Gdy jazz spotyka folk – historia „Suity Parzęczewskiej”

Płyta „Suita Parzęczewska” Irka Wojtczaka to niezwykle oryginalna propozycja na polskim rynku

muzycznym, stanowiąca syntezę tradycji ludowej, nowoczesnych aranżacji i jazzowej improwizacji.

Inspiracją do jej powstania był folklor regionu łęczyckiego, a szczególnie melodie z XIX w.

zapisane przez Oskara Kolberga w tomie 22 dzieła „Łęczyckie”. Wojtczak, uznany saksofonista, animator i

propagator muzyki ludowej, sięgnął po te tradycyjne motywy, tworząc osobisty, współczesny portret

muzyczny Parzęczewa.

Płyta powstała na zamówienie Gminy Parzęczew z okazji 600-lecia nadania temu miastu praw

miejskich. Wojtczak, zainspirowany jubileuszem, dokonał własnych aranżacji oraz rekompozycji

ludowych szkiców, angażując do współpracy czołowych polskich muzyków jazzowych i tworząc

specjalny tentet. Wśród utworów wyróżnia się „Chodzony Parzęczewski” – motyw przewijający się

przez płytę w różnych aranżacjach, a także „Mazur żydowski”, oddający hołd wielokulturowej historii

miejscowości i dawnej obecności społeczności żydowskiej w Parzęczewie.

Premiera albumu miała miejsce w prestiżowej sali Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia

w Katowicach, co podkreśliło rangę projektu. Płyta spotkała się z uznaniem środowiska muzycznego

za kreatywne połączenie autentyzmu folkloru, klasycznej formy i nowoczesnego jazzu. Wyjątkowe

aranżacje świadczą o muzycznej dojrzałości autora oraz o silnym zakorzenieniu w polskiej tradycji.

Album w wersji CD został dołączony do numeru specjalnego magazynu Jazz Forum, któremu

towarzyszył wywiad z Irkiem Wojtczakiem.

Niedawno projekt doczekał się nowej odsłony w postaci płyty winylowej, wydanej pod tym samym

tytułem. Ta inicjatywa świadczy o niesłabnącym zainteresowaniu projektem i pozwala na dotarcie do

nowego grona słuchaczy, w tym miłośników analogowego brzmienia. Wydanie winylowe zostało

sfinansowane ze środków prywatnych oraz dzięki wsparciu sponsora – firmy PRD Poddębice S.A.