Nuprime STA-9X DAC-9X PRA-9X
Do redakcji trafił spory, ale niezbyt ciężki karton, w którym zmieściły się aż trzy osobne urządzania elektroniczne, czyli DAC, końcówka mocy oraz przedwzmacniacz. Super – w końcu coś zgrabnego i lżejszego, a nie tylko ciężkie „lampiaki” i ból pleców.
Już gościliśmy urządzenia marki Nuprime na naszych łamach – trzeba przyznać, iż oferta producenta jest bardzo bogata, a sam wygląd urządzeń schludny i estetyczny. Mnie się podoba ten nowy „look” i moim zdaniem pasuje do większości wnętrz.
Spodobało mi się sformułowanie zaczytane na stronie producenta – „NuPrime uważa, że High-End nie oznacza wysokich cen. Zespół projektowy dokłada wszelkich starań, aby zoptymalizować obwody i komponenty każdego produktu, aby osiągnąć docelowe ceny. Jedną rzeczą, która nigdy nie jest zagrożona, jest osiągnięcie dźwięku NuPrime.”. Jak jest w praktyce przeczytacie m.in. w części poświęconej brzmieniu zestawu.
BUDOWA/WYGLĄD:
STA-9X to końcówka mocy w klasie jak określa to producent A+D, z możliwością zmostkowania do pojedynczej końcówki monofonicznej o mocy aż 330 W, grubo.
NuPrime STA-9X to w zasadzie końcówka stereo, wspomnianej klasy A+D o mocy dla 8 ohm całe 2 x 130 W, która została zaprojektowana z obwodami harmonicznymi parzystego rzędu, które naśladują najbardziej atrakcyjne cechy dźwięku lampowego i wzmacniacza klasy A. Są to chyba rozwiązania, które będą nam już towarzyszyć, w świecie wzmacniaczy i efektów do gitary ta droga jest już prężnie rozwinięta.
Producent opisuje, iż we wzmacniaczu napięciowym nie zostało użyte sprzężenie zwrotne, za to sama część prądowa została zrealizowana w klasie D z podwójnym sprzężeniem zwrotnym. Wzmacniacz NuPrime udoskonala konstrukcję przełączania klasy D, wykorzystując obwód samooscylacyjny do generowania modulacji szerokości impulsu. STA-9X przełącza się z częstotliwością aż 750 kHz (jak podaje producent – najwyższą na rynku), znacznie przekraczającą częstotliwość próbkowania 44,1 kHz na płycie kompaktowej. Większość wzmacniaczy klasy D przełącza się przy częstotliwości 300 kHz lub niższej.
Z przodu urządzenia mamy dyskretną niebieską diodę LED sygnalizującą stan urządzenia, tylny panel to gniazda wejściowe XLR oraz RCA, gniazdo sieciowe wraz z przełącznikiem, gniazdo do wyzwalania, czyli trigger oraz przełącznik mostkowania końcówki, plus solidna para gniazd głośnikowych.
DAC-9X to jak nazwa wskazuje przetwornik cyfrowo-analogowy dodatkowo z wyjściem słuchawkowym 6,3 mm.
DAC-9X obsługuje obfitą liczbę wejść i formatów. Podwójna technologia ESS, czyli 32-bitowy przetwornik cyfrowo-analogowy ESS9028Q2M niezależnie dekoduje lewy i prawy kanał, użyto dobrej jakości elementów biernych m.in. rezystory foliowe MELF firmy Vishay. DAC-9X zawiera technologię MQA, która umożliwia odtwarzanie plików i strumieni audio MQA, zapewniając dźwięk oryginalnego nagrania głównego.
Dioda LED na przednim panelu świeci się na zielono lub niebiesko, wskazując, że urządzenie dekoduje i odtwarza strumień lub plik MQA oraz wskazuje pochodzenie, aby zapewnić identyczność dźwięku z materiałem źródłowym. Świeci na niebiesko, wskazując, że odtwarzany jest plik MQA Studio, który został zatwierdzony w studiu przez artystę/producenta lub został zweryfikowany przez właściciela praw autorskich. Dioda LED DAC-9X świeci się na purpurowo wskazując, że urządzenie renderuje strumień lub plik MQA. Zapewnia to ostateczne rozwinięcie pliku MQA.
DAC-9X wyposażono w Chip NuPrime SRC IC odpowiedzialny za przetwarzanie DSP, w którym sygnały wejściowe są próbkowane w górę do megaherców przed konwersją w dół do docelowej częstotliwości próbkowania przy bardzo niskim jitterze i zniekształceniach, stopień wejściowy na tranzystorach JFET, na wyposażeniu jest port rozszerzenia dla odbiornika Bluetooth i streamera audio WiFi (opcjonalnie).
DAC-9X obsługuje natywne odtwarzanie DSD metodą ASIO2.1 i DoP, posiada możliwość indywidualnej regulowanej głośności na każdym wejściu dla precyzyjnego dopasowania poziomu źródeł, jak również tryb transferu asynchronicznego.
NuPrime zdefiniował port USB typu A do przenoszenia danych S/PDIF i zasilanie 5 V do podłączenia do zewnętrznego bezprzewodowego odbiornika audio za pomocą tylko jednego standardowego kabla USB, to świetne rozwiązania, szkoda że nie wszyscy z tego korzystają. Jednym zdaniem – kompletny DAC,, do którego można podłączyć co potrzeba z kompletem wyjść, a przy okazji mamy MQA, już teraz mogę napisać, iż jest to prawdziwy skarb i serce tego zestawu, oczywiście, jeśli uwzględnimy wyłącznie klasę brzmienia.
PRA-9X, jak nietrudno się domyśleć, jest to przedwzmacniacz stereo wyposażony w przedwzmacniacz gramofonowy przeznaczony dla wkładek typu MM oraz wyjście słuchawkowe.
NuPrime PRA-9X to w pełni zbalansowany przedwzmacniacz zaprojektowany z myślą o bardzo niskich zniekształceniach (THD+N 0,0004%), co jeszcze istotne przedwzmacniacz posiada wiele ustawień dopasowywania różnych wkładek MM. To dobrze – nie będzie problemu z dopasowywaniem właściwie dowolnej wkładki MM.
Wejście i wyjście wykorzystują specjalny przekaźnik dedykowany urządzeniom audio, który ma najniższe zakłócenia i bardzo dokładną transmisję, do przełączania źródła.
W układzie phono stage zostały użyte wzmacniacze operacyjne NJR MUSES8820, które to zapewniają dokładną krzywą RIAA i niskie zniekształcenia przy wysokim wzmocnieniu i wydajności. Za to w układzie wejść liniowych, które obejmują cztery nowe moduły wzmacniaczy NuPrime o bardzo niskich zniekształceniach wykorzystują wzmacniacze operacyjne MUSES8820 w obwodzie wzmacniającym. Charakteryzują się one bardzo niskimi zniekształceniami. Warto zwrócić uwagę na parametr S/N to niezłe >115 dB przy 7,5 V Vrms.
Do wykorzystania mamy wspomniany preamp phono plus dwa wejścia RCA oraz XLR.
Wyjście również zrealizowane na XLR oraz parze gniazd RCA, właściwie przy podłączeniu DAC-9X i końcówki STA-9X nic więcej nie trzeba.
Tylna ścianka podobna jak w DAC-u, przyzwoitej jakości gniazda RCA, XLR, IEC wraz z przełącznikiem.
Komplet razem wygląda bardzo schludnie i elegancko, na wyposażeniu otrzymujemy „leniuchy” zarówno do pre, jak i DACa.
Dystrybutor dostarczył nam również przewody, aby spiąć to wszystko. Atlasy są niezłe, jednak prawdziwą jakość odkryjemy wykorzystując połączenie XLR, choć ta reguła nie zawsze się sprawdza, co w tym wypadku zdecydowanie się potwierdziło.
Chcecie porozmawiać o audio i muzyce ?
ZAPRASZAMY DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOK
BRZMIENIE:
Standardowo, gdy nowe urządzania zostaną wpięte do mojego systemu daje im jakiś tydzień, raz po to aby się oswoić z dźwiękiem, dwa aby wygrzać ewentualne świeże urządzania.
Tak również było i tym razem – zestaw Nuprime miał tydzień grania głównie pod spotify do „kotleta”. Jak zawsze po tym okresie nastąpił odsłuch właściwy z przygotowanym notesem do spisania odczuć oraz szybki powrót do stałego systemu, aby jeszcze bardziej wychwycić różnice w brzmieniu.
Pierwsze co napisałem sobie w notesie to uniwersalność brzmieniowa systemu Nuprime, właściwie jest mu dość obojętne jaki rodzaj muzyki będziemy słuchać, zarówno małe składy jazzowe, jak i spore bandy nie robią na nim większego wrażenia.
Końcówka mocy została podłączona do moich wysoko-skutecznych zestawów głośnikowych diy TAD, co dla wzmacniacza w klasie D jest jak jazda sportowym samochodem po niemieckiej autostradzie bez limitu prędkości.
W sumie można powiedzieć, iż jest takie połączenie jak we współczesnych zestawach PA, czyli klasa D i głośniki ze skutecznością w okolicy 100dB.
Z początku miałem wrażenie, iż zestaw, oprócz ponadnormatywnej uniwersalności, jest trochę nudny, nie jest to może w pełni nawiązanie do słów znanego inżyniera „prosty przewód ze wzmocnieniem”, ale było to coś dość bliskie temu.
Jedyna rzecz, która naprawdę mi przeszkadzała, a objawiała się wyłącznie przy naprawdę wysokim natężeniu dźwięku, to wkradający się bałagan – po przepinaniu poszczególnych urządzeń zlokalizowałem źródło kłopotów w przedwzmacniaczu.
Dotyczy to wyłącznie Iron Maiden w skali dźwiękowej niemalże na żywo czy orkiestry Polskiego Radia w równie słusznym natężeniu.
Receptą było użycie połączania przewodami XLR ZenSati pomiędzy przedwzmacniaczem a końcówką mocy, a brak spójności i bałagan jakby ręką odjął.
Poszczególne brzmienia instrumentów na nagraniu Breakout z płyty „Kamienie” są jakby współczesne, bardziej nowoczesne oraz odrobinę bardziej podkręcone. Szczególnie gitara prowadząca jak i bas przypominają charakterem obecnie produkowane wiosła.
Przestrzeń jest bogata i otwarta jednocześnie, tempo zwinne i precyzyjne.
Również wokal na zestawie Nuprime był świetny. Do tego celu użyłem płyt winylowych Agi Zaryan oraz Norah Jones, gładki piękny głos, nieco mniej dociążony niż jak preferuje, ale za to rozdzielczość była fenomenalna. Co ciekawe, przy odsłuchu tych samych nagrań z Tidala głosy były bardziej mięsiste i doświetlone, tu myślę jest to zasługa kapitalnego DAC-a Nuprme, który w moim odczuciu powinien być klasyfikowany półkę wyżej przynajmniej od przedwzmacniacza.
Dodatkowo przy odsłuchu plików cyfrowych zyskał również zakres niskich tonów – bas był po postu duży i solidny.
Podczas docelowego odsłuchu nie mogło zabraknąć Hugh Masekeli „Stimela”, to na tym materiale muzycznym lubię doszukać się problemu z odwzorowaniem dynamiki.
No ale nie tym razem – zestaw Nuprime wręcz zachęcał do zwiększania natężenia dźwięku, zapas mocy wydawał się wręcz nieograniczony, świetna baza stereo, ale to co najważniejsze to dynamika, nie ma co ukrywać Nuprime to dynamit.
Brzmienie albumu Bobo Stenson Trio okazało się być żywe, zwiewne i barwne, choć nie jest to poziom klasy układu SET to i tak jest bardziej niż przyzwoicie.
Wile nagrań muzycznych potwierdziło dobrą jakość sceny dźwiękowej, nie zauważyłem problemów z jej szerokością czy głębokością, czego w sumie można było się domyślać.
Pora przyjrzeć się zakresowi niskich tonów – oprócz tego, że końcówka Nuprime „chwyta za mordę” głośnik basowy to przy odsłuchu „Electrified II” Yello bas był idealnie głęboki, dobrze kontrolowany oraz posiada odpowiednią wagę i strukturę.
Na koniec jeszcze dwa zdania, góra jest sypka, szybka i dokładna, lecz aby uzyskać najbardziej spójny charakter dźwięku należy pobawić się „okablowaniem”, to co nam się narzuca to równowaga tonalna, której w tym wypadku niczego nie mogę zarzucić.
PODSUMOWANIE:
Zestaw Nuprime to dobrze zaprojektowane urządzenia elektroniczne o bardzo uniwersalnym brzmieniu. Końcówka mocy nie będzie miała żadnego problemu w wysterowaniu nawet trudniejszych zespołów głośnikowych, brzmienia DACa usytuowałbym na wyższej półce od urządzeń towarzyszących, brzmienie rozdzielcze, dynamiczne i wartkie. Preamp oferuje za to spokój i równowagę, preferuje mniejsze natężenie dźwięku, jak również składy muzyczne.
SPECYFIKACJA TECHNICZNA:
STA-9X
Wejścia:
RCA: niezbalansowane wejście x 1
XLR: Zbalansowane wejście x 1
WEJŚCIE WYZWALACZA (12V)
Wyjścia:
Wyjście głośnika stereo x 1
Wyjście głośnika mono x 1
WYJŚCIE WYZWALACZA (12V)
Moc: 2 X 130 W / 1 X 330 W przy 8 i 4 omach
Szczytowa moc wyjściowa: 2 X 170 W / 1 X 370 W przy 8 omach
Impedancja wejściowa: 47 kiloomów
Stosunek sygnału do szumu: > 90dB przy 1W, 10W, 100W
THD+N: 0,005% (stereo) / 0,005% (mono)
Pasmo przenoszenia: 10 Hz do 50 kHz
Napięcie AC na całym świecie: (115 VAC / 230 VAC) z przełącznikiem wyboru napięcia
Bezpiecznik AC: zwłoczny, 3A, 250VAC
Wymiary: 235 mm szer. x 281 mm gł. x 60 mm wys. (wraz z nóżkami)
Waga: 4 kg
Kolor: czarny lub srebrny
DAC-9X
Wejścia: Panel tylny
USB: Type B 2.0 Hi-Speed, Windows OS: strumień danych do 384KHz/24Bit i natywny DSD 256.
USB : Type B 2.0 Hi-Speed, Mac / Linux OS: strumień danych do 384KHz/24Bit i DOP DSD 128.
IIS/DSD: obsługuje strumienie danych PCM 44.1KHz ~ 384KHz/32Bit i DSD 64 ~ DSD 256.
OPTYCZNY: Obsługuje PCM 44.1KHz ~ 192KHz/24Bit i DOP 64.
COAXIAL: Obsługuje PCM 44.1KHz ~ 384KHz/24Bit i DOP 64 i 128.
RCA: Sygnał audio do 1 Vrms.
ROZSZERZENIE: Obsługuje PCM 44.1KHz ~ 192KHz/24Bit.
Wyjścia: Panel przedni
Wyjście słuchawkowe TRS 6,3 mm
Moc wyjściowa: 1700 mW, 32 omy, <0,01% THD (wat na kanał).
Moc wyjściowa: 135 mW, 600 omów, <0,005% THD (watów na kanał).
Wyjścia: Panel tylny
Wyjścia niezbalansowane RCA: 4 Vrms
Zbalansowane wyjścia XLR: 8 Vrms
Optyczne wyjście S/DPIF (PCM do 192 KHz obsługujące format DoP DSD64)
Pasmo przenoszenia: 20 Hz – 20 KHz / ±0,3 dB.
SNR: > 110dB.
THD+N: < 0,0005%.
Wymiary: 235 mm szer. x 281 mm gł. x 60 mm wys. (wraz z nóżkami)
Waga: 2,5 kg
Napięcie AC na całym świecie: (90VAC ~ 130VAC // 210VAC ~ 250VAC) z przełącznikiem wyboru napięcia
Bezpiecznik AC: zwłoczny, 2,5 A, 250 VA
PRA-9X
Wejścia:
1 x przedwzmacniacz gramofonowy
2 x analogowe stereo RCA
1 x analogowy stereofoniczny XLR
Wyjścia:
1 x wyjście słuchawkowe 6,3 mm
1 x para wyjść stereo RCA
1 x para wyjść stereo XLR
Przedwzmacniacz gramofonowy:
Rezystancja wejściowa: 32K omów / 47K omów / 100K omów
Pojemność wejściowa: 100 pF / 220 pF / 320 pF
Czułość wejściowa MM: 4,0 mV przy 1 kHz
WZMOCNIENIE: Wejście MM do wyjścia LINE (Vol./Max.) => 50dB @ 1KHz
Rezystancja wejściowa: 20 kiloomów
Rezystancja wyjściowa: 10 omów
THD+N: 0,0004% przy 7,5 V Vrms
Stosunek sygnału do szumu >115 dB przy 7,5 V Vrms
Pasmo przenoszenia: 0Hz do 50KHz (0.2dB), 200KHz (-3dB)
WZMOCNIENIE: Wejście LINE do wyjścia LINE (Vol./Max.) => 17dB @ 1KHz
Wyjście słuchawkowe:
560 mW przy 32 omach / 110 mW przy 600 omach
THD+N: 0,004% przy 32 omach / 480 mW, 0,0015% przy 600 omach / 100 mW
Stosunek sygnału do szumu >110 dB przy 32 omach / 450 mW
Pasmo przenoszenia: 0Hz do 50KHz (0.2dB), 200KHz (-3dB)
WZMOCNIENIE: Wejście LINE do wyjścia LINE (Vol./Max.) => 17dB @ 1KHz
Zakres dynamiki > 115dB
Wymiary i waga:
Wymiary (szer. x wys. x gł.): 235 mm x 55 mm x 281 mm
Waga: 5,5 funta (2,5 kg)
Napięcie AC na całym świecie: (90VAC~130VAC // 210VAC~250VAC) Z przełącznikiem wyboru napięcia
Bezpiecznik AC: zwłoczny, T1A, 250VAC
SPRZĘT UŻYTY DO TESTU:
CD: Lector cdp 0.6t
Gramofon: Garrard 401, plinta Kasoto
Ramiona: Jelco sa750 12’’ , Turntable Custom 12”
Wkładki: Allnic Rose, Miyajima Shilabe
Wzmacniacz: TRAudio Dives 300b, TRAudio 2a3 SE Custom
Przedwzmacniacz gramofonowy: TRAudio Venum
Kolumny: DIY TAD 2402 made in #nowakAudio
Interkonekty: MIT, Qed, ZenSati, made in #nowakAudio(Neotech), Wile Audio, Super Sound Device, Atlas
Przewody głośnikowe: ZenSati
Sieciówki: DIY-Neel , Helion
Kondycjoner: Neel 1800
DYSTRYBUCJA W POLSCE:
RAFKO Dystrybucja
ul. Handlowa 7
15-399 Białystok
tel. 85 7479757
tel. 85 7479751
tel. kom. 607266216
redakcja: audiomuzofans.pl