Cambridge Audio CXN 100
Historia marki Cambridge Audio to bardzo bogata i wieloletnia historia, tu nad Wisłą nie trzeba tego Brytyjskiego producenta specjalnie przedstawiać.
BUDOWA/WYGLĄD:
Cambridge Audio CXN100 to w zasadzie następca modelu CXN V2, który cieszył się bardzo dobrą opinią wśród użytkowników i recenzentów.
Samo urządzenie wygląda bardzo schludnie, jasne, że pierwsze co rzuca się w oczy to kapitalny kolorowy ekran o wysokiej rozdzielczości. Przyznam iż spokojnie można dostrzec szczegóły z pozycji kanapy.
Serce urządzenia nie jest tym razem zbudowane w oparciu o dwa przetworniki Wolfsona, a znakomity układ DAC ESS 9028Q2M, który m.in. wykorzystuje filtr wewnętrzny dzięki temu sama aplikacjia kości może być łatwiejsza, a ścieżka sygnału możliwie najkrótsza, dla dźwięku na plus oczywiście.
Zastosowany przetwornik cyfrowo-analogowy pozwala na obsługę plików o wysokiej rozdzielczości do 32-bitów/768 kHz PCM, DSD512 i MQA .
Mózgiem jest moduł StreamMagic czwartej generacji, ewolucja w tym wypadku postępuje bardzo dynamicznie i za każdym razem jest na plus.
Dzięki intuicyjnej i łatwej w obsłudze aplikacji sama instalacja odtwarzacza jest przyjazna i komfortowa, dobrym rozwiązaniem jest możliwość aktualizacji oprogramowania za pomocą sieci bez konieczności ingerencji w urządzenie.
Na wyposażeniu mamy pojedyncze cyfrowe wejścia optyczne i koncentryczne, porty USB typu A i USB typu B oraz pojedyncze wyjścia optyczne i koncentryczne do tego analogowo zbalansowane wyjścia liniowe XLR i RCA.
Producent szczyci się doborem poszczególnych elementów w trakcie strojenia brzmienia, to właściwie powinna być norma dla bardziej ambitnych.
CXN 100 pozwala na przesyłanie strumieniowo w wysokiej rozdzielczości – chyba wszystko, co jest dostępne, czyli radio internetowe, Spotify Connect, Tidal Connect z MQA, Qobuz i Deezer, a trzeba jeszcze wspomnieć o wbudowanym Apple Airplay2 i Chromecast. W takim kombajnie nie mogło również zabraknąć Roon Ready.
Chcecie porozmawiać o audio i muzyce ?
ZAPRASZAMY DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOK
BRZMIENIE:
Źródło cyfrowe w moim systemie to rzadkość. Zawsze jednak zżera mnie ciekawość jak sobie poradzi w porównaniu do płyty winylowej w torze, w którym każdy element był skierowany na pełne brzmienie analogowe, gdzie gramofon gra pierwsze skrzypce.
Podczas zasadniczego odsłuchu większość streamingu szła z Tidala. Przy tej okazji postanowiłem posłuchać czegoś, co lubię najbardziej, czyli dobrego starego Bluesa, Jazzu i Rocka Progresywnego.
Bardzo dobre pierwsze wrażenie zrobiła czytelność i rozdzielczość całości przekazu.
Ilość detalu w poszczególnych zakresach robi wrażenie i nie tylko w górze pasma, ale dosłownie na każdym odcinku.
Tony wysokie – od nich zacznę: są napowietrznie, pełne blasku i nie brak im charakteru, odsłuchując album „Contra la indecisión” można poczuć każde uderzenie w blachę perkusji z właściwą barwą.
Blask „góry” nie ginie nawet przy odsłuchu albumów grupy TOOL czy Rush, co ważne nie gubi się nawet w natłoku dźwięków różnych „przeszkadzajek” perkusyjnych, a przy tym zachowuje całą moc i energię przekazu.
Tony najniższe z kolei są zwarte i zróżnicowane zarazem.
Ogólnie z zejściem na sam skraj pasma nie ma najmniejszego problemu i jest on delikatnie zaokrąglony.
W dole pasma znów otrzymujemy sporą dawką szczegółów, ilość informacji może zaskoczyć niejednego słuchacza, gdy usłyszy ponownie swój ulubiony kontrabas czy pochód basowy.
Sama motoryka basu jest na wysokim poziomie, a możliwości dynamiczne w tym zakresie podkręcają brzmienie w taki sposób, że chyba każdemu się spodoba, nawet przy dłuższym odsłuchu.
Środek pasma: tu mam pewne zastrzeżenie – brakuje mi tu więcej „miodu”, choć nie jest to klinicznie cyfrowe granie, ja tu lubię więcej czaru, a to już zapewni lampowy tor.
Dobrze, że rozdzielczości i szczegółowości nie brakuje to oczywiste, plastyka środkowej części pasma również prawidłowa. Drapieżność elektrycznych wioseł jest soczysta i kąśliwa, wokal gładki i równy, trąbka lubi zaświdrować, lecz bez przegięcia.
Plany stereo bez nadętego przewymiarowania, CXN 100 potrafi pokazać bardzo złożone składy z precyzją w odpowiednim wymiarze i na właściwym miejscu.
To, co przykuwa, to pewna żywiołowość i dynamika, zarówno tak w skali makro, jak i mikro, strumieniowiec doskonale odnajduje się w cięższym rocku, gdzie nie przesadza z drapieżnością, a przy tym nie traci detalu, przy Jazzie nie pozwoli nam się znudzić, a w Blusie pokaże luz i charakter.
Trzeba też wspomnieć o ogólnym balansie: niby wszystko jest dosyć równo, ale momentami miałem wrażenie, że sam środek jest delikatnie wysunięty, choć tylko nieznacznie, za to bardzo przyjemnie.
PODSUMOWANIE:
Cambridge Audio pokazał się z bardzo dobrej strony, bardzo duża ilość detali, która nie przeszkadzała w odbiorze. Dźwięk precyzyjny, równy i dokładny, otwarty, a przy tym wciągający. Bardzo uniwersalne granie z jakością, żywiołowo, bez lenistwa, a przy tym nie męczy.
Rekomendacja AudioMuzoFans
SPECYFIKACJA TECHNICZNA:
DAC: ESS ES9028Q2M
Wejście USB: USB typu B jest zgodny z profilem USB Audio 1.0 lub 2.0 (do wyboru przez użytkownika)
Wejścia cyfrowe: koncentryczne S/PDIF i optyczne TOSLINK
Wyjścia analogow: zbalansowane XLR i niezbalansowane RCA
Wyjścia cyfrowe: koncentryczne S/PDIF i optyczne TOSLINK
Odtwarzanie: UPnP, lokalne nośniki USB, Airplay 2, Bluetooth, wbudowany Chromecast, Radio internetowe, Spotify Connect, TIDAL, Qobuz, Deezer, Roon Ready
Odtwarzane typy plików: AAC, AAC+, AIFF, ALAC, DSD (x512), FLAC, HE AAC, MP3, OGG Vorbis, WAV, WMA
Ethernet: 10/100 Mbit
Wi-Fi: IEEE 802.11 ac (2,4 GHz/5 GHz)
Pobór mocy: 0,5 W
Wymiary: (szer. x wys. x gł.): 430 x 80 x 325 mm
Waga: 3,5 kg
SPRZĘT UŻYTY DO TESTÓW:
Stolik: Kasoto Episode IV
CD: Lector cdp 0.6t
Gramofon: Garrard 401, plinta Kasoto
Ramiona: Jelco sa750 12’’ , Turntable Custom 12”
Wkładki: Miyajima Shilabe, Aidas Mammoth Gold
Wzmacniacz: TRAudio 2a3 SE Custom by NowakAudio / transformatory – TRAFONICA
Przedwzmacniacz gramofonowy: TRAudio Verum
Kolumny: Acoustic Avantgarde DUO II,
Interkonekty: MIT, Qed, ZenSati, DIY by NowakAudio(Neotech),
Przewody głośnikowe: ZenSati Zorro Sieciówki: DIY-Neel , Helion
Kondycjoner: Neel 1800
DYSTRYBUCJA W POLSCE:
Audio Center Poland
Adres: ul. Henryka Sucharskiego 49, 30-898 Kraków
Telefon: +48 508 590 213 | 12 265 02 85 | 12 265 02 86
redakcja. audiomuzofans.pl