TEST TAGA HARMONY HTA-2000B v.2 ŚMIAŁO W STRONĘ PREMIUM

 

Na targach Audio Video Show 2016 polska marka TAGA HARMONY zaprezentowała nam dwie premiery, a mianowicie high-endowe kolumny Diamond F-200 oraz wzmacniacz hybrydowy TAGA HARMONY HTA-2000B v.2, który jakością wykonania i użytymi podzespołami aspiruje do klasy premium. Ten zestaw wzbudzał duże zainteresowanie. Salę Belveder, na której swoje produkty prezentowała firma Polpak, producent i jednocześnie dystrybutor marki TAGA HARMONY, odwiedziła szeroka rzesza znawców i miłośników sprzętu audio. Portal audiomuzofans.pl z ciekawością obserwował  wręcz zdziwienie gości targowych możliwościami prezentowanego zestawu. Wiedząc, że ciężko uzyskać odpowiednią jakość odsłuchu w salach hotelowych, zestaw Tagi radził sobie z tymi niedogodnościami nadzwyczaj dobrze. Kwintensencją udanego sprawdzianu wyżej wymienionego zestawu było połączenie koncertu na żywo Bélanger & Bisson z odsłuchem sprzętu audio.

Efektem naszych ustaleń z firmą Polpak mamy możliwość przetestowania na łamach portalu audiomuzofans.pl hybrydowego wzmacniacza Taga Harmony HTA- 2000B v.2. Czy jest to już klasa premium ? Postanowiliśmy sprawdzić w szerszym gronie entuzjastów sprzętu audio.

..

DSC_0243

DSC_0297

.

Wygląd/Budowa

Wygląd wzmacniacza nieco odbiega od standardowych konstrukcji. Ciekawy jest projekt obudowy z charakterystycznie zaokrąglonymi rogami. Z przodu umieszczony rząd diod informujących o aktualnie podłączonym źródle oraz 2 duże pokrętła – jedno do zmiany źródła, drugie od regulacji głośności. Co istotne, w pokrętle głośności jest dioda, która oprócz wskazywania poziomu głośności, posiada drugą  funkcję, a mianowicie informuje nas o gotowości wzmacniacza do pracy. W momencie, gdy po załączeniu przestaje migać, wzmacniacz jest gotowy do działania.  Na przednim panelu znajduje się jeszcze gniazdo słuchawkowe oraz włącznik “mute” oraz “loud”.  Boki integry to dwa duże aluminiowe systemy radiatorów pomagające odprowadzać skutecznie ciepło.

Na tylnym panelu wzmacniacza znajdują się gniazda:

analogowe RCA  Stereo:  CD,  liniowe,  Phono (MM/MC),

cyfrowe USB (do podłączenia komputera) i optyczne.

Do całego kompletu wejść brakuje nam tylko wejścia Coaxialnego. Szkoda.

Specjalnie na potrzeby testu  udostępniono nam wysokiej wydajności przewód USB typu A-B “Taga Harmony TUD-20” , możecie Państwo przeczytać o nim więcej na stronie http://www.polpak.com.pl/marki/134/TUD

Mamy również  wyjście “RCA Pre-Out” , dedykowane dla opcjonalnego zewnętrznego wzmacniacza lub aktywnych subwooferów i głośników.

Integra posiada też wejście antenowe (antena dołączona do zestawu), które umożliwia coraz częściej używaną w produktach audio łączność bezprzewodową w standardzie Bluetooth® v4.0.

Do podłączenia głośników mamy do dyspozycji dwie pary wysokiej jakości pozłacanych terminali głośnikowych. Ich uniwersalna budowa pozwala podłączać kabel głośnikowy w konfekcji z tzw. wtykami bananowymi lub widełkami, jak również standardowo kabel, który nie posiada konfekcji.

TAGA Harmony HTA-2000B v.2 jest 150-watowym hybrydowym zintegrowanym wzmacniaczem klasy high-end wykorzystującym lampy 12AX7 w sekcji przedwzmacniacza z katodowym obwodem wzmocnienia oraz układ SRPP w oparciu o 12AU7 SRPP w drugim stopniu wzmocnienia. Wysokiej mocy tranzystory pracujące w obwodzie “0dB” prądowego wzmocnienia pozwolą nam wysterować najbardziej wymagające zestawy głośnikowe.

Hybrid

 

“Hybryda oznacza połączenie dwóch różnych technik tworzenia wzmacniaczy w jednym urządzeniu : świata lamp i świata tranzystorów.”

 

 

 

HTA-2000B v.2  ma wbudowany  przetwornik DAC: TEXAS INSTRUMENTS PCM-5100, akceptuje on formaty danych audio zgodne ze standardami branżowymi z danymi 16- i 32-bitowymi próbkowania aż do 384 kHz, co pozwala na odsłuch coraz bardziej popularnych plików audio w najlepszej jakości.

Kolejną rzeczą, która pokazuje nam high-endowe aspiracje wzmacniacza to wysokiej klasy japoński potencjometr głośności ALPS zapewniający minimalne szumy i przesłuchy międzykanałowe.

Musimy jeszcze wspomnieć o pilocie wykonanym w całości z aluminium. Jego prosta budowa pozwala zmieniać jedynie źródła oraz sterować poziomem głośności – niezbędne minimum, ale wystarcza w zupełności.

Budowa i użyte materiały w HYBRYDOWEJ INTEGRZE TAGI pozwalają domniemywać wysokiej jakości dźwięku, a mnogość podłączeń umożliwi nam skorzystanie z cyfrowych i analogowych źródeł .

..

DSC_0238

DSC_0266

DSC_0045

.

Odsłuch

Tym razem podeszliśmy do tematu trochę inaczej. Test odbył się nie tylko w redakcji, ale również poprosiliśmy o opinie kolegów  z grupy AUDIO MUZO FANS. W tym celu wzmacniacz odbył podróż do Tomaszowa Mazowieckiego, gdzie starł się z flagowcami z lat 80 i końca lat 90. Opinie napisane przez P. Krystiana i P. Pawła zacytujemy w obszernych fragmentach. Zaczynamy od odsłuchu redakcyjnego.

Ostatnimi czasy zauważamy tendencje, dążenia wzmacniaczy lampowych do mocy i dynamiki wzmacniaczy tranzystorowych, a standardowe konstrukcje tranzystorowe, żeby grały bardziej ocieplonym dźwiękiem ze zbliżoną charakterystyką do “lamp”. Panaceum na ten problem może być HYBRYDA, czyli połączenie lamp z tranzystorem. Właśnie Taga Harmony HTA-2000B v.2 , jest tego typu konstrukcją. Aby uwidocznić wszystkie wady i zalety wzmacniacza do naszych testów użyliśmy wielu gatunków muzyki od rocka, przez blues do smooth jazzu. Tak różnorodny repertuar pozwolił nam odnaleźć wszystkie atrybuty HTA-2000B v2 .  Zaczynając od ZZ TOP, Dire Straits w rocku i Gary Moore w bluesie byliśmy w stanie odnaleźć ten “pazur”, dynamikę, przy czym nie było charakterystycznego problemu dla mniej “udanych” wzmacniaczy, a mianowicie gubienia detali oraz rozmywania wokalu. Przy smooth jazzie i balladach TAGA pokazała charakterystyczne dla lamp melodyjne oblicze, przy czym zachowała wręcz godną naśladownictwa detaliczność z rozbudowaną sceną. Podczas odsłuchu utworu  Gwyneth Herbert “My Narrow Man”, rozglądaliśmy się, czy przypadkiem wokalistka nie stoi w naszym pomieszczeniu odsłuchowym. Nie kończąc naszego odsłuchu zmieniliśmy jedynie  jego miejsce i poszerzyliśmy grono miłośników audio. W tym celu udaliśmy się do kolegów Krystiana i Pawła.

Teraz przedstawimy opinię Pana Krystiana Zimnego z testu porównawczego z Integrą Pioneer A-77X (High-Endowa konstrukcja dual-mono z lat 80. Pioneer przeszedł gruntowny remont – wymianę wszystkich elektrolitów na nichicon VR, w zasilaniu JB serii JML oraz małą poprawkę fabryki.)

  “Na początek odsłuchy prowadziliśmy na moim zestawie próbując różnych stylów muzycznych. Na pierwszy rzut poszedł np. David Elias- The Window- Vision of Her, Malia & Boris Blank- Celestial Echo. Zawsze uważałem, że Pioneer gra zwartym I barwnym basem dopóki nie usłyszałem Tagi. Dawno nie miałem u siebie wzmacniacza, który potrafi aż tak okiełznać te dolne rejestry, za razem poprawiając barwę aby jeszcze lepiej podkreślić charakter instrumentów, które te niskie tony wytwarzają. Efekt w muzyce instrumentalnej czy jazzie jakże mocno pożądany. Co do pozostałych zakresów ciężko było zauważyć znaczące różnice.

W utworach z wokalistami czy wokalistkami od razu można było odczuć odmienność pomiędzy starą szkołą i świeżą koncepcją. A77X świetnie separował wokale od reszty wyciągając je na pierwszy plan. Brzmiały wtedy wręcz namacalnie. Integra spod T głosy równała z pierwszą linią instrumentów a czasami ciut za nią. Działo się to bez uszczerbku na wyrazistości.Teraz trochę bardziej POPulistycznego repertuaru jak Alicia Keys- Rock With You, czy nie żyjący król z Billie Jean. Tutaj obie konstrukcje opowiadały trochę inaczej ale zachowując styl i główne założenia realizatorów. W przypadku Alicii Keys HTA-2000B v.2  można było zaobserwować poszerzenie się sceny muzycznej jakby ściany boczne pomieszczenia odsunęły się jeszcze od siebie o dodatkowy metr….” 

 

Druga opinia należy do Pawła Bernaciaka:

  “Na początek odsłuch był na moim Sansui AUX-901,  potem TAGA HARMONY  HTA-2000B v.2 ruszyła do boju . Mój wzmacniacz gra ciepłym lekko analogowym brzmieniem z dużą ilością szczegółów. Na wzmacniaczu Tagi na każdej z płyt słyszałem większą podstawę basową charakterystyczną dla wzmacniaczy tranzystorowych i był to bas dobrze kontrolowany. Wzmacniacz HTA-2000B v.2  jest bardziej muzykalny, aczkolwiek w przestrzenności dźwięku wygranym był w zależności od gatunku muzycznego raz Sansui innym razem TAGA. Samplery testowe i Imany lepiej zabrzmiały na Tadze a Hadouk Trio i zwłaszcza Vivaldi to kwestia otwarta.” 

..

DSC_0327

 

Podumowanie

Podsumowując, TAGA HARMONY HTA-2000B v.2  jako wzmacniacz, w mojej ocenie ( p.KRYSTIAN) i redakcyjnej w pełni zasługuje na sklasyfikowanie go w kategorii Hi-End. Idealnie nadaje się do muzyki instrumentalnej, akustycznej jak i dobrze zrealizowanego popu czy rocka. Każdy ceniący sobie separację instrumentów oraz szybkość i dynamikę będzie zachwycony z zakupu tego urządzenia.

Ocena (p. Pawła) – ogólnie spodobał mi się dźwięk wzmacniacza Tagi. Była to inna prezentacja niż mojego Sansui, który parę lat grania ma już za sobą, a Taga to zupełna nowość. Ciekawa, warta rozważenia propozycja, która udowadnia, że warto spojrzeć na nowe sprzęty.

 

Sprzęt użyty do testu         

Źródło: CD Vincent S4, komputer – pliki Flac HD oraz DSD 128

Wzmacniacz: Advance Acoustic xi-120

Głośniki: Esa vivace 3xt, Castle Clifton II

Okablowanie sygnałowe: Supra Dual

Okablowanie Głośnikowe: Tellurium Blue, Supra PLY/S

Okablowanie USB typu A-B: Taga Harmony TUD-20

Listwa zasilająca: Taga Harmony PF-1000

Kable zasilające:  DIY

 

Sprzęt użyty do testu (p.Krystiana)

Wzmacniacz: Integra Pioneer A-77X (konstrukcja dual-mono)

Głośniki :Kef IQ90 (3 drożna konstrukcja)

Źródło: Dac JFDigital S1-Pro (z wbudowanym odtwarzaczem plików)– pliki Flac HD oraz DSD 128

Okablowanie głośnikowe: Acoustic Zen Epoch

Okablowanie sygnałowe : DIY  Klotz MC5000 i skręcanych wtykach – całość wykonana jako kierunkowa

 

Sprzęt użyty do testu (p.Pawła)

Wzmacniacz: Sansui AUX-901

Źródło: Dac Arcam Delta Black Box na Tda 1541 S1, Transport Marantz Cd-52 mkII SE

Głośniki : Audio Physic Virgo II

Okablowanie sygnałowe : Albedo Flat One

Okablowanie Głośnikowe: Audioquest Gibraltar

Kable Zasilające: Furutech 314 ag i Artech tunder

Listwa zasilająca:  Tomanek Tap6.

..

Specyfikacja techniczna

Moc wyjściowa: 2 x 150W, 8ohm, Klasa A/B
Lampy: 2 x 12AX7; 2 x 12AU7
THD:≤ 0.1% (1kHz 1W)
Stosunek sygnał-szum: 90dB
Pasmo przenoszenia: 20Hz – 20kHz (+/- 0.5dB)
Wejścia:
analogowe: RCA Stereo: CD, liniowe, Phono (MM/MC)
cyfrowe: USB (do podłączenia komputera), optyczne
Wyjścia: RCA Pre-Out
Łączność bezprzewodowa: Bluetooth® v4.0
Słuchawki: Impedancja 32-320Ω, Moc wyjściowa 1W 160Ω
Wejście phono (MM | MC): Impedancja wejściowa: 47Kohms/120pF |
                                                 100ohms/120pF
                                                  Zasilanie 40dB | 60dB
                                                  Napięcie wyjściowe 300mV @ 1kHz – 3mV (MM)
                                                  0.3mV(MC)
                                                  THD <0.1%| <0.1%
                                                  SNR 83dB| 70dB
Obsługa USB: Asynchronicznie 32bit / 384kHz TI PCM-5100
Załączone akcesoria:
Antena Bluetooth®,
Pilot (aluminiowa obudowa)+ 2 x bateria
Wymienny przewód zasilający IEC
Zasilanie, zużycie energii: 230V 50Hz, 450W
Wymiary (W/S /G): 14.2 x 43 x 38 cm
Waga: 16.5 kg / szt.
Dostępne kolory:
Black, Silver
Cena: 8999.00 PLN/Szt.
.

Dystrybucja w Polsce.

Polpak Poland sp. z o.o.
Al. Jerozolimskie 333A
05-816 Reguły k/Warszawy

http://www.polpak.com.pl/

.

galeria zdj. z odsłuchu w mieszkaniach kolegów z grupy Audio Muzo Fans :

 

 

 

redakcja. audiomuzofans.pl

Szczególne podziękowania dla panów Krystiana Zimnego i Pawła Bernacika za aktywny udział w teście. Mamy nadzieje że nasza znajomość będzie się dalej owocnie rozwijać .