TEST: TRIANGLE – ANTAL „40TH ANNIVERSARY”

TRIANGLE – ANTAL „40TH ANNIVERSARY” – Tradycja i rękodzieło w urodzinowej edycji głośników podłogowych klasy Hi-Fi, dla szerokiej grupy użytkowników.

Triangle Antal „40th Anniversary” to ulepszona wersja istniejącego już od wielu lat na rynku głośnika serii Antal francuskiej manufaktury. Sam producent określa go mianem jednego ze swoich sztandarowych rozwiązań. Kiedy testowaliśmy podłogówki model Triangle Magellan byłem pod wielkim wrażeniem muzykalności, dynamiki i wielu bardzo dobrych cech. Jednak Magellan jest najwyżej pozycjonowanym flagowcem w ofercie firmy, więc na pewno nie zamierzam robić bezpośredniego porównania. To nie ta sama kategoria cenowa. Jednak firma Triangle informuje, że kilka rozwiązań konstrukcyjnych jest zapożyczonych z serii Signature czy właśnie Magellan.

Dlaczego decyzja o odświeżeniu Antala? Firma postanowiła uczcić swoje 40-lecie. Zaproponowała kilka specjalnych odsłon swoich produktów m.in. głośniki Antal i Comete. 40-lecie firmy przypadło na rok 2020, ale, co łatwo zrozumieć, firma z kilku względów uznała, że poczeka z nowościami i Antale w aktualnej odsłonie zadebiutowały dopiero całkiem niedawno. Przez 40 lat firma Triangle była dość konsekwentna w swym podejściu. Liczyły się tradycja i autorskie, sprawdzone rozwiązania. Firma nie przechodziła radykalnych zmian co kilka lat, o czym też świadczy fakt, że sam Antal istnieje w różnych formach od prawie dwudziestu pięciu lat, a całe dziedzictwo Triangla sięga roku 1980, kiedy Renaud De Vergnette, pasjonat sztuki i muzyki, opracował w swoim skromnym warsztacie innowacyjny głośnik 1180. 40 lat później limitowana edycja „Anniversary” dwóch kultowych modeli Antal i Comete celebrują historię i know-how, ale jako całkowicie przeprojektowane i ulepszone. Wszystko jest wynikiem starannej optymalizacji, ale i zastosowania nowych komponentów. Patrząc na wygląd głośników, a później słuchając już płynącej z nich muzyki, mogę potwierdzić, że nic nie zostało pozostawione przypadkowi.

BUDOWA/WYGLĄD:

Model Antal jako sztandarowy produkty marki TRIANGLE, odzwierciedla filozofię firmy tj. prezentację dźwięku, który ma się podobać możliwie najszerszej grupie odbiorców. Tradycyjna, klasyczna obudowa, piękna i dopracowana całościowo, w każdym szczególe z założenia musi się podobać. To bez wątpienia prawdziwe rękodzieło. Antal „40th Anniversary” jest wyposażony w nowy, anodowany różowym złotem, kopułkowy głośnik wysokotonowy TZ2520MG z magnezu, umieszczony w tubie, który zapewnia wysoką wydajność, kontrolę zniekształceń i doskonałą kierunkowość. Magnez łączy w sobie dwie pożądane cechy: lekkość i sztywność. Antal 40th korzysta również z dwóch nowych przetworników basowych. Zastosowanie kompozytowej membrany wykonanej z miazgi drzewnej, lnu i włókna węglowego współpracująca z wydajnym napędem i solidnym zawieszeniem może decydować o dobrej reprodukcji niskich częstotliwości. Głośnik średniotonowy jest wykonany w 100% z nowego, naturalnego papieru celulozowego. Takie rozwiązanie od początku swojego istnienia wspiera firmy Triangle. W połączeniu z małą plisą oraz zawieszeniem o krótkim skoku może dawać nadzieję na uzyskanie naturalności wokali, bez podbarwień i plastyczności odtwarzania instrumentów w średnim paśmie. Każda obudowa głośników wyposażona jest w szklaną podstawę i zestaw wkręcanych w podstawę kolców aluminiowych w kolorze różowego złota oraz niezależny zestaw wkręcanych elastycznych nóżek z gumy. Każde z nich umożliwiają eliminację niepożądanych wibracji. To też kwestia podłoża i gustu użytkownika w zakresie uzyskanego efektu. W naszych warunkach zastosowaliśmy te drugie. Nowy zestaw głośnikowy Antal 40th, jak deklaruje firma Triangle, może wypełnić dźwiękiem pomieszczenia o powierzchni od 30 do 50m2. Chyba szczególnie należy podkreślić, że głośniki wysokotonowe z tubą i przetworniki średniotonowe wykonane z papieru celulozowego wydają są z pewnością kluczowymi cechami charakterystycznymi serii Anniversary i duszą tych głośników. Od konstrukcji głośników basowych można również oczekiwać czegoś specjalnego. Jak mówi producent, nowa generacja głośników basowych ma też zmienioną głębokość stożka, o czym chyba wcześniej nie wspomniałem. Membrana jest niezwykle sztywna. Jak czytam, to kompozycja dwóch rodzajów pulpy drzewnej w połączeniu z lnem i włóknem węglowym. To może wpływać na ograniczenie zniekształceń, kontrolę i jednocześnie poprawę pasma przenoszenia.

Okablowanie głośników wewnątrz skrzyni to wysokiej klasy przewody z miedzi beztlenowej OFC zapożyczone i wykorzystywane w serii Signature. A geometria kabla ma podobno zdecydowanie łagodzić wszelkie zakłócenia elektromagnetyczne.

Zgodnie z zamierzeniem konstrukcja zwrotnicy ma zapewnić zrównoważone wrażenia odsłuchowe. Każdy element jest starannie dobrany: cewki z rdzeniem powietrznym, kondensatory MET i rezystory ceramiczne. Częstotliwość podziału 185Hz, 3,9kHz. Głośnik wysokotonowy zasilany przez filtr 4-go rzędu, czyli technologię stosowaną w kolumnach z głośnikiem tubowym, który wymaga tego typu filtrowania dla uzyskania optymalnych rezultatów.

Terminale serii 40th Anniversary są wykonane ze szczotkowanego aluminium anodowanego na różowo. Specjalnie zaprojektowane, izolowane zaciski mogą pomieścić kabel o przekroju 5 mm i wtyki bananowe umożliwiając bi-wiring.

Obudowy Antal 40th, jak wspomniałem, raczej przypadną do gustu każdemu bez wyjątku. Wykonane z MDF o bardzo wysokiej gęstości (800 kg/m3), stosowanego w konstrukcjach serii Signature i Magellan. Ściany mają grubość od 20 do 23 mm, raz fornirowane i lakierowane. Skrzynie Antal 40th wyposażone są w liczne wzmocnienia wewnętrzne w postaci perforowanych przegród. Nowa wersja Antala ma również ukośną przegrodę do tłumienia fal stojących. Wygląda na to, że Antale 40th mają poprawioną i usztywnioną obudowę w stosunku do poprzednich wersji.

Chcecie porozmawiać o audio i muzyce ?

ZAPRASZAMY DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOK

AudioMuzoFans


BRZMIENIE:

Z doświadczenia wiemy, że nie trzeba prowadzić długotrwałych sesji odsłuchowych i doszukiwać się niuansów brzmieniowych, żeby stwierdzić jaki charakter mają konkretne głośniki, czy są w naszym guście i czy mogą pełnić istotną rolę w naszym systemie. Pierwsze dźwięki pochodziły z mojej standardowej playlisty odpalonej z TIDAL. Pierwszy utwór „Hey Loura” Gregory Portera pozwolił już nowym Antalom wzbudzić moją ciekawość. Pomieszczenie fajnie wypełniło się muzyką, a do tego moją uwagę zwróciła fajna średnica, naturalność wokalu i spójność sceny. Oczywiście od razu pojawiło się wiele pytań. Czy granie nie jest zbyt ofensywne i producent nie stawia wyraźnego akcentu na wysokie tony, średnice dla uzyskania zamierzonej szczegółowość? Podgłośnienie mogło dać odpowiedź. Pojawił się zdecydowany, ale fajnie kontrolowany bass. Żadnych pudełkowych efektów, przydźwięków, a równo prowadzony i spójny w całym paśmie dźwięk. Zdecydowałem się podgłośnić jeszcze bardziej zmieniając repertuar na skład jazzowy i bardziej wymagający dla głośników materiał muzyczny zrealizowany z udziałem naszego polskiego objawienia Piotra Schmidta, trębacza jazzowego, producenta muzycznego, wydawcy i lidera zespołów. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach jeszcze do niedawna uważany za odkrycie i za obiecującego instrumentalistę młodego pokolenia, dziś jest już uznanym muzykiem jazzowym, utrzymującym się w czołówce polskich trębaczy. Materiał z nowej płyty „Komeda Unknown 1967” to muzyczny majstersztyk podkreślający dorobek kilkunastu autorskich albumów Pana Piotra. Wybrzmienia instrumentów, barwa trąbki, perkusja – z tym czują się dobrze nowe Antale. Prezentacja pełna emocji. Jednak góra pasma i średnica sprawia w niektórych momentach wrażenie lekko dominujących, przykrywających nieco resztę pasma. Jednak o jakości dźwięku charakterystycznego dla Triangla nie można powiedzieć niczego złego, bo w efekcie daje niesamowite wrażenie lekkość prezentacji, otwartość i wiarygodność. Potwierdza to każdy odsłuchiwany utwór z pogranicza muzyki klasycznej i rozrywkowej z musicalowym wokalem Josha Grobana czy też kolejne utwory LP z albumu „Lost on You” ze szczególnym klimatem utworu „Muddy Waters” szczególnie pięknie przekazanym przez Triangle.

Minęło trochę czasu odkąd słuchałem pary flagowych Magellanów Triangla w tym dokładnie pomieszczeniu i specyfika prezentacji góry i średnicy była dość zbliżona. Niektóre aspekty brzmieniowe są rozpoznawalne i przepisane będą danemu producentowi. Tak też jest z Trianglami. To co mnie faktycznie zdziwiło, że jak na tą wagę i wymiary Antali 40th, to dźwięk jest duży i zdecydowany. Triangle są faktycznie otwarte na jazzowe i orkiestrowe granie. Mimo różnorodnych materiałów zastosowanych do budowy poszczególnych przetworników, Antal w wersji „Anniversary” jest przy odpowiednim odkręceniu poziomu głośności jednak dość wyrównany tonalnie od góry do dołu. Góra i średnica, która jak pisałem wcześniej, w pewnym momencie może wydawać się lekko dominująca i przykrywać nieco średni i niski bas wnosi specyficzną szczegółowość prezentacji i oddaje szczegóły w taki sposób, że odczuwa się duży poziom lekkości prezentacji wysokich tonów. Może to być w niektórych systemach i dla niektórych melomanów najważniejszym atrybutem. Znowu ten poziom lekkości sprawia, że najnowsze Antale umożliwiają i prezentują wyjątkowo otwarte granie.

Dwa przetworniki basowe dobrze współdziałają z całością, bo kiedy trzeba pełnią swoją rolę doskonale i zgrywają się ze średnicą, dostarczając bardzo niskiego wykończenia. Zamiast mówić o konkretnych wartościach pasma przenoszenia, Antale specjalizują się w szybkości i artykulacji. Zbyt często nawet duże kolumny z wieloma przetwornikami mogą brzmieć niespójnie, gdy rośnie tempo, a metrum staje się bardziej złożone. W Antalu raczej nie ma o to obaw, że prezentowana muzyka straci swój porządek nawet przy dość złożonych i dynamicznych kompozycjach. Antal „40th Anniversary” również demonstruje godny pochwały realizm tonalny, co mnie osobiście się zdecydowanie podoba. Łatwo wysterować głośniki, ale należy zwrócić uwagę co do nich podpinamy, żeby zachować wspomnianą równowagę tonalną. Triangle wymagają dobrego towarzystwa współpracującej elektroniki, mimo że producent deklaruje ich wysoką skuteczność. Jednak myślę, że wiele rozwiązań średniej i wyższej klasy na rynku, w tym aktualnie dobrych rozwiązań z serii All-In-One może tu pasować.

PODSUMOWANIE:

Nowy model głośników Antal „40th Anniversary” bierze wszystko, co dobre ze swoich poprzedników, słynnych konstrukcji podłogowych Triangla i ma jeszcze coś wyjątkowego jak na takie gabaryty. Według mojej oceny wprowadzone zmiany konstrukcyjne nie zmieniają podstawowego charakteru Antala. Nowy głośnik może nie przekonywać wszystkich w każdym aspekcie brzmienia, choć jest zaprojektowany dla szerokiej grupy odbiorów, ale tonalnie spodoba się absolutnie większości. Antal prezentuje muzykę w sposób, który do mnie przemawia.

Niektórzy mogą powiedzieć, że wszechstronność muzyczna nie jest domeną Triangla i jeśli ktoś słucha zróżnicowanego repertuaru zaczynając od ciężkiego rocka z dużą ilością przesterów, bluesa po jazz i klasykę, to i tak generalnie ciężko dla niego będzie na rynku wytypować jedno rozwiązanie. Ale tam gdzie wchodzi w grę klasyka, muzyka etniczna, jazz, ze składami gitarowymi, kontrabasem, trąbką, aksamitnym wokalem i w ogóle gdzie dominują naturalne instrumenty, to polecam zdecydowanie za wiarygodność tonalną i otwartość prezentacji, o której już wspomniałem. To głośnik, który sprawia wrażenie niezmiernie energicznego, żywego i przestrzennego jak na swoje rozmiary. Docenicie ten głośnik, bo wszystkie pozytywne cechy Triangla to właśnie Antal 40th „Anniversary”. Model „40th Anniversary” jest droższy od standardowego Antala, ale biorąc pod uwagę, że jest to głośnik montowany w UE jest proponowany na rynku w bardzo atrakcyjnej cenie i może być prezentem urodzinowym nie tylko dla zwolenników Triangla.

SPECYFIKACJA TECHNICZNA:

Głośniki TRIANGLE 40th „Anniversary”

Typ konstrukcji: Podłogowa 3 – drożna z systemem Bass Reflex

Głośnik niskotonowy: 2 x 6½” Wood pulp with Carbon fiber

Głośnik średniotonowy: 1 x 6½” Cellulose paper

Głośnik wysokotonowy: 1 x 1” New magnesium dome TZ2520MG

Skuteczność: (dB/W/m) 92,0 dB

Pasmo przenoszenia (+/- 3dB) 37 – 22.000 Hz

Moc ciągła 140 Watt

Moc szczytowa 280 Watt

Impedancja nominalna: 8 Ω Impedancja minimalna: 3,0 Ω

Dolna częstotliwość podziału: 185 Hz Górna częstotliwość podziału: 3900 Hz

Wymiary (W x S x G): 1090 x 200 x 345 mm

Wymiary z cokołem (W x S x G): 1128 x 300 x 424 mm

Waga jednej sztuki: 29,8 kg

SPRZĘT UŻYTY DO TESTÓW:

Gramofon: Luxman PD282 wkładka Hana MH

Przedwzmacniacz gramofonowy: Audiokultura Iskra 1

Źródło:, DENON DVD 3910,

Dac: LAMPIZATOR BALTIC 3 SE z przedwzmacniaczem

Wzmacniacz: AUDIO RESEARCH VSI55, Monobloki Gold Note

Kolumny głośnikowe: FOCAL ZOLLER SUSPENSE,

Listwa zasilająca: TAGA Harmony PF1000V2

Okablowanie: QED REFERENCE AUDIO 40, SMK, SUPRA, BOAACOUSTIC, TELLURIUM, XLO, Struss

Adaptacja akustyczna :  PANELE UNIWERSALNE FiberPRO Mega Acoustic

Stoliki i podstawa pod gramofon: Alpin Line

DYSTRYBUCJA W POLSCE:

RAFKO Dystrybucja

ul. Handlowa 7
15-399 Białystok
tel. 85 7479757
tel. 85 7479751
tel. kom. 607266216

https://rafko.com/pl/

Redakcja: audiomuzofans.pl Janusz Sowiński, Jacek Woch