TEST: Triangle Magellan Quatour – filharmonia w domu

Triangle Magellan Quatour

Triangle to jeden z topowych francuskich producentów kolumn głośnikowych. Pierwszą konstrukcją wprowadzoną do produkcji był model „1180” w 1980 r. Od tamtego roku francuska marka nie raczy nas często nowymi modelami, ale jak już coś postanowi nam udostępnić, to jest to dopracowana konstrukcja. I tak też jest z najwyższym modelem Magellan Quatour, który jest produkowany od 2007 roku i był owocem 5-letnich badań.

Sam jestem miłośnikiem francuskiego brzmienia – Focal-Zoller to moja obecna marka kolumn. Dlatego słysząc wiele dobrego o marce Triangle, postanowiłem je skonfrontować z moim systemem audio.

BUDOWA/WYGLĄD:

Zacznijmy od wyglądu – Triangle to takie kolumny głośnikowe, obok których nikt nie przejdzie obojętnie. W czasie testu miałem okazję gościć kilku miłośników audio i każdy był zachwycony wyglądem i oczywiście… ale o tym później.

Perfekcyjna bryła, a każdy szczegół dopracowany, obudowa pokryta dwunastoma warstwami lakieru z metalowymi grawerowanymi pierścieniami dookoła głośników i bardzo ładnym charakterystycznym tweeterem w srebrno-złotym kolorze.

Zachwycony wyglądem przechodzę do budowy i tu patrząc na stronę Polskiego dystrybutora Rafko- Dystrybucja musiałbym poświecić kilka stron na opis. Dlatego przedstawię najważniejsze cechy.

Obudowa jest produkowana ręcznie i pokryta dwunastoma warstwami lakieru. Według filozofii Triangle, obudowa odgrywa główną rolę w dbałości o jakość dźwięku. Szczególnie dotyczy to średnich i niskich tonów, na które wibracje obudowy mają największy wpływ. Dzięki optymalnej kalkulacji litrażu obudowy do powierzchni przetworników, kolumny z serii Magellan potrafią zejść w niezależnych pomiarach nawet do 28Hz w zakresie +/- 3dB.

Tweeter TZ2900 to kombinacja najnowszej generacji mechaniki i rzemieślnictwa najwyższego sortu. Wprowadzenie do produkcji nowego tweetera zostało poprzedzone szerokimi symulacjami bazującymi na 40 różnych rodzajach kształtów tuby. Głównym celem testów było połączenie wysokiej skuteczności z szerokim zakresem rozpraszania.

Triangle Magellan Quatuor

Średniotonowy T16GM to kulminacja doświadczeń i wielu lat rozwoju koncepcji szerokopasmowego przetwornika średnich tonów. Efektem jest głośnik, który oferuje najwyższej klasy brzmienie w zawrotnym paśmie od 70 do 4000 Hz.

Wymiary :

Niskotonowiec T21GM – założeniem przy konstruowaniu niskotonowców było przetwarzanie częstotliwości granicznych na poziomie 28 – 35 Hz bez słyszalnych zniekształceń. Podobnie jak w przypadku głośnika średniotonowego, prace rozpoczęto od symulacji rozmaitych rozwiązań mechanicznych i akustycznych, tak aby uzyskać przetwornik jak najbardziej uniwersalny, gotowy do zastosowania w obudowach o rozmaitej kubaturze.

Gniazda podłączeniowe wykonano z czystej miedzi, a następnie pokryto grubą warstwą złota, aby zapewnić perfekcyjną przewodność prądową i zabezpieczenie antykorozyjne przez całe życie kolumny.

SPEC – Single Point Energy Conduction – technologia ograniczająca przenoszenie wibracji ze ścian i podłogi pomieszczenia na kolumny i w odwrotnym kierunku. Jest to możliwe dzięki przesunięciu punktu ciężkości kolumny z cokołu na kolec podpierający front kolumny, który ma zminimalizowaną powierzchnię kontaktu z podłożem. Kolec przejmuje większość wibracji z obudowy i rozprasza je bez przenoszenia na podłogę i ściany, których drżenie może zakłócać pracę kolumny. Technologia ta pochodzi z lutnictwa i jest powszechnie używana w konstrukcjach kontrabasu i wiolonczeli.

DPS 2 – Dynamic Pulse System – to system bipolarnego symetrycznego rozpraszania dźwięku, który niweluje efekt zbyt bliskiego dostawienia kolumn do ścian. Dodatkowy głośnik z tyłu obudowy pozwala na poszerzenie zakresu możliwości ustawienia kolumny w pomieszczeniu. Znacząco poprawione rozpraszanie wysokich tonów sprawia, że nawet przy zmianie miejsca odsłuchowego słuchacz odbiera dźwięk o balansie tonalnym zgodnym z intencjami konstruktora. DPS2 generuje najobszerniejszą, najstabilniejszą i najgłębszą scenę dźwiękową na rynku.

Po więcej technicznych informacji zapraszam na stronę dystrybutora Triangla.

A ode mnie krótko – są to jedne z ładniejszych kolumn głośnikowych, które miałem okazję oglądać i słuchać.

BRZMIENIE:

Zainspirowany kilkoma spotkaniami z Triangle Magellan na różnych imprezach targowych, a jak wiemy w takich miejscach nawet wybitne konstrukcje nie zawsze potrafią zagrać dobrze – z racji słabej akustyki i niedopasowania do metrażu. Jednak Magellany, na przekór wszystkim tym targowym niedoskonałościom, zawsze grały dobrze – może to zasługa precyzyjnej obudowy, konstrukcji dopracowywanej licznymi badaniami.

Czas wracać do naszego redakcyjnego odsłuchu – pomieszczenie to 25 m² z pewnymi niedoskonałościami, ale poprawione akustycznie według możliwości, które istnieją w warunkach domowych. Odsłuch zaczynam standardowo od CD – na pierwszy strzał poszedł Piotr Salata i płyta PS i od razu wielkie „wow” – muzyka tak realna, że mamy odczucie uczestniczenia w prywatnym koncercie.

Instrumenty klawiszowe wychodzą na pierwszy plan – 100% w odwzorowaniu rzeczywistego brzmienia, chrypka wokalisty w utworze „W Rio” jest maksymalnie realna, ogólnie wokal jest bardzo naturalny bez żadnych cyfrowych naleciałości, w jednym z następnych utworów pojawia się gitara, aż mam ciarki na plecach – jest tak naturalna, z delikatnie szczegółową górą. Średnica lekko wysuwa się do przodu – ta maniera pomaga nam odczuwać muzykę jak w trakcie koncertu na żywo.

Następną płytą jest zbiór muzyki filmowej Triple Feature – Erich Kunzel Cincinnati Pops Orchestra. Są tu utwory z pompatycznym monumentalnym przekazem – zaniemówiłem – siła przekazu jest tak duża, że przypadkowo przechodzący mój 9 letni syn, średnio interesujący się muzyką, podszedł do mnie, usiadł na kanapie obok i wszystkie 3 płyty wysłuchał z wypiekami na twarzy. Orkiestra stworzyła nam niepowtarzalną ucztę muzyczną. Zacząłem się zastanawiać, czy one mają jakieś minusy. Postanowiłem zaprosić mojego przyjaciela, miłośnika sprzętu audio i muzyki Jacka, zapakował ze sobą wzmacniacz Ayre AX-7 i stawił się gotowy na odsłuch. Jego wrażenia pokrywały się z moimi – stwierdził w kilku słowach

” tu jest taki ogrom muzyki i przestrzeni, że od razu przeniósł nas do wielkich sal koncertowych”

Następnie przechodzimy do płyt winylowych – na początku maja miała premierę płyta wydawnictwa Ac Records „RAINDANCE” Adam Czerwiński & Darek Oleszkiewicz, spokojna relaksująca jazzowa sjesta (naszym zdaniem to ostatnio jedna z najlepszych jazzowych premier). Triangle ze względu na swój detaliczny, precyzyjny, z otwartą górą styl grania bardzo dobrze się zgrały z audiofilskim wydaniem tej płyty. Muzyka nabrała powietrza, nie tracąc na swoim spokojnym przyjemnym otulającym nas dźwięku.

PATRONAT MEDIALNY audiomuzofans.pl

Następną płytą była Belanger & Bisson „Conversations” – szereg uporządkowanych dzięków opanował pokój i tu wcześniejsze spostrzeżenia zostały potwierdzone, wysokie tony w Magelanach są szczegółowe, ale jedwabiście zakończone, jest w nich niezwykła delikatność połączona z kompletną prezentacją muzyki. Przy tym wszystkim potrafią dość soczyście tupnąć niskimi częstotliwościami.

Jednym słowem mówiąc, mamy tu do czynienia z wielkoformatowym dźwiękiem na najwyższym poziomie.

I tak płyty grały jedna za drugą – przyjemność odsłuchu nie mijała, tylko niestety 2 godzina w nocy przerwała moją ucztę z muzyką.

PODSUMOWANIE:

Czy Triangle Magellan Quatour to przepis na doskonałe kolumny głośnikowe? – według mnie tak. Słuchając na nich wielkich orkiestr dźwięk był monumentalny, czułem się jak w dobrze nagłośnionej filharmonii – efekt zapierał dech w piersiach.

Wygląd, wykonanie, budowa i dźwięk wszystko na najwyższym poziomie. To są głośniki, które potrafią, za niemałą kwotę, odwdzięczyć się wszystkim tym co w audiofilskim świecie nazywamy High – Endem.

Triangle Magellan Quatour otrzymuje nasze największe wyróżnienie złotą rekomendacje AUDIOMUZOFANS !!! 

Autor testu: Janusz Sowiński

SPRZĘT UŻYTY DO TESTU:

Źródło: CD NAD m5, DENON DVD 3910, GRAMOFON LUXMAN PD282 WKŁADKA HANA MC EH  z przedwzmacniaczem AUDIOKULTURA ISKRA 1 i diy.

Dac: LAMPIZATOR AMBER 3

Wzmacniacz: AUDIO RESEARCH VSI55, TSAKIRIDIS AEOLOS, UNISON RESEARCH S6, AYRE AX-7

Kolumny głośnikowe: FOCAL ZOLLER SUSPENSE

Listwa zasilająca: TAGA HARMONY PF1000V2

Okablowanie: QED REFERENCE AUDIO 40, SMK,SUPRA, BOAACOUSTIC, TELLURIUM, XLO

Adaptacja akustyczna :  PANELE UNIWERSALNE FiberPRO Mega Acoustic

Stolik i podstawa pod gramofon: Alpin Line

SPECYFIKACJA TECHNICZNA:

BUDOWA:——
Konstrukcja: 3-drożna
Budowa: Pasywna (wymaga wzmacniacza)
Przetworniki: Dynamiczne
Głośniki wysokotonowe:2xTZ2900 (1calowy – 2,54cm kopułka tytanowa z tubą kompresyjną, komorą wygłuszającą i korektorem fazy) w układzie bipolarnym
Głośniki średniotonowe:1x T16GMF100-THG06 (6-calowy – 16cm ultralekka membrana z włókien celulozowych z korektorem fazy, autorskim zawieszeniem i linią transmisji ciepła LHSTM 2) w układzie bipolarnym
Głośniki niskotonowe:3x T21GM-MT10-THG06 (6-calowy – 16cm z membraną typu sandwich w kształcie stożka, 4 warstwową cewką, linią transmisji ciepła LHSTM 2)
Obudowa:Obudowa z MDF ze skomplikowanym system gęstego ożebrowania wewnętrznego
Wykończenie obudowy:MDF wykończony fornirem lub lakierowany na wysoki połysk. każda wersja posiada 12 warstw lakieru
Bas-refleks: Przód
Membrana pasywna: NIE
Podłączenie: Bi Wire (podwójna para kabli – opcjonalnie)
Impedancja: 8 Ohm
Podział pasma: 400 / 2800Hz
Skuteczność: 90dB
Moc ciągła (RMS): 260W
Pasmo przenoszenia: 33 – 20.000Hz
INNE:moc szczytowa: 500W
::max SPL: 8 Ohm
::impedancja minimalna: 3 Ohm
Wysokość:133.8cm
Szerokość:42.3cm
Głębokość:37.1cm
Waga:45kg
Rozpraszanie:Bipolowe
Gwarancja:24 miesiące5 lat (po zarejestrowaniu na stronie producenta)

Cena: 81,500 zł za parę

DYSTRYBUCJA W POLSCE:

RAFKO Dystrybucja

ul. Handlowa 7
15-399 Białystok
tel. 85 7479757
tel. 85 7479751
tel. kom. 607266216

https://rafko.com/pl/

redakcja: audiomuzofans.pl