TEST: MONITOR AUDIO BRONZE 500 – lubią rocka.

MONITOR AUDIO BRONZE 500

Monitor Audio Ltd to globalny specjalista w dziedzinie projektowania głośników hi-fi, będący własnością i zarządzany w Wielkiej Brytanii. 

Od ponad 40 lat stosujemy systemy dźwięku stereo i surround oraz gamę dopasowanych dźwiękowo głośników architektonicznych, aby zapewnić ultra dyskretny dźwięk wysokiej jakości w domu i na zewnątrz.

Nasz sukces to nie tylko kwestia doskonałej jakości dźwięku, choć potwierdzą to doświadczeni słuchacze na całym świecie. Chodzi bardziej o to, jak dostarczamy superlatywy dźwiękowe. 

Cytat ze strony Monitor Audio

BUDOWA/WYGLĄD:

Bronze 500 to największe głośniki z serii Bronze ( mniejsze to 50, 100, 200 ). Jest to już 6 generacja, a wcześniejsze zostały bardzo entuzjastycznie odebrane przez rynek audiomaniaków. Cała seria może również zaspokoić wielbicieli kina domowego, jak i klasycznego stereo.

Seria Bronze ma trudne zadanie, ponieważ relatywnie tanie głośniki muszą zadowolić szerokie grono odbiorców. Ważne jest też, aby sprawdziły się w różnych konfiguracjach od zestawu stereo po kino domowe.

Monitor Audio stał się czołowym światowym ekspertem w zakresie opracowywania przetworników z metalową kopułką. Metal nie jest materiałem najłatwiejszym do kształtowania, ale ma niesamowite właściwości dla bardziej realistycznego odtwarzania dźwięku, gdy jest właściwie traktowany.

Widok z przodu
Widok terminali głośnikowych

Kluczowe cechy:

  • Konstrukcja 2,5-drożna. 
  • Monitor Audio Signature C-CAM Gold Dome Tweeter ulepszony o nowy Uniform Dispersion (UD) Waveguide zapewniający niezwykle realistyczny dźwięk.
  • Przetwornik nisko-średniotonowy C-CAM ze zaktualizowaną geometrią stożków i technologią Damped Concentric Mode (DCM), która pozwala głośnikowi uzyskać głębszy, pełniejszy dźwięk, zachowując czystą i precyzyjną prezentację.
  • Tylny port Hive II dostrojony w celu ułatwienia pozycjonowania bez wpływu na jakość dźwięku.
  • Akustycznie przezroczysta kratka z sześciokątnym wzorem dyspersji, która jest dostępna również w naszej nagradzanej serii Silver i Gold, dla podkreślenia wyglądu rodziny Monitor Audio.
  • Wysokiej jakości pozłacane terminale bi-wire (polecamy zmienić blaszki łączące terminale na zworki wykonane z dobrego kabla głośnikowego ).
  • Wewnętrzne okablowanie Pureflow z posrebrzanej miedzi beztlenowej zapewniające najwyższej jakości transfer prądu w łańcuchu sygnałowym.
  • Solidne stalowe nóżki podporowe zapewniają stabilną platformę. Zaprojektowany do użytku na wykładzinach (kolce) lub twardych podłogach (gumowe nóżki).

Co do wyglądu to jest prosty, solidny, nowoczesny, praktyczny – co to znaczy? A to, że dobrze wkomponują się w większość mieszkań, prosta bryła pozwoli nam bez problemu zaadaptować Bronzy w naszym pomieszczeniu.

Podsumowując – solidnie wykonane z dobrych materiałów ładne głośniki.

A brzmienie ? Zaczynamy odsłuch.

Chcecie porozmawiać o audio i muzyce ?

ZAPRASZAMY DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOK

AudioMuzoFans

BRZMIENIE:

Testowanie rozpoczęliśmy intensywnie – na początku tygodnia do redakcyjnych Zollerów dołączyły bardzo doceniane Tandbergi Studio Monitor, duże vintagowe studyjne monitory – podobno Abba ich używała do studyjnych odsłuchów swoich utworów. Wzmacniacze też się wzbogaciły o nowego kolegę – CLASSE CAP-2100. Jak widzimy, sparingpartnerzy to całkiem zacna półka jakościowa i cenowa. Jak na ich tle wypadały Bronzy?

Zaczynam od przeskoku propozycji muzyki na Tidalu, a że słucham wielu gatunków muzycznych, to paleta jest szeroka.

Pierwsze wnioski – jest przestrzeń, góra szybka, ale stonowana, przyjemna w odbiorze, średnica mniej uwypuklona niż w Zollerach, ale dużo się dzieje przede wszystkim na linii kolumn. Słychać, że Bronzy mają metalowe membrany, dźwięk jest szybszy z całkiem mocnym proporcjonalnym do reszty basem i szeroką sceną. Przeskok na Rock i trochę żywsze, mocniejsze brzmienia. I tu zaczyna się synergia z testowanymi kolumnami. Widać, że znalazłem idealne środowisko dla Monitor Audio Bronze 500. Brzmienie gitar, talerzy i lekko szorstkiego wokalu idealnie się zgrywa, nic nie jest ukryte i co najważniejsze przekaz jest 1:1 bez zamuleń. Bas jak przy odsłuchu innych gatunków muzycznych – duży, ale bez przesady. Warto przy nich rozkręcić potencjometr i trochę poszaleć – głośna muzyka nas nie zmęczy i to jest kolejny walor testowanych głośników.

Jak wypadają na tle zacniejszej konkurencji? Jak to często bywa, gdy coś testujemy, odwiedzają nas koledzy z grupy AudioMuzoFans i dyskusja się ożywia. Tym razem było tak samo – wnioski dość szybko się nasunęły. Prawie jednomyślnie stwierdziliśmy – nie ma wstydu, tanie Monitory dają radę. Może to nie ta półka, co redakcyjna konkurencja, ale w podobnej, nadal niskiej klasie cenowej na pewno by wysunęły się na czoło stawki.

Sprzęt testujemy słuchając płyt z wydawnictwa AC RECORDS

PODSUMOWANIE:

Monitor Audio Bronze 500 to od lat znane i lubiane zestawy głośnikowe, szósta odsłona trochę zmieniła charakter w stosunku do wcześniejszych generacji, ale to nadal bardzo dobrze obrana droga.

Ładne, solidne wykonanie z całkiem dobrych materiałów, jak na dość niską cenę.

Stonowana odpowiednio szczegółowa góra z dobrze zaakcentowaną średnicą i dużym, nierozlazłym basem, szybkie, z konkretnie szeroką sceną, idealnie pasujące do rocka i mocniejszych brzmień, ale w jazzie i innych gatunkach muzycznych też całkiem fajnie się odnajdą.

SPECYFIKACJA TECHNICZNA:

Konstrukcja: 2,5-drożna

Pasmo przenoszenia (-6dB):

41 – 25,000 Hz (w wolnym polu) 32 – 30,000 Hz (w pokoju)

Skuteczność (2.83v @ 1m): 90 dB

Nominalna impedancja: 8 ohms

Impedancja minimalna: 4.1 ohms

Maks. SPL: 116 dBA (para)

Moc (RMS): 200 W

Rekomendowana moc wzmacniacza: 60 — 200 W

Układ basu: Bas refleks z dwoma portami HiVe II

Punkty podziału zwrotnicy: 550 Hz 2,700 Hz

Przetwornik:
2 x 8″ C-CAM nisko/średnio-tonowe
1 x 25 mm C-CAM Gold Dome tweeter z falowodem UD Waveguide

Wymiary (z maskownicą i terminalami (W x S x G)):
951 x 231 x 325 mm

Wymiary (z wysięgnikami, stopami i kolcami (W x S x G)):
974 x 294 x 364 mm

Waga (szt.): 18 kg

Cena detaliczna kolumn Bronze 500 za parę wynosi: 5.090 zł

SPRZĘT UŻYTY DO TESTU:

Źródło: CD NAD m5, DENON DVD 3910, GRAMOFON LUXMAN PD282 WKŁADKA HANA MC EH  z przedwzmacniaczem AUDIOKULTURA ISKRA 1 

Dac: LAMPIZATOR AMBER 3 SE

Wzmacniacz: AUDIO RESEARCH VSI55, TSAKIRIDIS AEOLOS, CLASSE CAP-2100

Kolumny głośnikowe: FOCAL ZOLLER SUSPENSE, TANDBER STUDIO MONITOR

Listwa zasilająca: TAGA Harmony PF1000V2

Okablowanie: QED REFERENCE AUDIO 40, SMK, SUPRA, BOAACOUSTIC, TELLURIUM, XLO, LAMPIZATOR SILVER SHADOW

Adaptacja akustyczna :  PANELE UNIWERSALNE FiberPRO Mega Acoustic

Stoliki i podstawa pod gramofon: Alpin Line

DYSTRYBUCJA W POLSCE:

Audio Center Poland

Adres:  ul. Henryka Sucharskiego 49, 30-898 Kraków

Telefon: +48 508 590 213 | 12 265 02 85 | 12 265 02 86

http://www.audiocenter.pl

E-mail: audiocenter@audiocenter.pl

Redakcja: audiomuzofans.pl

J.S.