Triangle Magellan Quatour
Triangle to jeden z topowych francuskich producentów kolumn głośnikowych. Pierwszą konstrukcją wprowadzoną do produkcji był model „1180” w 1980 r. Od tamtego roku francuska marka nie raczy nas często nowymi modelami, ale jak już coś postanowi nam udostępnić, to jest to dopracowana konstrukcja. I tak też jest z najwyższym modelem Magellan Quatour, który jest produkowany od 2007 roku i był owocem 5-letnich badań.
Sam jestem miłośnikiem francuskiego brzmienia – Focal-Zoller to moja obecna marka kolumn. Dlatego słysząc wiele dobrego o marce Triangle, postanowiłem je skonfrontować z moim systemem audio.
BUDOWA/WYGLĄD:
Zacznijmy od wyglądu – Triangle to takie kolumny głośnikowe, obok których nikt nie przejdzie obojętnie. W czasie testu miałem okazję gościć kilku miłośników audio i każdy był zachwycony wyglądem i oczywiście… ale o tym później.
Perfekcyjna bryła, a każdy szczegół dopracowany, obudowa pokryta dwunastoma warstwami lakieru z metalowymi grawerowanymi pierścieniami dookoła głośników i bardzo ładnym charakterystycznym tweeterem w srebrno-złotym kolorze.
Zachwycony wyglądem przechodzę do budowy i tu patrząc na stronę Polskiego dystrybutora Rafko- Dystrybucja musiałbym poświecić kilka stron na opis. Dlatego przedstawię najważniejsze cechy.
Obudowa jest produkowana ręcznie i pokryta dwunastoma warstwami lakieru. Według filozofii Triangle, obudowa odgrywa główną rolę w dbałości o jakość dźwięku. Szczególnie dotyczy to średnich i niskich tonów, na które wibracje obudowy mają największy wpływ. Dzięki optymalnej kalkulacji litrażu obudowy do powierzchni przetworników, kolumny z serii Magellan potrafią zejść w niezależnych pomiarach nawet do 28Hz w zakresie +/- 3dB.
Tweeter TZ2900 to kombinacja najnowszej generacji mechaniki i rzemieślnictwa najwyższego sortu. Wprowadzenie do produkcji nowego tweetera zostało poprzedzone szerokimi symulacjami bazującymi na 40 różnych rodzajach kształtów tuby. Głównym celem testów było połączenie wysokiej skuteczności z szerokim zakresem rozpraszania.
Średniotonowy T16GM to kulminacja doświadczeń i wielu lat rozwoju koncepcji szerokopasmowego przetwornika średnich tonów. Efektem jest głośnik, który oferuje najwyższej klasy brzmienie w zawrotnym paśmie od 70 do 4000 Hz.
Niskotonowiec T21GM – założeniem przy konstruowaniu niskotonowców było przetwarzanie częstotliwości granicznych na poziomie 28 – 35 Hz bez słyszalnych zniekształceń. Podobnie jak w przypadku głośnika średniotonowego, prace rozpoczęto od symulacji rozmaitych rozwiązań mechanicznych i akustycznych, tak aby uzyskać przetwornik jak najbardziej uniwersalny, gotowy do zastosowania w obudowach o rozmaitej kubaturze.
Gniazda podłączeniowe wykonano z czystej miedzi, a następnie pokryto grubą warstwą złota, aby zapewnić perfekcyjną przewodność prądową i zabezpieczenie antykorozyjne przez całe życie kolumny.
SPEC – Single Point Energy Conduction – technologia ograniczająca przenoszenie wibracji ze ścian i podłogi pomieszczenia na kolumny i w odwrotnym kierunku. Jest to możliwe dzięki przesunięciu punktu ciężkości kolumny z cokołu na kolec podpierający front kolumny, który ma zminimalizowaną powierzchnię kontaktu z podłożem. Kolec przejmuje większość wibracji z obudowy i rozprasza je bez przenoszenia na podłogę i ściany, których drżenie może zakłócać pracę kolumny. Technologia ta pochodzi z lutnictwa i jest powszechnie używana w konstrukcjach kontrabasu i wiolonczeli.
DPS 2 – Dynamic Pulse System – to system bipolarnego symetrycznego rozpraszania dźwięku, który niweluje efekt zbyt bliskiego dostawienia kolumn do ścian. Dodatkowy głośnik z tyłu obudowy pozwala na poszerzenie zakresu możliwości ustawienia kolumny w pomieszczeniu. Znacząco poprawione rozpraszanie wysokich tonów sprawia, że nawet przy zmianie miejsca odsłuchowego słuchacz odbiera dźwięk o balansie tonalnym zgodnym z intencjami konstruktora. DPS2 generuje najobszerniejszą, najstabilniejszą i najgłębszą scenę dźwiękową na rynku.
Po więcej technicznych informacji zapraszam na stronę dystrybutora Triangla.
A ode mnie krótko – są to jedne z ładniejszych kolumn głośnikowych, które miałem okazję oglądać i słuchać.
BRZMIENIE:
Zainspirowany kilkoma spotkaniami z Triangle Magellan na różnych imprezach targowych, a jak wiemy w takich miejscach nawet wybitne konstrukcje nie zawsze potrafią zagrać dobrze – z racji słabej akustyki i niedopasowania do metrażu. Jednak Magellany, na przekór wszystkim tym targowym niedoskonałościom, zawsze grały dobrze – może to zasługa precyzyjnej obudowy, konstrukcji dopracowywanej licznymi badaniami.
Czas wracać do naszego redakcyjnego odsłuchu – pomieszczenie to 25 m² z pewnymi niedoskonałościami, ale poprawione akustycznie według możliwości, które istnieją w warunkach domowych. Odsłuch zaczynam standardowo od CD – na pierwszy strzał poszedł Piotr Salata i płyta PS i od razu wielkie „wow” – muzyka tak realna, że mamy odczucie uczestniczenia w prywatnym koncercie.
Instrumenty klawiszowe wychodzą na pierwszy plan – 100% w odwzorowaniu rzeczywistego brzmienia, chrypka wokalisty w utworze „W Rio” jest maksymalnie realna, ogólnie wokal jest bardzo naturalny bez żadnych cyfrowych naleciałości, w jednym z następnych utworów pojawia się gitara, aż mam ciarki na plecach – jest tak naturalna, z delikatnie szczegółową górą. Średnica lekko wysuwa się do przodu – ta maniera pomaga nam odczuwać muzykę jak w trakcie koncertu na żywo.
Następną płytą jest zbiór muzyki filmowej Triple Feature – Erich Kunzel Cincinnati Pops Orchestra. Są tu utwory z pompatycznym monumentalnym przekazem – zaniemówiłem – siła przekazu jest tak duża, że przypadkowo przechodzący mój 9 letni syn, średnio interesujący się muzyką, podszedł do mnie, usiadł na kanapie obok i wszystkie 3 płyty wysłuchał z wypiekami na twarzy. Orkiestra stworzyła nam niepowtarzalną ucztę muzyczną. Zacząłem się zastanawiać, czy one mają jakieś minusy. Postanowiłem zaprosić mojego przyjaciela, miłośnika sprzętu audio i muzyki Jacka, zapakował ze sobą wzmacniacz Ayre AX-7 i stawił się gotowy na odsłuch. Jego wrażenia pokrywały się z moimi – stwierdził w kilku słowach
” tu jest taki ogrom muzyki i przestrzeni, że od razu przeniósł nas do wielkich sal koncertowych”
Następnie przechodzimy do płyt winylowych – na początku maja miała premierę płyta wydawnictwa Ac Records „RAINDANCE” Adam Czerwiński & Darek Oleszkiewicz, spokojna relaksująca jazzowa sjesta (naszym zdaniem to ostatnio jedna z najlepszych jazzowych premier). Triangle ze względu na swój detaliczny, precyzyjny, z otwartą górą styl grania bardzo dobrze się zgrały z audiofilskim wydaniem tej płyty. Muzyka nabrała powietrza, nie tracąc na swoim spokojnym przyjemnym otulającym nas dźwięku.
Następną płytą była Belanger & Bisson „Conversations” – szereg uporządkowanych dzięków opanował pokój i tu wcześniejsze spostrzeżenia zostały potwierdzone, wysokie tony w Magelanach są szczegółowe, ale jedwabiście zakończone, jest w nich niezwykła delikatność połączona z kompletną prezentacją muzyki. Przy tym wszystkim potrafią dość soczyście tupnąć niskimi częstotliwościami.
Jednym słowem mówiąc, mamy tu do czynienia z wielkoformatowym dźwiękiem na najwyższym poziomie.
I tak płyty grały jedna za drugą – przyjemność odsłuchu nie mijała, tylko niestety 2 godzina w nocy przerwała moją ucztę z muzyką.
PODSUMOWANIE:
Czy Triangle Magellan Quatour to przepis na doskonałe kolumny głośnikowe? – według mnie tak. Słuchając na nich wielkich orkiestr dźwięk był monumentalny, czułem się jak w dobrze nagłośnionej filharmonii – efekt zapierał dech w piersiach.
Wygląd, wykonanie, budowa i dźwięk wszystko na najwyższym poziomie. To są głośniki, które potrafią, za niemałą kwotę, odwdzięczyć się wszystkim tym co w audiofilskim świecie nazywamy High – Endem.
Triangle Magellan Quatour otrzymuje nasze największe wyróżnienie złotą rekomendacje AUDIOMUZOFANS !!!
SPRZĘT UŻYTY DO TESTU:
Źródło: CD NAD m5, DENON DVD 3910, GRAMOFON LUXMAN PD282 WKŁADKA HANA MC EH z przedwzmacniaczem AUDIOKULTURA ISKRA 1 i diy.
Dac: LAMPIZATOR AMBER 3
Wzmacniacz: AUDIO RESEARCH VSI55, TSAKIRIDIS AEOLOS, UNISON RESEARCH S6, AYRE AX-7
Kolumny głośnikowe: FOCAL ZOLLER SUSPENSE
Listwa zasilająca: TAGA HARMONY PF1000V2
Okablowanie: QED REFERENCE AUDIO 40, SMK,SUPRA, BOAACOUSTIC, TELLURIUM, XLO
Adaptacja akustyczna : PANELE UNIWERSALNE FiberPRO Mega Acoustic
Stolik i podstawa pod gramofon: Alpin Line
SPECYFIKACJA TECHNICZNA:
Cena: 81,500 zł za parę
DYSTRYBUCJA W POLSCE:
RAFKO Dystrybucja
ul. Handlowa 7
15-399 Białystok
tel. 85 7479757
tel. 85 7479751
tel. kom. 607266216
redakcja: audiomuzofans.pl