TEST: MARANTZ – MODEL 30 i SACD 30n. Muzykalność ponad wszystko.

Naszym głównym celem podczas projektowania nowych komponentów Marantz było efektywne uchwycenie ponadczasowości, muzykalności i pasji, które marka przynosiła światu przez prawie 70 lat” – powiedział Joel Sietsema, prezes Classé i Marantz. „Dlatego w procesie tworzenia wzmacniacza MODEL 30 i odtwarzacza SACD 30n najpierw zagłębiliśmy się w historię marki. Wiedzieliśmy, że te nowe produkty i ich następcy muszą nadal zapewniać klasyczny dźwięk Marantz, ale także oferować nową estetykę i jakość wykonania, którą pokochają współcześni entuzjaści. Rezultatem jest znajoma, ale całkowicie nowa stylistyka wykończenia Marantz oraz ekscytujące wrażenia słuchowe, które spełniają obietnicę Marantz dotyczącą najbardziej muzykalnego dźwięku.”

WYGLĄD/BUDOWA

Zaczynając od wyglądu, muszę stwierdzić, że to jest zestaw, który wpasował się w moje gusta – nowoczesny, a zarazem nawiązujący do wieloletniej tradycji marki.

Przedni panel składa się z dwóch płyt, które po bokach podświetlone są subtelnym białym światłem. Na środku panelu CD umieszczono prostokątny wyświetlacz, dzięki któremu widzimy wszystkie funkcje i możliwości konfiguracji urządzenia. Muszę przyznać, że wszystko jest dość czytelne. Po obu stronach wyświetlacza są przyciski umożliwiające sterowanie tym multimedialnym kombajnem, dodatkowo mamy potencjometr do regulacji głośności wyjścia słuchawkowego.

Przód wzmacniacza jest zachowany w stylistyce CD, lecz wyświetlacz jest mniejszy i okrągły, a w dolnej części panelu są pokrętła ustawień phono i do wyboru źródeł oraz regulacji barwy, balansu i głośności .

Z tyłu obu urządzeń dużo się dzieje, dlatego najlepiej będzie jak pokażę wszystko w dalszej części testu na zdjęciach.

Budowa: Marantz SACD 30n.

Aż głowa boli od ilości rozwiązań multimedialnych w tym urządzeniu. Dlatego Marantz zmienił nazwę z poczciwego CD na “Odtwarzacz strumieniowy SACD Marantz SACD 30n”. Ta i tak długa nazwa nadal nie oddaje wszystkich możliwości testowanego urządzenia.

Na początku wymieńmy możliwości :

  • – Bluetooth
  • – AirPlay 2
  • – Wejście Optyczne 1-2
  • – Wejście Koaksjalne 1-2
  • – Radio Internetowe
  • – System Multiroom
  • – Złącze USB
  • – Wyjście Analogowe 1
  • – Wyjście Cyfrowe
  • -Wyjście Słuchawkowe
  • – Obsługa Formatów audio: ALAC Apple Lossless, CD, CD-R/RW, DSD, MP3, SA-CD, WAV, WMA
Marantz SACD 30n (tylni panel)

Marantz SACD 30n to połączenie klasycznego CD/SACD z odtwarzaczem plików w wysokiej rozdzielczości, ponadto wyposażony jest w funkcję streamingu HEOS, multiroom, przetwornik cyfrowo analogowy (DAC) oraz obsługę AirPlay 2 i Bluetooth .

Optyczne i coaxialne wejścia cyfrowe obsługują pliki do 192kHz/24bit. A wejście asynchroniczne USB -B jest kompatybilne z plikami PCM i DXD z częstotliwością do 384/32bit, a także z DSD2.8MHz, DSD5,6 MHz i DSD11,2MHz.

Marantz SACD 30n zbudowany jest na własnej płytce drukowanej, module Hyper-Dynamic Amplifier Module (HDAM + HDAM SA3), co zapewnia szeroki zakres dynamiki oraz szerokie pasmo przenoszenia przy najniższym możliwym poziomie zniekształceń. Technologia HDAM SA2 stosowana jest również w sekcji słuchawkowej, która posiada własny moduł wzmacniający.

W 1992 roku powstają wymyślone przez Marantza słynne moduły HDAM (Hyper Dynamic Amplifier Module), stosowane w sprzęcie Marantza po dziś dzień.  HDAM-y są modułami przedwzmacniaczy, umieszczonymi pomiędzy sekcjami kontroli głośności i wzmacniacza mocy, które pełnią taką samą funkcję jak bardziej konwencjonalne obwody IC. Jednak kilka kluczowych ulepszeń w technologii HDAM zapewnia zauważalnie wyższy poziom wydajności i zapewnienie jak najszerszego pasma i najniższego poziomu szumów dla dowolnego urządzenia audio.

Zastanawiam się, o czym zapomniałem, ale myślę, że najważniejsze funkcje opisałem.

Budowa: Marantz MODEL 30

Marantz MODEL 30 to całkowicie analogowa konstrukcja. Obejmuje dwie niezależne sekcje zasilania dla przedwzmacniacza i wzmacniacza mocy. Obwód zasilający, zaprojektowany wyłącznie dla przedwzmacniacza, zapewnia stabilność i niewrażliwość na wahania napięcia generowane przez sekcję wzmacniacza.

Ponadgabarytowy transformator toroidalny jest dedykowany wyłącznie dla przedwzmacniacza, aby zapewnić wysoki poziom czystości sygnału. Wokół transformatora zamontowana została podwójnie ekranowana stalowa obudowa mająca na celu tłumienie pola elektromagnetycznego, które mogłoby generować szum w obwodach. Również zastosowano tu moduły HDAM (Hyper-Dynamic Amplifier Modules) – w celu zastąpienia powszechnych wzmacniaczy opartych na chipach i zapewnienia możliwie najbardziej muzykalnego, dokładnego oraz szczegółowego dźwięku. Wykorzystując starannie wyselekcjonowane podzespoły z krótkimi, lustrzanymi ścieżkami sygnału dla prawego i lewego kanału, moduły HDAM znacznie przewyższają możliwościami wzmacniacze operacyjne, zapewniając wyjątkową jakość i wydajność dźwięku.

Wzmacniacz został wyposażony w przedwzmacniacz gramofonowy MM/MC, który posiada selektor impedancji wejściowej i oferuje trzy różne ustawienia: MC Low (33 omów), MC MID (100 omów) i MC HIGH (390 omów) – wraz z sekcją Marantz Musical Premium Phono EQ i technologią Marantz HDAM.

Marantz model 30 (tylni panel)
  • Wejście Gramofonowe
  • Wejścia Analogowe 6
  • Wyjście Analogowe 1

BRZMIENIE

Chciałem zacząć opis brzmienia od porównania z innymi urządzeniami tej marki, ale w sumie dlaczego mam tak robić, jeśli jest to nowa droga obrana przez Marantza – od wyglądu po brzmienie, chociaż na stronie marki znajdziemy zwrot, że jest to kontynuacja dawno obranej filozofii brzmienia.

Ale dla mnie ten zestaw – MARANTZ – MODEL 30 i SACD 30n gra inaczej niż wcześniejsze modele, nie będę porównywał, a opiszę jego barwę.

Zacznijmy takim nieoczywistym porównaniem – on jest jak dobrze wychowany, przystojny kawaler, konkurujący o rękę dziewczyny. Niby chciałby ją poznać, ale trochę boi się reakcji, więc zaczyna swoje starania od spokojnych prób zaprezentowania swoich nienagannych manier i oczarowania ją swoją elokwencją.

Czyli przekładając na język audio – dźwięk jest stonowany, lecz nie ukrywa szczegółów, a źródła pozorne są odpowiednio poszeregowane. Nie ma tu tzw. grania na twarz, dźwięk jest lekko wycofany. Mnie osobiście brakuje trochę dynamiki i tej natarczywości, ale wiem, że jest duża rzesza zwolenników takiego spokojnego, melodyjnego, a zrazem szczegółowego grania.

Jest to idealny zestaw dla melomana, który lubi godzinami słuchać ukochanej muzyki bez natarczywości i nadmiernej ostrości.

Czyli wracając do naszego porównania do pięknego kawalera 🙂 zestaw Marantza jest w stanie skraść serce niejednej pięknej pannie.

Ze względu na jego cechy postanowiłem przesłuchać wiele gatunków muzycznych. Domyślałem się, że jego ponadprzeciętna melodyjność i subtelność w dźwięku, pozwoli mi przesłuchać wiele różnych płyt, bez dzielenia ich na lepiej lub gorzej zrealizowane. Na zestawie Marantza wszystko brzmi bardzo dobrze, a w beznadziejnych przypadkach realizacji – dobrze.

Wszelkie, charakterystycznie ostre, jasno brzmiące instrumenty są ugrzecznione. Niby wybrzmiewają prawidłowo z odpowiednią barwą dla instrumentu, a są przyjemne, nie kłują w uszy i nie drażnią odbiorcy – jest to ewidentnie dużym plusem testowanego zestawu.

Następnym etapem było rozdzielenie tej dobranej pary.

SACD 30n połączyłem z redakcyjnym lampowym Audio Research Vsi 55 -maniera grania została zachowana, ale dźwięk bardziej oderwał się w kierunku słuchacza i stał się bardziej dynamiczny.

Zostało jeszcze jedno połączenie, które mnie bardzo interesowało – jak zagra wzmacniacz, gdy źródłem będzie SACD30n, ale potraktowany jako transport, a przetwornikiem będzie Dac Lampizator Amber3 SE. I tu zadziały się czary.

Jak zagrało i co się wydarzyło dowiemy się w następnym odcinku …

Tak powinienem napisać, ale czasu brak, a test miał być jeden.

Co się wydarzyło napiszę w wielkim skrócie.

Dźwięk nabrał energii, zmniejszyła się wcześniejsza melodyjność, którą dawał wręcz cukierkowy przyjemny nalot. Nastała dynamika, nachalność i górne pasmo wyostrzyło się, co bardziej odwzorowało dźwięk blach, talerzy i trąbek. To było to, co najbardziej lubi audiofil, który potrafi poświęcić miły, przyjemny odsłuch dla dynamiki, szczegółowości i tzw grania na twarz.

Pozostało nam jeszcze wspomnieć o bardzo ważnej części wzmacniacza, który został mocno okrojony w funkcje na korzyść SACD 30n. Jest to wbudowany przedwzmacniacz PHONO. Specjalnie napisałem dużymi literami – po prostu na to zasłużył. W większości wzmacniaczy jest to dodatek, który spełnia swoje zadanie, ale nic ponad to.

A w Marantz model 30 jest zastosowany pełnoprawny przedwzmacniacz gramofonowy MM/MC, który oferuje trzy różne ustawienia MC Low (33 Ohm), MC MID (100 Ohm) i MC HIGH (390 Ohm). Marantz w połączeniu z gramofonem oferuje nam dźwięk analogowy, w pełni nasycony z mocą często nie osiągalną dla innych urządzeń. W tym połączeniu “30” czaruje, polecam !!!.

PODSUMOWANIE

Zestaw MARANTZ – MODEL 30 i SACD 30n jest szczodrze obdarzony we wszelkie nowinki techniczne z rynku audio.

Wymienię tylko kilka z nich:

  • dostęp do największych streamingowych serwisów muzycznych
  • SACD
  • radia internetowe
  • możliwość podłączenia Tv
  • przedwzmacniacz gramofonowy MM/MC z regulacją poziomów wzmocnienia
  • itp.

Funkcjonalnie przewyższa większość konkurencji .

Mamy tu dwa urządzenia, które dobrze współgrają ze sobą – ale każde osobno może uczestniczyć z powodzeniem w naszym torze audio.

A co do dźwięku – musimy wyróżnić za ponadprzeciętną melodyjność z odpowiednią ilością detali.

Te cechy brzmienia przenoszą słuchacza w świat muzyki na wysokim poziomie znany tylko dla wytrawnego melomana.

Właśnie wśród tej grupy miłośników muzyki, szukałbym odbiorców dla zestawu Marantza.

SPECYFIKACJA TECHNICZNA:

Marantz SACD 30n

  • Kompatybilność z formatami CD: CD / CD-R/RW / SA-CD / WMA / MP3 / AAC
  • Wyjścia cyfrowe: 1 x koaksjalne, 1 x optyczne
  • Wyjścia analogowe: RCA (stałe i regulowane)
  • Wejścia cyfrowe: 2 x optyczne, 1 x koaksjalne, 1 x USB
  • Wyjście słuchawkowe: 6,3 mm
  • Pasmo przenoszenia: 2 Hz – 50 kHz
  • Zniekształcenia: 0,008%
  • Stosunek sygnał/szum: 112 dB
  • Wymiary (W/S/G): 440 x 368 x 105 mm
  • Masa: 13.5 kg
  • Cena: 13499 zł

Właściwości sieciowe w Marantz SACD 30n

HEOS Multiroom & Streamingo
Kompresowane formaty MP3 / WMA / AACo / o / o
Bezstratne formaty FLAC / ALAC / WAVo / o / o
DSD Audio Streamingup to DSD5.6
FLAC HD 192/31o
WAV 192/31o
ALAC 192/24o
Odtwarzanie bez przerw (gapless)o (FLAC, WAV, ALAC, DSD)
AirPlay 2o
Internet RadioTuneIn
Spotify Connect* / Tidal* / Deezer* / others *o / o / o / o
Amazon Prime Music* / Pandora*o / o
Compatible with Remote APP for Smart PhonesAndroid / iOS
Kompatybilny z aplikacją sterującą (Tablet)Android / iOS/Amazon Kindle
Sieć Etherneto
WiFio
Bluetootho
Bluetooth Headphone transmissiono (update)

Marantrz Model 30

  • Wejścia liniowe: 6 x RCA
  • Wejście phono: 1 x MM/MC MC Low (33 Ohm), MC MID (100 Ohm) i MC HIGH (390 Ohm)
  • Wyjścia analogowe: 1 x tape-out, 1 x pre-out
  • Wyjście słuchawkowe: 6,3 mm
  • Moc wyjściowa:  100W + 100W (8ohm), 200W + 200W (4ohm)
  • Pasmo przenoszenia: 5 Hz – 50 kHz
  • Zniekształcenia: 0,005%
  • Stosunek sygnał/szum: 107 dB
  • Wymiary (W/S/G): 440 x 368 x 105 mm
  • Masa: 8.2 kg
  • Cena: 13499 zł

SPRZĘT UŻYTY DO TESTU:

Źródło: CD NAD m5, DENON DVD 3910, GRAMOFON LUXMAN PD282 WKŁADKA HANA MC EH  z przedwzmacniaczem AUDIOKULTURA ISKRA 1 

Dac: LAMPIZATOR AMBER 3

Wzmacniacz: AUDIO RESEARCH VSI55, TSAKIRIDIS AEOLOS,

Kolumny głośnikowe: FOCAL ZOLLER SUSPENSE, KLIPSCH THE FIVES ( aktywne, źródło Marantz SACD 30n)

Listwa zasilająca: TAGA Harmony PF1000V2

Okablowanie: QED REFERENCE AUDIO 40, SMK, SUPRA, BOAACOUSTIC, TELLURIUM, XLO, LAMPIZATOR SILVER SHADOW

Adaptacja akustyczna :  PANELE UNIWERSALNE FiberPRO Mega Acoustic

Stoliki i podstawa pod gramofon: Alpin Line

DYSTRYBUCJA W POLSCE:

Horn Distribution S.A.
ul. Kurantów 34,
02-873 Warszawa

https://pl.horn.eu/