Pod koniec 2012 roku powstał pierwszy streamer LUMIN Audiophile Network Music Players i od razu wyznaczył nowe standardy, ponieważ jako pierwszy umożliwił dekodowanie sygnału DSD. Przez następne kilkanaście lat gama LUMIN rozszerzyła się o kolejne modele obejmujące szereg przedziałów cenowych. Redakcja audiomuzofans.pl w 2024 roku postanowiła zmienić transport sieciowy – po wielu przetestowanych urządzeniach wybór padł na Lumnina U2 MINI. Pewnie zapytacie dlaczego – już odpowiadamy w dwóch słowach: jakość dźwięku/cena, a więcej dowiecie się w dalszej części recenzji.
BUDOWA/WYGLĄD:
U2 mini to transport sieciowy, czyli potrzebuje zewnętrznego przetwornika cyfrowo/analogowego (DAC)
Wygląd można nazwać minimalistycznym – z przodu na prostokątnym panelu nieduży wyświetlacz, na którym informacje wyświetlają się w kolorze chyba turkusowym 🙂 Ogólnie bryła nie wyróżnia się niczym, ale może to dobrze, bo możemy ustawić go wszędzie i nie będzie kół w oczy. Jedynie co można nazwać kontrowersją to zakończenie górnej obudowy z tyłu, z charakterystycznym dla Lumina daszkiem. Dlaczego tak – nie mamy pojęcia jest to dość uciążliwe kiedy chcemy przełączać kable – jest bardzo ciasno.
Na tylnej ścianie umieszczono wyjścia AES/EBU (XLR), BNC, RCA, optyczne i dwa wyjścia USB, które również mogą pełnić rolę wejść dla zewnętrznych pamięci z plikami. Dzięki możliwości próbkowania w górę i w dół od 44,1 kHz do 384 kHz/DSD256 i obsłudze odtwarzania DSD512, LUMIN U2 MINI jest idealnym partnerem do przesyłania strumieniowego dla DAC. Do sterowania używamy dedykowanej aplikacji, która uznawana jest za jedną z najstabilniejszych i łatwych w obsłudze, dodatkowo dość często udoskonalana.


Główne cechy
- LUMIN tylko do transportu w połączeniu z zewnętrznym przetwornikiem cyfrowo-analogowym
- Pierwszy LUMIN wyposażony w całkowicie nowy system przetwarzania
- Nowe, kompaktowe podwozie wykonane całkowicie z aluminium
- Szybki procesor zapewnia większą elastyczność ponownego próbkowania — próbkowanie w górę i w dół do każdego obsługiwanego formatu, aż do DSD256/PCM384, aby osiągnąć optymalny poziom przetwarzania DAC
- Zwiększona pojemność na przyszłe aktualizacje
- Nowe wykończenie powierzchni zaczerpnięte z najwyższej klasy P1
- Poczwórny natywny system zegara zapewniający precyzję pomiaru czasu
- 5 typów cyfrowego wyjścia audio, w tym USB
- Dekodowanie MQA
- Roon
- Kontrola głośności przetwarzania Leedh
Chcecie porozmawiać o audio i muzyce ?
ZAPRASZAMY DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOK


BRZMIENIE:
Odsłuchy rozpocząłem od wykorzystania Lumin U2 Mini jako transportu plików zapisanych na zewnętrznym dysku. Postanowiłem sprawdzić, czy w tej konfiguracji urządzenie pokaże pełnię swoich możliwości. W moim systemie Lumin zastąpił Silent Angel Munich T1 z zasilaczem liniowym. Jako DACa użyłem topowego Polskiego Lampizatora Pacifica. Już od pierwszych chwil dźwięk Lumina wyróżniał się neutralnością i organicznością. W porównaniu z Silentem prezentuje bardziej szczegółowe brzmienie, które cenione jest przez wielu audiofilów. Lumin nie przebarwia ani nie łagodzi przekazu, co przekłada się na precyzyjny, punktowy z dobrze kontrolowanym basem.
Średnica i góra pasma były świetnie wyważone, co pozwoliło artystom i instrumentom błyszczeć na scenie. Przykładem może być odsłuch najnowszego materiału z płyty Myrczek & Schmidt Quintet pt. „Młynarski Bynajmniej”, gdzie U2 Mini zachwycił precyzją i przestrzenią, jednocześnie nie tracąc muzykalności, co jest istotną cechą przy angażującym wokalu Wojciecha Myrczka. Dźwięk pozostawał wciągający i całkiem przyjemny nawet podczas długich odsłuchów.
Dynamika i przestrzeń, jaką oferuje U2 Mini, jest imponująca. Scena dźwiękowa to niebywała zaleta Lumina – szeroka, wielowymiarowa. Lokalizacja źródeł była precyzyjna, co umożliwiło łatwe wychwycenie poszczególnych głosów i instrumentów. Przestrzeń, mimo swej imponującej wielkości, pozostała naturalna.
W kolejnej części testów postanowiłem sprawdzić, jak U2 Mini radzi sobie ze streamingiem z Tidala za pomocą bardzo intuicyjnej aplikacji Lumina* (kolejny plus dla U2 Mini to bezproblemowa aplikacja). I tu nie było zaskoczenia – Lumin kolejny raz pokazał swoją główną cechę, czyli dynamikę i przestrzeń. Prawdą jest, że dźwięk stał się bardziej przejrzysty, ale dynamika nadal na wysokim poziomie, co skutkowało trochę jaśniejszym dźwiękiem. Mimo to, po podłączeniu Lumina po Munichu dało się zauważyć wyraźną poprawę w przestrzenności i detaliczności.
Ale jest jeszcze coś, co wznosi U2 Mini na jeszcze wyższy poziom – to zasilacz liniowy i tym razem wybór padł na firmę MuzgAUDIO i ich topowy produkt. Brzmienie zyskało wyrafinowanie, jeszcze więcej wypełnienia i muzykalności, a cały zestaw nabrał topowego sznytu.


PODSUMOWANIE:
Podsumowując – Lumin U2 Mini sprawdza się w roli transportu plików z zewnętrznego dysku, jak i z serwisów streamingowych, gdzie pokazuje swoje mocne strony, oferując dynamiczne, precyzyjne, przestrzenne i muzykalne brzmienie. Dodatkowo intuicyjna aplikacja do sterowania urządzeniem. To wszystko sprawia, że oprócz użytkowania w redakcyjnym systemie, rekomendujemy Lumina U2 Mini dla wszystkich, którzy szukają jakości za niewygórowaną cenę. Choć urządzenie po podłączeniu przez dobry zasilacz liniowy podniosło jakość dźwięku w porównaniu z wbudowanym zasilaczem impulsowym to nadal w standardzie jest to bardzo dobre urządzenie.
Rekomendacja AUDIO MUZO FANS .

Specyfikacja Lumin U2 Mini:
ODTWARZANIE W SIECI:
- Do DSD512, Do 768 kHz, 16–32-bit stereo, Pełne dekodowanie MQA
STAWKI WZBOGACANIA I GŁĘBOKOŚCI BITOWE:
- Opcja upsamplingu DSD256 dla wszystkich plików
- Opcja upsamplingu PCM 384 kHz dla wszystkich plików
WYJŚCIA CYFROWE:
- USB: Natywna obsługa DSD512, PCM 44,1–768 kHz, 16–32-bit, stereo
- OPTYCZNE, KONCENTRYCZNE RCA, KONCENTRYCZNE BNC & AES/EBU: DSD64 (DoP64, DSD przez PCM), PCM 44,1 kHz–192 kHz, 16–24 bity
ZASILACZ: Wewnętrzny ekranowany autozakres 100–240 V AC
OBUDOWA: Surowe aluminium lub anodowane na czarno aluminium
ROZMIAR I WAGA: 300 mm (szer.), 244 mm (gł.), 60 mm (wys.), 2,5 kg
OPAKOWANIE: 470 mm (szer.), 340 mm (głęb.), 170 mm (wys.), 4,5 kg
PROTOKÓŁ STRUMIENIOWY: Protokół UPnP AV z rozszerzeniem do strumieniowego przesyłania dźwięku (OpenHome)
- Roon
- TIDAL Connect
- Spotify Connect
- Bezstratne stacje radiowe Flac
- Zgodny z AirPlay
- Gapless odtwarzanie bez przerw
- Lista odtwarzania na urządzeniu
*CECHY APLIKACJI:
- Natywne wsparcie dla TIDAL, MQA, Qobuz i TuneIn Radio.
- Ikony Tidal do identyfikacji muzyki w wysokiej rozdzielczości
- Ikony wysokiej rozdzielczości Qobuz do identyfikacji muzyki w wysokiej rozdzielczości
- Kontrola głośności
- Grafika w wysokiej rozdzielczości
- Buforowanie grafiki
- Szukaj (lupka)
- Obsługa wielu tagów
- Obsługa tagów kompozytora
- Grupowanie albumów na liście odtwarzania
- Automatyczne łącza internetowe do artystów/albumów/piosenek
- Zapisywanie i przywracanie list odtwarzania (w tym Tidal i Qobuz)
OBSŁUGIWANE FORMATY PLIKÓW AUDIO:
MQA
Bezstratne DSD: DSF (DSD), DIFF (DSD), DoP (DSD)
Bezstratny PCM: FLAC, Apple Lossless (ALAC), WAV, AIFF
Skompresowany (stratny) dźwięk: MP3, AAC (w pojemniku M4A)
SPRZĘT UŻYTY DO TESTÓW:
Gramofon: Jasmin TT 200 wkładka Hana ML
Przedwzmacniacz gramofonowy: Audiokultura Iskra 1(test), Circle Labs V 1000
CD: THETA COMPLI, DENON DVD 3910,
Zasilacz liniowy MuzgAUDIO
Dac: LAMPIZATOR POSEJDON
Wzmacniacz: LINE MAGNETIC 805ai, AUDIO RESEARCH VSI55, MORE audio CS100
Kolumny głośnikowe: FOCAL ZOLLER SUSPENSE, Revival Audio Atalante 5 (test) Klipsch Cornwall III
Listwa zasilająca: TAGA Harmony PF1000V2
Okablowanie: TELLURIUM Q
USB: Van den Hul
Stożki izolacyjne klasy premium IC-35 Graphite Audio
Adaptacja akustyczna : PANELE UNIWERSALNE FiberPRO Mega Acoustic
Stoliki i podstawa pod gramofon: Alpin Line
DYSTRYBUCJA W POLSCE:
Audio Atelier
53-006 Wrocław
ul. Wojszycka 22a
tel: 606 276 001
https://www.facebook.com/audioatelier
redakcja: audiomuzofans.pl
