technologii, jak u poprzedniczek. Są to niskoszumowe porty wykorzystujące dyfuzory pokryte gumą, które zwiększają dyspersję niskich częstotliwości.

Testowane Tagi dostępne są w kolorze białym (High Gloss White). Jak deklaruje producent, obudowy lakierowane są siedmioma warstwami lakieru fortepianowego.  Znakiem rozpoznawczym jest umieszczony na przedzie, pod portem bass reflex srebrny napis Special Edition. Kolejną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, to fakt iż w nowej wersji kolumn przedni panel, do którego przykręcono przetworniki ma aż 21mm grubości i mocno przyczynia się do jakości odtwarzanego dźwięku, Pozostałe ściany obudowy wykonane są z 15mm wysokiej jakości MDF. Dzięki tym zabiegom obudowa jest jeszcze sztywniejsza i mniej podatna na wszelkiego rodzaju rezonanse, które mogą negatywnie wpływać na jakość dźwięku. Terminale głośnikowe dają możliwość podłączenia wzmacniacza w opcji Bi- Wire / Bi-amp oraz klasycznie, za pomocą jednego kabla głośnikowego. Wysokiej jakości gniazda są w stanie przyjąć goły przewód, tzw. wtyki bananowe oraz widełkowe. Terminale głośnikowe połączone są ze zwrotnicami i z przetwornikami przewodami z czystej miedzi OFC, dokładnie takimi samymi, jak w serii Coral. W zestawie dostajemy kolce przykręcane do spodu obudów, które nadają kolumnom dodatkowego uroku i w znacznym stopniu ograniczają kontakt z podłożem. Lista wprowadzonych zmian naprawdę jest imponująca, co zresztą przekłada się na efekt finalny w postaci dźwięku.

.

1IMGP4601 1IMGP4615

.

Odsłuch

Tym razem udało nam się otrzymać egzemplarz, który już wcześniej został wygrzany. Od razu mogliśmy przystąpić do odsłuchów. Po wielu testach ustawień zaobserwowaliśmy, że najlepszy efekt uzyskamy ustawiając TAV-616F SE w formę trójkąta równobocznego, skierowane w stronę słuchacza i koniecznie ściągając przednie maskownice. Pierwsze, co zwróciło naszą uwagę po podłączeniu głośników, to dynamika. Prezentowane kolumny grają z większym wigorem, niż ich poprzedniczki, jakby ktoś nafaszerował je anabolikami 🙂 . Tym razem, jako, że nie musieliśmy przechodzić przez etap wygrzewania, mieliśmy zamysł twórców Tagi podany „na tacy”. Górne rejestry poprzez zastosowanie nowego tweetera TPTTD-I są zdecydowanie bardziej szczegółowe, odczuwalny jest wyższy SPL (są troszkę głośniejsze względem poprzedniej wersji). Góra jest konturowa i dobrze zaakcentowana, co nie oznacza, że jest męcząca. Średnie tony dobrze zgrywają się z górnymi. W średnich tonach mocniej odczuwalny jest górny ich zakres. Nie doszukujmy się tutaj ciepłego, analogowego brzmienia. Taga w tym modelu postawiła na rozdzielczość. Finalnie zastosowane zabiegi potęgują jeszcze bardziej uczucie detaliczności i szybkości. Granie „z pazurem”, które dobrze się sprawdzi w muzyce, gdzie taki stan rzeczy jest raczej pożądany (rock, muzyka elektroniczna). Dół pasma podobnie jak cała reszta, jest konturowy, impulsywny, dobrze zaakcentowany. Niskie tony pojawiają się szybko i gdy jest taka potrzeba, szybko są wygaszane – bas wydaje się być bardziej odczuwalny niż w poprzednim modelu. Bardzo miło nas zaskoczyły podczas słuchania solówek na płycie Dave’a Brubecka – The Dave Brubeck Quartet at Carnegie Hall, w utworze Castilian Drums, gdzie Joe Morello daje niesamowity popis swoich umiejętności. Bez zadyszki daje się odczuć energię, którą perkusista chciał przekazać publiczności. 616-ki SE podczas słuchania muzyki przy mocniej odkręconej gałce głośności nie wprowadzają zamieszania, nie gubią się i nie są natarczywe. Wręcz przeciwnie, dostają drugiego życia, tak jakby ktoś wcisnął przycisk turbo na ich tylnej ściance. W przeciwieństwie do poprzedniego modelu, gdzie zwróciliśmy uwagę na głosy męskie, tutaj większe wrażenie zrobiły na nas głosy żeńskie. Bardzo przyjemnie słuchało nam się płyty Agnes Obel – Aventine. Mieliśmy wrażenie, że wokalistka śpiewa dla nas, czaruje nas swoim głosem. Utwierdziło nas to w przekonaniu, że Taga Harmony, tworząc ulepszoną wersję TAV-616F, poprawiła w głównej mierze detaliczność. Wszelkiego rodzaju smaczki typu: nabieranie powietrza czy mlaskania są dobrze słyszalne. Taka sama sytuacja jest w przypadku talerzy, czy też dzwoneczków. Wybrzmiewają wystarczająco długo, nie mamy wątpliwości, z jakiego materiału są wykonane – zastosowany wysokotonowiec, to naprawdę krok do przodu. Scena muzyczna jest dobrze odczuwalna. Wszystkie instrumenty są na niej dobrze ulokowane, nie ma problemu z rozmyciem źródeł pozornych, wszystko ma swoje miejsce.

 ..

1IMGP460 1IMGP4618

.

Ocena Ogólna

Specjalna edycja TAV-616F jest produktem, który stawia produkt Tagi jeszcze wyżej w hierarchii. Bez wątpienia możemy stwierdzić, że zastosowane zmiany przyniosły oczekiwane rezultaty. Producent kolumn po raz kolejny pokazuje nam dobitnie, że chce rozwijać i ulepszać swoje produkty, co nie jest tylko pustym sloganem, o czym osobiście się przekonaliśmy.  Z dnia na dzień rośnie grono zainteresowanych ich produktami, a my z przyjemnością obserwujemy rozwój firmy. Co tu dużo mówić, są to dobrze wycenione produkty, prezentujące wysoki poziom wykonania i co najważniejsze, w swoim przedziale cenowym brzmią naprawdę dobrze! Polecamy!

 

Sprzęt użyty do testu         

Źródło: Arcam rDAC z zewnętrznym zasilaniem transformatorowym, Denon 3910
Wzmacniacz : Baltlab Epoca III
Okablowanie sygnałowe: AriniAudio Carramba!, AriniAudio Individual.
Okablowanie Głośnikowe: Eagle Cable
Listwa zasilająca: Taga Harmony PF-1000
Kable zasilające: DIY

Specyfikacja Techniczna:

Typ / Konstrukcja 3-drożna, 4 przetworniki
Bi-wiring
Moc 20 – 160W (zalecana moc wzmacniacza)
Punkty odcięcia zwrotnicy: 500Hz, 2.8KHz
Pasmo przenoszenia 36Hz – 25kHz
Bassreflex Przedni pojedynczy
Impedancja 6ohm
Efektywność 91dB
Przetwornik wysokotonowy 25 mm (1”) TPTTD-I, TPAF
Przetwornik średnio-niskotonowy 165 mm (6.5”), włókno szklane
Przetwornik niskotonowy 2 x 165 mm (6.5”), polipropylen
Funkcje / wyposażenie Obudowa z technologią TILE
Wymiary (W x S x G) 98 x 23 x 28 cm (bez nóżek)
Waga 34.3 kg / para

 

Dostępne wersje i kolory:
High Gloss White

 

cena: 2699 zł / Para

http://sklep.polpak.com.pl/produkt/11838/Kolumna_podlogowa_TAGA_HARMONY_TAV-616F_SE

 

Dystrybucja w Polsce.

Polpak Poland sp. z o.o.
Al. Jerozolimskie 333A
05-816 Reguły k/Warszawy

http://www.polpak.com.pl/

 

redakcja: audiomuzofans.pl

B.P.