TEST PYLON AUDIO – OPAL 23 – UNIWERSALIZM I DOŚWIADCZENIE

17270850_1813623971997030_1802732975_nMamy niezmierną przyjemność zaprezentować Państwu kolejny test produktu polskiej firmy tym razem Pylon Audio Opal 23. Cieszy nas ten fakt niezmiernie, dlatego że nie jest to pierwszy polski producent kolumn, którego produkty prezentujemy na łamach naszej redakcji. Pierwszy raz usłyszeliśmy o jarocińskiej firmie na Audio Show kilka dobrych lat temu. Wieści o nowym producencie szybko sie rozniosły i postanowiliśmy  odwiedzić pokój, w którym prezentowano ich produkty. Bardzo miło wspominamy to spotkanie, stąd też jeszcze bardziej byliśmy ciekawi jak wypadnie zupełnie nowa odsłona głośników Opal 23. To pierwszy nasz test produktów tego polskiego producenta i od razu taka niespodzianka. W prezentowanym modelu zastosowano głośniki od A do Z wyprodukowane w polskiej fabryce. Testowanie było naprawdę fajne!

Budowa

Kolumny Pylona dotarły do nas w dwóch pudłach, dobrze zabezpieczone, także nie ma obaw, że nasze kolumny mogą dotrzeć do nas uszkodzone. Model, który otrzymaliśmy na testy miał front pokryty czarnym lakierem o wysokim połysku. Doszukiwaliśmy się jakichkolwiek niedociągnięć, nie udało się. Lakier jest naprawdę bardzo dobrze położony, duży bagaż doświadczenia jarocińskiej firmy w tworzeniu obudów jest widoczny gołym okiem. To samo tyczy się forniru. Dąb pokryty lakierem bezbarwnym w postaci 25%HG, bardzo ładnie się prezentuje, struktura drewna została zachowana, co daje się odczuć pod palcami. W takim stanie produkt prezentuje się naprawdę dobrze.  Producent oferuje swoje produkty w następujących kombinacjach wykończenia:

– Okleina PCV – czarny, orzech, wenge.
– Okleina naturalna DĄB, uszlachetniona olejowoskiem – 11 dekorów + do wyboru ekran czarny mat lub czarny połysk.
– Okleina naturalna DĄB, lakier bezbarwny: wenge, czarny, orzech, czereśnia + do wyboru ekran czarny mat lub czarny połysk.
– Lakier Wysoki Połysk: biały HG, czarny HG.
– Lakier Mat – biały, czarny.

Warto nadmienić, że  firma realizuje indywidualne zamówienia: kolory z palety RAL! To spory krok w kierunku klienta, jest to wielka zaleta.  Każdy według własnych upodobań może “customizować” swoje głośniki. Układ, który obserwujemy przypomina ten typowy dla D’appolito, jednakże elektrycznie powinien być to ciut niższy podział (okolice 2KHz). Zwrotnice pod względem elektrycznym są filtrami 2 rzędu, tak więc jest to klasyczna pod tym względem konstrukcja. Najlepszą jej  częścią  są zastosowane przetworniki średnio-niskotonowe. Jak już wcześniej wspominaliśmy są to zbudowane w całości w Jarocinie głośniki PSW 18.80 CA, począwszy od układu magnetycznego, kończąc na cewkach głośnikowych.

.

17270080_1813624091997018_36348504_n

.

Okablowanie jakie zostało użyte to przewody, które producent stosuje w modelach do linii Sapphire włącznie. Według jego doniesień po serii subiektywnych testów odsłuchowych przewody te spodobały się na tyle, że zostały wybrane jako okablowanie firmowe i używane są z powodzeniem w większości produkowanych przez nich modelach kolumn. Podział pasma odbywa się w okolicach 2,5KHz na osi. Filtr głośnika wysoko tonowego zawiera kondensator polipropylenowy i cewkę powietrzną, filtr głośników nisko-średniotonowych cewkę rdzeniową i kondensator elektrolityczny. Membrana średnio-niskotonowca wykonana jest z celulozy powlekanej lakierem redukującym jej rezonanse własne, kosz jest stalowy a układ magnetyczny jest ferrytowy. Cewki do zwrotnic są również produkowane w fabryce Pylona. Wygląda na to, że mamy produkt stricte Polski! Jest czym się pochwalić! Zerkając na tył “skrzynek” nie sposób pominąć dwóch faktów. Po pierwsze, rzuca się w oczy sporych rozmiarów port bass reflex. Jest on bardzo dobrze spasowany z obudową. Nie wystaje, kończy się z linią forniru. Konstrukcja ta daje możliwość delikatnego modelowania basu, który wydostaje się z kolumn, ale o tym troszkę później. Po drugie, zastosowane terminale głośnikowe, przyjmują one typowe kable oraz złącza bananowe. Niestety odnieśliśmy wrażenie delikatnego dyskomfortu w kwestii podłączania przewodów. Gniazda są relatywnie dość niewielkich rozmiarów, co może sprawiać kłopot przy podłączaniu “gołych” kabli, lub też kabli zakończonych tzw. widełkami. Naszym zdaniem problem rozwiązałyby  wtyki umieszczone na płycie z prostymi gniazdami głośnikowymi umieszczonymi w linii z tylną płytą obudowy głośnika. W podstawach obudów umieszczono nakrętki do wkręcania kolców, które dostajemy w komplecie. Nadają one gracji kolumnom oraz pozwalają delikatnie zmienić brzmienie naszego zestawu. Całościowo jakość wykonania nie budzi zastrzeżeń, jest to naprawdę solidnie zbudowana kolumna!

.

17321543_1813624198663674_1135753084_n17270468_1813627055330055_2061225624_n

 

Odsłuch

Otrzymaliśmy kolumny prosto z linii produkcyjnej. Wyznając zasadę, że dźwięk przez najbliższe 100 lub więcej godzin może się zmieniać względem nowej konstrukcji, poddane zostały wstępnemu wygrzewaniu, aby uzyskać optymalny dźwięk i usłyszeć 100% tego, co konstruktorzy mieli na myśli no i oczywiście wycisnąć z nich “ostatnie soki” :). Tym razem do odsłuchów wykorzystaliśmy kilka źródeł (miedzy innymi DAC oraz odtwarzacz CD), oraz dwa wzmacniacze (Xindak XA6950(II) oraz naszego redakcyjnego Baltlaba). Dało nam to możliwość sprawdzenia kolumn w różnych wariantach i wyciągnięcia bardziej miarodajnych wniosków. Pierwsze, co rzuca się “w ucho” to detaliczność. Kolumny te potrafią wyciągnąć sporą ilość niuansów zarejestrowanych w nagraniach. W utworach z płyty Tsuyoshi Yamamoto, delektowaliśmy się szuraniem miotłami po perkusji, talerze wybrzmiewały naturalnie, iskrzyły. Przy głośniejszym słuchaniu górne rejestry mogą być delikatnie za głośne, ale jest to cena, jaką trzeba czasem ponieść za sporą detaliczność. Średnicy nam nie brakowało, chociaż w jej dolnych rejestrach delikatnie mogłaby być bardziej słyszalna. Nie jest to uciążliwe, ale na przykład w brzmieniu fortepianu wprowadziłoby to jeszcze więcej tak pożądanego wypełnienia, przy instrumentach perkusyjnych, postawiłoby to “kropkę nad i”. Szarpnięcia strun kontrabasu na płycie Charlesa Mingusa były bardzo dobrze słyszalne i odczuwalne, naprawdę robiły wrażenie! Biorąc pod uwagę bas, który jest bardzo dynamiczny i w naszym mniemaniu spasowany ze średnicą tak, aby nie zakłócał całości tonalnej, powoduje, że całość sprawdzi się jako bardzo uniwersalnie brzmiący set. Dodatkowym atutem, o którym wspomnieliśmy wcześniej jest port bass reflex umieszczony z tyłu obudowy. Jeżeli komuś brakuje basu, możemy kolumny odsunąć od ściany. Jeżeli zaś basu jest za mało, dosuwając je do ściany sytuacja się diametralnie zmienia. Rozpatrujemy to jako szansę  do delikatnego modelowania dzwięku według naszych upodobań. Instrumenty zdają się być naturalnych rozmiarów. Nie mamy tutaj uczucia ich “nadmuchania”, są one takie, jak powinny być, bez zbędnego efekciarstwa, które mogłoby zaburzyć efekt końcowy. Jeżeli chodzi o odwzorowanie sceny muzycznej, musimy zwrócić uwagę na fakt, iż prezentowane kolumny wręcz lubią być szerzej rozstawione. Takie rozstawienie pozwoliło nam uzyskać lepszą holografię w nagraniach. Zbyt wąskie ustawienie powodowało ograniczenia przy budowaniu sceny muzycznej. Mieliśmy uczucie wysunięcia całości lekko do przodu, scena muzyczna nie była aż tak mocno głęboka, ale w tej kategorii cenowej prezentuje się bardzo korzystnie.

.

17270227_1813627065330054_2056722291_n17270850_1813624101997017_952474220_n

 .

Podsumowanie

Kolumny Pylon Audio Opal 23 jest to propozycja dla osób, które cenią sobie uniwersalność, potrzebują produktu niedrogiego, który dobrze zabrzmi odtwarzając jazz, rock, czy też hip-hop. Zdobyte dotychczas doświadczenie przy konstruowaniu obudów, stawia jarociński produkt bardzo wysoko w swojej kategorii cenowej. Niezmiernie cieszy nas fakt, że firma stara się tworzyć głośniki na własne konto, co finalnie odzwierciedla się firmowym brzmieniem. Produkt na pewno sprawdzi się podczas kameralnych odsłuchów oraz podczas  spotkań ze znajomymi. W tej cenie to naprawdę rewelacyjny produkt, co najważniejsze produkt z Polski! Zasłużenie otrzymują naszą rekomendację!

silver

.

Sprzęt użyty do testu     

Źródło: Denon 3910, modyfikowany Arcam rDAC z zewnętrznym zasilaczem

Wzmacniacz: Baltlab Epoca III, Xindak XA6950(II)

Okablowanie sygnałowe: AriniAudio Individual

Okablowanie Głośnikowe: Eagle Cable

Listwa zasilająca: Taga Harmony PF-1000

Kable zasilające:  DIY

 

Specyfikacja Techniczna

Impedancja 4 Ohm
Pasmo przenoszenia 38Hz – 20kHz
Moc nominalna 100 W
Moc maksymalna 150 W
Efektywność 89dB
Wymiary [W x H x D] 190 x 1000 x 300 mm
Waga 17 kg / sztuka
Głośnik niskotonowy 2x Pylon Audio PSW 18.8 CS
Głośnik wysokotonowy Pylon Audio PST T-50/8
Mufy pod kolce Tak
Maskownica Tak/opcja
Gwarancja 3 lata + 1 rok (rejestracja produktu)
Dostępne kolory: – Okleina PCV – czarny, orzech, wenge.
– Okleina naturalna DĄB, uszlachetniona olejowoskiem – 11 dekorów + do wyboru ekran czarny mat lub czarny połysk.
– Okleina naturalna DĄB, lakier bezbarwny: wenge, czarny, orzech, czereśnia + do wyboru ekran czarny mat lub czarny połysk.
– Lakier Wysoki Połysk: biały HG, czarny HG.
– Lakier Mat – biały, czarny.
– Realizujemy zamówienia indywidualne: kolory z palety RAL.

.

Dystrybucja:

Pylon S.A.
ul. Wrocławska 77
63-200 Jarocin, Poland
tel.: (0) 514 874 591
Email: biuro@pylonsa.pl
www: http://www.pylonaudio.pl
sklep: http://www.pylonsklep.pl/

 

.redakcja: audiomuzofans.pl