Płyta „Suita Parzęczewska” Irka Wojtczaka to niezwykle oryginalna propozycja na polskim rynku
muzycznym, stanowiąca syntezę tradycji ludowej, nowoczesnych aranżacji i jazzowej improwizacji.
Inspiracją do jej powstania był folklor regionu łęczyckiego, a szczególnie melodie z XIX w.
zapisane przez Oskara Kolberga w tomie 22 dzieła „Łęczyckie”. Wojtczak, uznany saksofonista, animator i
propagator muzyki ludowej, sięgnął po te tradycyjne motywy, tworząc osobisty, współczesny portret
muzyczny Parzęczewa.
Płyta powstała na zamówienie Gminy Parzęczew z okazji 600-lecia nadania temu miastu praw
miejskich. Wojtczak, zainspirowany jubileuszem, dokonał własnych aranżacji oraz rekompozycji
ludowych szkiców, angażując do współpracy czołowych polskich muzyków jazzowych i tworząc
specjalny tentet. Wśród utworów wyróżnia się „Chodzony Parzęczewski” – motyw przewijający się
przez płytę w różnych aranżacjach, a także „Mazur żydowski”, oddający hołd wielokulturowej historii
miejscowości i dawnej obecności społeczności żydowskiej w Parzęczewie.
Premiera albumu miała miejsce w prestiżowej sali Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia
w Katowicach, co podkreśliło rangę projektu. Płyta spotkała się z uznaniem środowiska muzycznego
za kreatywne połączenie autentyzmu folkloru, klasycznej formy i nowoczesnego jazzu. Wyjątkowe
aranżacje świadczą o muzycznej dojrzałości autora oraz o silnym zakorzenieniu w polskiej tradycji.
Album w wersji CD został dołączony do numeru specjalnego magazynu Jazz Forum, któremu
towarzyszył wywiad z Irkiem Wojtczakiem.
Niedawno projekt doczekał się nowej odsłony w postaci płyty winylowej, wydanej pod tym samym
tytułem. Ta inicjatywa świadczy o niesłabnącym zainteresowaniu projektem i pozwala na dotarcie do
nowego grona słuchaczy, w tym miłośników analogowego brzmienia. Wydanie winylowe zostało
sfinansowane ze środków prywatnych oraz dzięki wsparciu sponsora – firmy PRD Poddębice S.A.
























