Z nieskrywaną przyjemnością przez ostatnie tygodnie miałem okazję testować lampy 300B Psvane. Począwszy od najniżej wycenionych Psvane Hifi, poprzez Psvane Treasure Mark II ,serię WE Replica i totalną nowość, czyli Psvane Acma.
Tak osłuchany śpieszę naskrobać kilka słów i skierować je do miłośników tej triody. Nie tylko do miłośników ale i osób ciekawych brzmienia tych lamp , lamp owianych już pewną legendą. Czy ta legenda nie jest aby przesadzona ? skąd się wzięło stwierdzenie o całej tej magii skądinąd archaicznej lampy 300B?
Wypuszczona na rynek w latach trzydziestych ubiegłego stulecia lampa przez wszystkim znaną Amerykańską firmę Western Electric, pierwotnie stosowana była w w telekomunikacji. Po kilku latach znalazła zastosowanie przy nagłośnieniu sal kinowych, i przez kolejne lata produkcji z powodzeniem była stosowana w radioodbiornikach,a następnie w systemach domowych. Trwało to wszystko do lat osiemdziesiątych kiedy to technika lampowa została zepchnięta na margines przez krzemowe półprzewodniki a produkcja lamp elektronowych praktycznie całkiem wymarła.
Historia zatoczyła jednak koło i dzisiaj lampy świętują swój ponowny tryumf. Western Electric wznowił produkcję. Liderem w produkcji lamp stają się Rosjanie (czyli bez zmian). W dalszym ciągu uznanie budzą lampy wykonane w Japonii, choć i tym Czeskim czy Słowackim również niczego nie brakuje . Znaczący udział w rynku lamp elektronowych mają mają również Chińczycy, a wśród nich prym wiedzie od 2011 roku Changsha Hengyang Electronics Co., Ltd , producent marki Psvane.
Kolejne lata produkcji to kolejne serie lamp, w tym i 300B. Początki działalności związane są z wypuszczeniem na rynek serii Hi-Fi. Dalej w kolejności seria Treasure Mark II, seria Replica a końcówka roku 2018 należy do serii Acme. I tak od pierwszej „budżetowej” serii, na przestrzeni kilkunastu lat Chińczycy wyprodukowali lampy 300B wycenione na niebagatelną kwotę ok 4 tyś zł. Czego możemy się spodziewać po tych najtańszych a czego po lampach kosztujących tyle co niejeden wzmacniacz ? Czy w ślad ze wzrostem ceny idzie wzrost jakości i właściwości sonicznych?
Psvane Hi-Fi 300B
.
Jest najtańszą lampą 300B w ofercie Chińskiego producenta a także chyba najtańszą lampą 300B dostępną obecnie na rynku. Najtańszą w tym przypadku nie oznacza absolutnie najgorszą. Jest to lampa, którą warto się zainteresować dysponując mniejszym budżetem.
W stosunku do innych popularnych lamp w podobnym i niewiele wyższym przedziale cenowym charakteryzuje się ponadprzeciętną rozdzielczością, szybkim, zwartym dołem, dosyć wyrazistą górą, jednak zdecydowanie nie przejaskrawioną . W przypadku tych lamp nie mamy do czynienia z prezentacją wysuniętą przed linię kolumn . Wokaliści, instrumenty zlokalizowani są raczej wgłębi sceny, zaś dźwięki wychodzą znacznie poza boczne linie kolumn tworząc przy tym wyraźny i czytelny obraz, gdzie kontury instrumentów są wyraźnie zaznaczone i odseparowane od siebie. Lampy te poleciłbym do zbyt „ospałych” systemów aby dodać im nieco wigoru a muzyce blasku, świeżości i powietrza.
Ze względu na stosunek jakości do ceny 300B z serii Hi-Fi są bardzo często stosowane jako lampy na “start” we wzmacniaczach lampowych.
Psvane Treasure Mark II 300B
.
.Jest propozycją trzykrotnie droższą od prezentowanej lampy z serii HiFi. Czy oznacza to, że wprost proporcjonalnie do ceny rosną jej walory soniczne?
Już sam wygląd i sposób jej podania, złoty cokół, szare napylenie bańki, czy indywidualny numer seryjny i załączona karta charakterystyki z pomiarami sprawiają, że mamy wrażenie obcowania z czymś wytwornym, ekskluzywnym. W przypadku serii Treasure Mark II mamy do czynienia z większą kulturą grania,scena jest bardziej uporządkowana – jest to pierwsze co rzuca się w uszy po przejściu z serii Hi-Fi.
Barwa jest nieco bardziej stonowana, cieplejsza i bardziej aksamitna, czujemy jakby dźwięk nas otulał ciepłym wełnianym szalem. Nie oznacza to absolutnie utraty rozdzielczości czy pojawienia się jakiejkolwiek „rozlazłości” . Przekaz muzyczny stał się po prostu spokojniejszy, łagodniejszy. W przeciwieństwie do tańszej serii prezentacja muzyków odbywa się w linii kolumn lub jest wysunięta przed nią. Z łatwością można dostrzec bardziej obszerną średnicę i lekko zaokrąglone skraje pasm.
.Psvane Replica WE 300B
.
Można by rzec, że żarty się skończyły. Mamy do czynienia już z lampami za kwotę przeszło 3 tyś zł która jest repliką pierwowzoru wszystkich lamp 300B czyli lampy od Western Electric.
Być może niektórzy z Was pamiętają z dzieciństwa oranżadki w proszku. Być może niektórzy z Was spożywali je na sucho, nie zalewając wodą a wsypując je bezpośrednio do ust. Być może niektórzy z Was pamiętają tą eksplozję smaków, eksplozję bąbelków które łaskotały podniebienie. Piszę o tym, bo właśnie podobne odczucia towarzyszyły mi po zaaplikowaniu do wzmacniacza lamp z serii Replica. Zamiast eksplozji smaków była eksplozja barw, zamiast bąbelków to mnogość dźwięków i informacji pieściła uszy.
Barwa jest niezwykle naturalna, nie można dopatrzeć się tu jakichkolwiek wyostrzeń, agresji , nic nie jest podkoloryzowane. Muzyka jest podawana w sposób bardzo czytelny. Jesteśmy zasypani informacjami, które wcześniej były gdzieś ukryte w dobrze znanych nam utworach. Używając analogii można porównać brzmienie serii Replica do szkicu wykonanego ołówkiem. Z jednej strony ostre krawędzie a z drugiej delikatne cienie, czytelność, dobitność i kontrast. Takie są właśnie są lampy z tej serii.
Scena znacznie wychodzi poza boczne linie kolumn, jest wysunięta do przodu, momentami wręcz namacalna a jednocześnie bardzo czytelna w głąb. Dźwięki bardzo precyzyjne, pozbawione cech kliniczności, niczym wycięte skalpelem. Cały przekaz muzyczny wymaga od słuchacza pewnego zaangażowania i skupienia. Muzyka jest odtwarzana w sposób żywy, dynamiczny, entuzjastyczny.
Psvane Acme 300B
.
Seria Acme jest nowością i pojawiła się w Polsce w końcówce zeszłego roku. Wygląd samej lampy wzbudził już zainteresowanie, a znając wcześniej serie Replica byłem szalenie ciekaw kolejnej konstrukcji od Psvane. Tym razem srebrny cokół zmieniony kształt bańki w stosunku do poprzednich i logo w kolorze powiedzmy łososiowym zwiastował, że mamy do czynienia z czymś innym, nowym. Czy analogicznie jak w przypadku wcześniejszych serii powinienem się spodziewać wraz z wzrostem ceny, że Acme zagrają jeszcze lepiej?
Acme grają łagodniej i delikatniej w stosunku do serii Replica gdzie użyłem analogii do szkicu ołówkiem. W tym przypadku porównałbym do obrazu malowanego pastelami. Przekaz muzyczny jest bardziej wysublimowany, subtelny, finezyjny, bardziej kojący czy uspokajający. Dół pasma jest nieco bardziej obfity niż w poprzedniej wersji jednak w żadnym przypadku nie brakuje mu szybkości, czytelności czy tekstury. W przypadku Acme dźwięki najbardziej wysuwają się przed linię kolumn, są bardziej bezpośrednie nie zaniedbując przy tym pozostałych planów. Byłem pod wrażeniem głębokości i szerokości sceny.
.
.
Ocena ogólna
Obcując często z audio wyprodukowanym w Chinach i wiedząc co mają do zaoferowania miedzy innymi testowane lampy, śmiało mogę stwierdzić, że audio nie ma narodowości. Chińskie produkty przestały być synonimem tandety i śmiało mogą konkurować z tymi wykonanymi W USA, Japonii, Wielkiej Brytanii, Polsce czy gdziekolwiek indziej. Na przykładzie lamp 300B mogę stwierdzić, że mogą one stanąć w szranki ze znacznie droższymi światowymi producentami, a zagraniczne fora rozpisują się nawet nad wyższością serii Replica nad oryginałem od Western Electric. Tak więc czyżby był to koniec kultu Amerykańskiej 300B?
Każda z serii wnosi od siebie wiele dobrego. W zależności od posiadanego wzmacniacza i zasobności portfela zachęcam do korzystania z lamp Psvane. Każda z nich prezentuje doskonałą dynamikę, rozdzielczość, teksturę i wgląd w “tkankę” instrumentów. Im wyższa seria tym ten przekaz jest wyraźniejszy, wierniejszy. Potrafią one doskonale budować i dawkować emocje. Za każdym razem bogata i obfita średnica otula słuchacza. Muzyka w sposób często niedostępny dla innych rodzajów lamp potrafi wybrzmiewać bardzo intymnie, zmysłowo i zjawiskowo.
Sprzęt użyty do testu:
Źródło: Harman Kardon HD750 mod Neel audio , Telefunken S600 z wkładką Shure V15 III, preamp Actidamp mk, 4.2, Ear 834, Dac Audiolab M-Dac z zasilaczem Tomanek
Głośniki: Klipsch Heresy III, ProAc Studio 100, Acoustic Energy AE 2
Wzmacniacz : SE 300B, Thule IA 150B, ZAPsolute Mk4.1, Yaqin MS- 300C
Okablowanie sygnałowe: Tellurium Q Black, Nordost Red Dawn, Western Electric 16GA
Okablowanie Głośnikowe: Tellurium Q Black, MIT MH 770 CVT, Western Electric 16GA, Duelund 16GA
Kondycjoner sieciowy: Neel N5 2300K
Kable zasilające: Neel N14 E Gold
Adaptacja akustyczna : Panele uniwersalne FiberPRO Mega Acoustic
Stolik: Alpin line
Cena z parę (2x1tube):
Psvane HiFi 300B – 580,01 zł
Psvane Treasure Mark II 300B – 1559,90 zł
Psvane Replica Western Electric 300B – 3290,00 zł
Psvane Acme 300B – 4399,99 zł
Dystrybucja w Polsce:
4HiFi Sp. z o.o.
ul.Wyczółkowskiego 10
44-109 Gliwice
tel. 881 488 463
redakcja:audiomuzofans.pl