TAGA Harmony TH-15: Podróż w czasie i bezkompromisowe brzmienie
Głośnik Taga Harmony Nostalgic TH-15 to niczym wehikuł czasu, który zabiera nas w podróż do złotej ery hi-fi. Dzięki swojemu odważnemu, retro stylowi przenosi klasyczne elementy wzornictwa do współczesności, trafiając zarówno do miłośników hi-fi z nostalgią, jak i tych, którzy cenią ponadczasową estetykę połączoną z nowoczesną wydajnością.

BUDOWA / WYGLĄD:
Projektując TH-15, konstruktorzy TAGA Harmony świadomie zrezygnowali z podążania za nowoczesnymi trendami minimalizmu. Głośnik ten stanowi śmiały hołd dla klasycznego wzornictwa hi-fi. Jego wygląd podkreśla bardzo ładne, drewnopodobne wykończenie, a kolor membrany 38-centymetrowego przetwornika niskotonowego, który w naszym odczuciu jest odcieniem ciemniejszego pomarańczu, dodaje mu unikalnego, oldschoolowego uroku.
Jak podaje producent każda kolumna TAGA Harmony jest wykonana częściowo ręcznie z dbałością o najmniejsze szczegóły, co gwarantuje nie tylko perfekcyjny wygląd, ale także niezrównaną trwałość i długowieczność.
Druga generacja obudów Taga Low Interference Enclosures (TLIE-I). Ich ściany i wewnętrzne wzmocnienia są wykonane z wysokiej jakości płyt MDF o dużej gęstości i imponującej grubości 18 mm. Takie rozwiązanie zapewnia wyjątkową sztywność obudowy, skutecznie eliminując wszelkie niepożądane rezonanse i wibracje, które mogłyby negatywnie wpłynąć na jakość dźwięku.

Przedni port bass-reflex to sprytne i przemyślane rozwiązanie. Port bass-reflex, umieszczony strategicznie z przodu obudowy, maksymalizuje elastyczność w ustawieniu kolumn w pomieszczeniu. Dzięki temu nie musisz martwić się o bliskość ściany, a mimo to możesz cieszyć się optymalną wydajnością w zakresie niskich częstotliwości.
Magnetyczna maskownica – zapomnij o nieestetycznych, plastikowych kołkach. Maskownica TH-15 mocowana jest za pomocą silnych magnesów, co pozwala na jej szybkie, precyzyjne i stabilne mocowanie lub zdejmowanie. To eleganckie rozwiązanie, które nie zaburza minimalistycznego wyglądu głośnika. Kolumny NOSTALGIC TH-15 wyposażono w dedykowane, niezwykle solidne podstawki. Są one celowo bardzo ciężkie i ultrasztywne, co zapewnia niemal idealną izolację głośników od podłoża. Taka konstrukcja skutecznie eliminuje wibracje, zwiększając tym samym przejrzystość dźwięku oraz zapewniając lepszą definicję i mocniejszą podstawę basową.
Budowa przetworników:
PRZETWORNIK WYSOKOTONOWY

1. Nabiegunnik
2. Magnes 85 x 15 mm
3. Główna płyta czołowa
4. Dolny pierścień aluminiowy
5. 1″ kopułka z stopu tytanu i magnezu z poliestrowym zawieszeniem, 25 mm aluminiowa cewka z uzwojeniem CCA
6. Górny pierścień aluminiowy
7. Wewnętrzna płyta czołowa
8. Podkładka EVA
9. Metalowa maskownica kopułki
PRZETWORNIK ŚREDNIOTONOWY

1. Aluminiowa pokrywa tylna
2. Nabiegunnik
3. Magnes 135 x 20 mm
4. Główna płyta czołowa
5. Podkładka miedziana
6. Wewnętrzna płyta czołowa
7. 2” aluminiowa membrana z poliestrowym zawieszeniem, 50 mm aluminiowa cewka z uzwojeniem CCA
8. Podkładka EVA
9. Metalowa maskownica kopułki
PRZETWORNIK NISKOTONOWY

1. Wybrzuszony nabiegunnik
2. Magnes 145 x 25 mm
3. 10 mm płyta nabiegunnikowa
4. Aluminiowy kosz z odlewu ciśnieniowego poddany powierzchniowej anodyzacji
5. 50 mm cewka Kaptonu z uzwojeniem OFC
6. Resor
7. 15” membrana papierowo-poliestrowa z gumowym zawieszeniem typu U
8. Nakładka przeciwpyłowa z terylenu
Chcecie porozmawiać o audio i muzyce ?
ZAPRASZAMY DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOK


BRZMIENIE
Nasze testy dźwięku rozpoczęły się od jazzu, z naciskiem na wokal kobiecy. W połączeniu ze wzmacniaczem Line Magnetic LM 805ai, głośniki Taga zapewniły bogatą, rozległą scenę dźwiękową. Bas był głęboki i mocny, a precyzyjna dynamika wypełniała całe pomieszczenie. Wokal wypadł bardzo dobrze, z zachowaniem wyrazistości detali na każdym poziomie głośności, a efekty dźwiękowe były wyjątkowo wciągające. To doświadczenie zostało dodatkowo wzbogacone dzięki możliwości regulacji (Regulacja poziomu (-3dB/0dB/+3dB) -Zakres: Wysokie [3kHz] i Średnie [800Hz]), co pozwala na idealne dostosowanie brzmienia do indywidualnych upodobań i specyfiki pomieszczenia.
Aby ocenić jakość dźwięku w szerszym spektrum, odtworzyliśmy naszą testową listę z Tidala. I tu retro wygląd głośnika może nie przeczy jego nowoczesnemu charakterowi akustycznemu, ale mocno daje do myślenia. Dźwięk był czysty, pozbawiony zniekształceń i było całkiem dużo detali bez dominującej góry. Ogromny 38-centymetrowy przetwornik niskotonowy zapewniał zwarty i mocny bas, który pozostawał w pełni kontrolowany nawet przy wysokich poziomach głośności. Rezultatem było dobrze zrównoważone i angażujące emocjonalnie doznanie słuchowe, co potwierdza wszechstronność TAGI zarówno w stonowanych wokalach, jak i podczas słuchania dynamicznego jazzu.
Podczas odsłuchów muzyki jazzowej na głośnikach TAGA Harmony TH-15, utwory Susan Wong sprawiły, że każda chwila była prawdziwą przyjemnością. Głos wokalistki był emocjonalny, a jej wizerunek wyraźnie skupiony na całkiem rozległej scenie dźwiękowej. Co ważne, w innych utworach z mocniejszym tupnięciem – głęboka linia basu, obecna w wielu kompozycjach, miała odpowiedni ciężar i potężną głośność, co świadczy o dobrej kontroli w najniższym paśmie.
Równie pozytywnie zaskoczyło nas odtwarzanie muzyki elektronicznej. Gdy włączyliśmy utwór Infected Mushroom, mogliśmy odetchnąć z ulgą – nic się nie „lepiło” ani nie tworzyło „papki”, która nieprzyjemnie kłułaby w uszy. Wręcz przeciwnie, utwór dosłownie porywał słuchacza, prezentując dynamiczne brzmienie. Za to gdy graliśmy rocka kilka instrumentów wyraźnie pojawiło się na scenie, ich partie były dobrze rozwinięte, a wokalom nie brakowało tego bogactwa brzmienia.
Głośniki TH-15 z łatwością radzą sobie z szerokim spektrum gatunków muzycznych. Potrafią wiernie oddać zarówno subtelne niuanse stonowanej muzyki, jak i energię szybkich, dynamicznych kawałków. To ich wszechstronność sprawia, że są idealnym wyborem dla osób, które cenią różnorodność i nie chcą ograniczać się do jednego gatunku.
TAGA Harmony oferuje również bardziej kompaktowego brata – TH-12 – który został opracowany głównie z myślą o gatunkach z mocnym basem, silnym wokalem i ponadprzeciętną dynamiką. Mieliśmy okazję posłuchać ten model w mniejszym pomieszczeniu, gdzie okazał się idealnym wyborem do pokoi o powierzchni od 20m² do 50m², natomiast TH-15 wymaga minimum 25m², aby w pełni pokazać swoje możliwości.

PODSUMOWANIE:
Niech nikt nie da się zwieść stylowemu, vintage’owemu wyglądowi głośników Nostalgic TH-15, one potrafią zagrać w starym stylu, ale również nowocześnie. To idealny wybór do salonu lub typowego pokoju odsłuchowego, gdzie potrafią zapewnić maksymalną wydajność. Ich brzmienie jest bardzo intensywne i mocne dzięki dużemu przetwornikowi niskotonowemu, a jednocześnie czyste i przejrzyste bez dominującej góry. W pomieszczeniu o dobrej akustyce, w połączeniu z odpowiednio dobranym wzmacniaczem, możesz oczekiwać szybkiego, całkiem klarownego dźwięku, który sprawi, że słuchanie muzyki stanie się prawdziwą przyjemnością. To brzmienie łączy przeszłość z teraźniejszością.
Rekomendacja AUDIO MUZO FANS .


SPRZĘT UŻYTY DO TESTÓW:
Streamer: Lumin U2Mini (test)
Zasilacz liniowy MuzgAUDIO
CD: THETA COMPLI.
Dac: LAMPIZATOR POSEJDON
Wzmacniacz: LINE MAGNETIC 805ai, AUDIO RESEARCH VSI55,
Kolumny głośnikowe: Revival Audio Atalante 5 (test),FOCAL ZOLLER SUSPENSE
Listwa zasilająca TAGA Harmony PF1000V2
Okablowanie: TELLURIUM Q
USB: Van den Hul
Stożki izolacyjne klasy premium IC-35 Graphite Audio
Adaptacja akustyczna : PANELE UNIWERSALNE FiberPRO Mega Acoustic , Protone
Stoliki i podstawa pod gramofon: Alpin Line
DANE TECHNICZNE:
Nostalgic TH-15 | |
Typ / Konstrukcja | Podłogowa 3-drożna, 3 przetworniki Obudowa TLIE-I Odcięcie zwrotnicy: 800Hz, 3kHz |
Moc | 50 – 450W (zalecana moc wzmacniacza) 320W RMS |
Pasmo przenoszenia | 25Hz – 20kHz (±3dB) |
Bassreflex | Przedni pojedynczy |
Impedancja | 6ohm |
Efektywność | 94dB |
Przetwornik wysokotonowy | 25 mm (1”), RPT |
Przetwornik średniotonowy | 50 mm (2″), RPM |
Przetwornik niskotonowy | 385 mm (15″), RPB |
Funkcje / wyposażenie | Regulacja poziomu (-3dB/0dB/+3dB) : Zakres: Wysokie [3kHz] i Średnie [800Hz] Maskownica Śruby montażowe do podstawki głośnikowej (4 szt. / 1 kolumna) |
Wymiary (W x S x G) | 80 x 47 x 36 cm obudowa (bez maskownicy) |
Waga | 34.2 kg / szt. |
————— | ————— |
Nostalgic THS | |
Typ / Konstrukcja | Podstawka głośnikowa |
Maksymalne obciążenie | 100 kg / szt. |
Materiał | Metal Profil ramy: 6 x 6 cm |
Wymiary (W x S x G) | 25 x 42 x 33 cm |
Waga | 10.4 kg / szt. |
Wykończenia | Malowanie – Matt Gray |
DYSTRYBUCJA W POLSCE:
Polpak Poland sp. z o.o.
Al. Jerozolimskie 331A
05-816 Reguły k/Warszawy

redakcja: audiomuzofans.pl