TEST: Arcam Radia 25 – pozwala cieszyć się muzyką

Wzmacniacz zintegrowany Arcam Radia 25.

Firma Amplification and Recording Cambridge w skrócie ARCAM jest stałym elementem rynku audio. Pochodzący z Wielkiej Brytanii producent sprzętu audio powstał w 1979 roku w Cambridge, niedaleko słynnego uniwersytetu. Produkty Arcama są wykonywane i projektowane we własnej fabryce tuż pod Cambridge.

BUDOWA/WYGLĄD:

Do naszej redakcji trafił wzmacniacz zintegrowany Arcam Radia 25. Jest to najwyższy model z nowej serii Radia, która wnosi sporą dozę świeżości w stylistykę Arcama. Produkt naprawdę może się podobać. Jest to smukły wzmacniacz o nowoczesnej, minimalistycznej budowie z ciekawymi detalami w kolorze żółtym dodającym życia czarnej matowej obudowie. Szczególnie spodobały nam się podświetlane gałki głośności i wyboru źródeł. W zaciemnionym pokoju dodają uroku. Sam wyświetlacz A25 jest umiejscowiony pośrodku urządzenia, nie jest za jasny i nachalny, a z większej odległości zbyt czytelny, pokazuje podstawowe informacje dotyczące wyboru źródła czy ustawienia głośności. Na przednim panelu znajdziemy też dyskretnie umieszczone gniazdo słuchawkowe .

Przełączanie między źródłami odbywa się za pomocą lewego pokrętła. Jednak musieliśmy się przyzwyczaić to tego, że po wyborze źródła za każdym razem należy dodatkowo je wcisnąć, aby zatwierdzić wybór. Pilot dołączony do wzmacniacza działa na tej samej zasadzie – wybieramy źródło joystikiem i zatwierdzamy przyciskiem w środku.

W górnej obudowie wzmacniacza znajdują się otwory wentylacyjne dla radiatorów. Spoglądając na nie pod kątem widzimy żółte wykończenia – dość ciekawy motyw, który dodaje obudowie lekkości. Producent pomyślał również o przewodach, które podpięte z tyłu wzmacniacza są dyskretnie zakryte swego rodzaju daszkiem wychodzącym z górnej obudowy.

Tylny panel pokazuje nam dlaczego mamy do czynienia ze wzmacniaczem zintegrowanym – jest tu cała mnogość wejść i wyjść.

W sekcji analogowej znajdują się cztery komplety wejść, w tym jedno PHONO przystosowane do obsługi wkładek MM oraz wyjście pre out pozwalające użyć Arcama jako przedwzmacniacz lub podłączyć np. subwoofer aktywny.

Sekcja cyfrowa składa się z dwóch wejść coax i jednego toslink o przepustowości 192 kHz/24 bity oraz usb C tu już 384 kHz/32 bity.

Cyfrowym sercem Arcama A25 jest bardzo dobrej jakości przetwornik cyfrowo-analogowy ES9280A Pro, a transmisja Bluetooth jest realizowana w oparciu o technologię Qualcomm AptX Adaptive z 24-bitowym dźwiękiem HD. Ma to zapewnić najlepszą jakość przekazu niezależnie od tego, z jakiego źródła odtwarzasz dźwięk – czy przez głośniki czy słuchawki bezprzewodowe.

W swojej końcówce mocy Arcam A25 wykorzystuje topologie wzmacniaczy klasy G piątej generacji. Polega ona na zastosowaniu dwóch szyn napięciowych używanych w zależności od zapotrzebowania na moc, pozwala to wzmacniaczowi zachować wysoką sprawność oraz wydajność przy każdym poziomie mocy w porównaniu do konwencjonalnych konstrukcji klasy AB.

Chcecie porozmawiać o audio i muzyce ?

ZAPRASZAMY DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOK

AudioMuzoFans

BRZMIENIE:

Pierwsze co zwróciło naszą uwagę po włączeniu Arcama to ciche działanie wzmacniacza – z kolumn nie wydobywał się żaden szum, co nie jest tak oczywiste w konstrukcjach zintegrowanych w tym budżecie. A25 to wzmacniacz o brzmieniu naturalnym, poukładanym może lekko po cieplejszej stronie. Podczas odsłuchu buduje szeroką scenę i sprawia wrażenie ciemnego tła, w którym pojawia się muzyka. Dźwięk nie jest natarczywy, wysokie tony nie dominują i nie męczą, jednakże tam, gdzie powinny być, są obecne. Bardzo dobrze oddają stereofonię i przestrzenność nagrania. Dźwięk jest przyjemny, gęsty, nasycony, skupiony raczej na średnich tonach, dobrze to słychać w prezentacji wokali, które wybijają się na pierwszy plan co najbardziej zauważyliśmy odsłuchując płyty Patricii Barber, Jamesa Taylora czy Gregora Portera. Arcam w swoim brzmieniu nie jest nadmiernie analityczny, co powoduje, że nagrania gorszej jakości nadal brzmią przyjemnie.

Przejdźmy teraz do basu. Wzmacniacz radzi sobie dobrze z jego kontrolą i zachowuje optymalną dynamikę. Basu nie brakuje, aczkolwiek ten wzmacniacz nie jest tytanem mocy, dlatego zestawilibyśmy go z kolumnami o skuteczności w okolicach 88 – 90 db i o impedancji 6 – 8 ohm lub z monitorami.

Nowość – SACD wydane przez Polskie Nagrania

Podczas odsłuchów również korzystaliśmy z transmisji Bluetooth oraz streamerów IFI Zen Stream i Silent Angel Munich M1T. Nie odnotowaliśmy żadnych problemów z komunikacją, zarówno streamery, jak i telefon wykrył Arcama szybko, a dźwięk w obydwu przypadkach prezentował się na dobrym poziomie. Nie zauważyliśmy różnicy pomiędzy streamerem podłączonym przez gniazdo USB a przesyłem przez bluetooth muzyki ze Spotifi, w minimalnym stopniu USB wygrywało przy platformie Tidal przy lepszej jakości utworów, jeżeli jednak chcemy posłuchać gęstych plików, pozostaje nam podłączenie przez gniazdo USB.

Podczas odsłuchu miałem wrażenie, że ten wzmacniacz potrafi jednak więcej i rzeczywiście po podłączeniu do zewnętrznego DACa z dużo wyższej półki (Lampizator Baltic 3) Arcam pokazał, jaki drzemie w nim potencjał, całościowy obraz dźwiękowy nabrał na skali i stał się zdecydowanie bardziej otwarty.

Przedwzmacniacz gramofonowy w A25 działa bardzo liniowo, podczas odsłuchów oferował dobre wzmocnienie bez szumu i nie odbiegał od całościowej koncepcji tego wzmacniacza. W tym przedziale cenowym powiedzielibyśmy, że PHONO jest bardzo dobre. Słuchając płyt winylowych na gramofonie Rega P6 z wkładką Goldring 2300 i Jasmin TT 200 z wkładką Hana MH, przy normalnym odsłuchu nie czuliśmy potrzeby zastosowania wyższej jakości przedwzmacniacza.

PODSUMOWANIE:

ARCAM A25 doskonale sprawdza się w swojej roli urządzenia ”all in one”. Mnogość wejść cyfrowych, jak i analogowych pozwala nam cieszyć się muzyką nawet wtedy, gdy nie możemy lub nie chcemy, aby system audio zajmował nam wiele miejsca. ARCAM będzie dobrym rozwiązaniem dla świadomego słuchacza zainteresowanego urządzeniem o dojrzałym dźwięku, niebanalnej stylistyce i z bardzo niskim poziomem szumu. Wiemy też, że podłączając do niego wysokiej jakości źródło zewnętrzne może nas bardzo miło zaskoczyć.

Miło wspominamy czas spędzony z Arcamem i jesteśmy pewni, że jeżeli podejmiecie decyzję o jego zakupie, będzie on cieszył zarówno Wasze uszy jak i oczy.

Wyróżnienie BEST BUY !!!

SPECYFIKACJA TECHNICZNA:

  • Ciągła moc wyjściowa (0.5% THD) na kanał:
    • 2 kanały wysterowane, 20 Hz – 20 kHz, 8 Ohm 100 W
    • 2 kanały wysterowane, 1 kHz, 4 Ohm 165 W
    • Zniekształcenia harmoniczne, moc 80%, 8 Ohm przy 1 kHz 0.002%
  • Wejścia analogowe:
    • Liczba wejść: 3 (pary RCA)
    • Stosunek sygnał/szum (A-wtd, ref. 50 W, wejście 1 V): 106 dB
    • Pasmo przenoszenia: 20 Hz–20 kHz ± 0.2 dB
  • Wejście gramofonowe (MM):
    • Impedancja wejściowa: 47 kΩ + 100 pF
    • Pasmo przenoszenia (odniesienie do krzywej RIAA): 20 Hz–20 kHz ± 1 dB
  • Wejścia cyfrowe:
    • Obsługiwane częstotliwości próbkowania (kHz):
      • USB-C: 384, 352.8, 192, 176.4, 96, 88.2, 48, 44.1
      • Koncentryczne/Coaxial (RCA): 192, 176.4, 96, 88.2, 48, 44.1
      • Optyczny (Toslink): 192, 176.4, 96, 88.2, 48, 44.1
      • Wspierane DSD (tylko przez USB-C): 1024, 512, 256, 128, 64
    • Głębia bitowa (bit) 32, 24, 16:
      • Pasmo przenoszenia (filtr 1): 20 Hz–20 kHz ± 0.2 dB
      • Stosunek sygnał/szum (A-wtd, ref. 50W, 0dBFS): 110dB
  • Wyjście słuchawkowe:
    • Maksymalny poziom wyjściowy (RMS): przy 32 Ohm/300 Ohm 2.5V/5V
    • Zakres obciążenia: 16 Ohm – 2kOhm
  • Ogólne:
    • Napięcie sieciowe: 100V lub 110–120V lub 220–240V, 50–60Hz
    • Pobór mocy (maksymalny): 500W
    • Pobór mocy (tryb czuwania): <0.5 W
    • Wymiary szer. x gł. (łącznie z zaciskami głośnikowymi) x wys. (łącznie z nóżkami): 431 x 344 x 83 mm
    • Waga (netto): 9 kg

SPRZĘT UŻYTY DO TESTÓW:

Gramofon: Jasmin TT 200 wkładka Hana MH, Rega P6 wkładka Goldring 2300

Przedwzmacniacz gramofonowy: Audiokultura Iskra 1(test), Audio Hungary APR 204

CD: DENON DVD 3910,

Streamer: Silent Angel Munich M1T (test), iFi Zen Stream

Dac: LAMPIZATOR BALTIC 3 SE z przedwzmacniaczem

Wzmacniacz: AUDIO RESEARCH VSI55, Line Magnetic LM- 805

Kolumny głośnikowe: FOCAL ZOLLER SUSPENSE, Cabasse Iroise 3

Listwa zasilająca: TAGA Harmony PF1000V2

Okablowanie: QED REFERENCE AUDIO 40, SMK, SUPRA, BOAACOUSTIC, TELLURIUM, XLO, Struss, Ricable Dedelus

Adaptacja akustyczna :  PANELE UNIWERSALNE FiberPRO Mega Acoustic

Stoliki i podstawa pod gramofon: Alpin Line

DYSTRYBUCJA W POLSCE:

Audio Center Poland

Adres:  ul. Henryka Sucharskiego 49, 30-898 Kraków

Telefon: +48 508 590 213 | 12 265 02 85 | 12 265 02 86

http://www.audiocenter.pl

E-mail: audiocenter@audiocenter.pl

redakcja: audiomuzofans.pl T.M J.S.