TEST: Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand Reference

Nie wierzymy w zmiany dla samej zmiany. Kiedy nasz założyciel i projektant Peter Gansterer tworzy nową linię głośników, zawsze jest to pionierskie i głębokie techniczne uzasadnienie. Najpierw jest wizja. Potem jest badanie opcji, jak zrealizować pomysł. Następnie realizacja możliwości technicznych i ich uporządkowanie. A potem przychodzi czas na słuchanie niezliczonych kombinacji, ponieważ każda część ma swoją indywidualną barwę tonu. A kiedy nowy głośnik zostaje zaprezentowany, wewnętrzny krąg Vienna Acoustics i przyjaciele słuchają go po raz pierwszy – coś się zmienia. To moment, kiedy 30-letnia jazzowa płyta Tuck & Patti, którą znasz na wylot od dziesięcioleci, wyciska łzy z oczu siłą krystalicznie czystej, prześwietlonej, naturalnej intensywności” motto działu technicznego Vienna Acoustics

BUDOWA/WYGLĄD:

Konstrukcja Beethoven Concert Grand Reference składa się z nowych przetworników typu spider-cone, z jednego 6-calowego głośnika średniotonowego i trzech 7-calowych głośników niskotonowych – wszystkie z opatentowanym płaskim stożkiem Spidercone w nowej konstrukcji, składającej się z 2 odrębnych stożków – całkowicie nowego stożka kompozytowego. Płaska membrana jest niezwykle sztywna – z usztywnieniami o wysokości odpowiednio 18 mm (bas) i 14 mm (mid), jednocześnie jest odpowiednio lekka, a dodatkowo wzmocniona włóknami szklanymi w nowej mieszance X4P .

Za sekcję wysokotonową odpowiada głośnik wysokotonowy z jedwabną kopułką, zaprojektowany przez Vienna Acoustics. Ten 1,1-calowy głośnik jest w stanie wydobyć nawet najdrobniejsze niuanse w najbardziej naturalny sposób, nie emitując przy tym żadnej ponadprzeciętnej ostrości i doskonale rozciągając się w dół do średniego pasma. 

Co do technikaliów to zachęcam odwiedzić stronę producenta. Przejdźmy więc do wyglądu, a tu jest dość dużo do zaprezentowania.

Vienny to bardzo dobrze zaprojektowane i wykonane kolumny – stolarka jest wręcz perfekcyjna i najprościej określając – elegancka.

Na pierwszy rzut oka uwidacznia się fornir – bardzo starannie wyselekcjonowany – oraz kształt kolumn – obły z delikatnymi frezowaniami, a tył jest odbiciem przodu. Istotne jest to, że wszystko jest zachowane w dobrym tonie.

Co rzadko się zdarza ich wygląd pasuje zarówno do nowoczesnych mieszkań, które chcemy przełamać obłą, cieplejszą bryłą, jak i również do klasycznych wnętrz, wręcz w vintagowym stylu.

Z tyłu kolumn umieszczono dwa otwory Bass-Reflex i płytę, która zasłania zwrotnicę, a na niej umieszczono tabliczkę znamionową i dwa gniazda głośnikowe.

Kolumny posiadają duże przykręcane kolce i maskownicę mocowaną na mocne magnesy.

Ogólnie musimy stwierdzić, że to bardzo ładne i dobrze wykonane kolumny.

Dobra – koniec zachwycania się wyglądem. Podobno, jak twierdzą zatwardziali audiofile „wygląd nie gra”, ale odmiennego zdania są ich partnerki 🙂

Chcecie porozmawiać o audio i muzyce ?

ZAPRASZAMY DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOK

AudioMuzoFans

BRZMIENIE:

I tu raczej nie ma niespodzianki – dźwięk dorównuje wyglądowi – w dalszej części postaramy udowodnić tę tezę.

Zaczynamy od wspomnianego wcześniej Tuck & Patti z płyty „Tears Of Joy”, gdzie vokal Patti Cathcart Andress jest na pierwszym miejscu – zdumiewiająco wypełniony, szczegółowy, bez jakiegokolwiek zamulenia, żywy, bez ostrości, ale odpowiednio zaakcentowany na skraju wysokich tonów, natomiast gitara jest perfekcyjnie odwzorowana i nadaje przyjemnego klimatu. Brawo za naturalny i przyjemny bez efekciarstwa dźwięk.

To może zobaczymy co słychać na dole. Płyta „Winter Songs” Terje Isungset – okna drżą, bas jest duży i posiada odpowiedni kontur. Rzadko się zdarza, aby duży, głęboki bas był odpowiednio zaakcentowany. Tu nie ma nic z „buły na basie” i znowu na tej płycie – vocal, choć na pierwszym planie, to nie przykrywa instrumentów – jednak vocale to chyba najmocniejsza strona tych głośników.

Głos wokalistów jest przyjemnie wysunięty na pierwszy plan, słuchacz ma wrażenie uczestniczenia w koncercie na żywo.

Jak koncert, to może pójdziemy w orkiestrę symfoniczną? Tu wzorem są dla nas Triangle Magellan Quatour – nasz test: (Triangle Magellan Quatour). Jak Vienny wypadły w porównaniu z nimi? Może nie ma tu takiego ogromu muzyki i przestrzeni, ale nie mają się czego wstydzić – w odróżnieniu od Triangli są w tej materii mniej efektowne, ale w szerszym spojrzeniu bardziej uniwersalne.

Wróćmy do dalszych odsłuchów. W lipcu i sierpniu w Łódzkim klubie Wytwórnia odbywa się Letnia Akademia Jazzu, która gości gwiazdy polskiej i światowej sceny jazzu i nie tylko. Postanowiłem wybrać się na koncert Ewy Bem, więc może lekka rozgrzewka przed koncertem – włączam płytę Kakadu, która jest tak wesoła jak tytułowa papuga. Słyszymy tu wiele instrumentów i dużo ciekawych smaczków muzycznych, a testowane kolumny potrafią to wszystko odpowiednio przedstawić i uszeregować bez strat na muzykalności – jest przyjemnie i noga sama nadaje rytm. Szeroki przekrój gatunków muzycznych pokazuje kolejną zaletę Vienny, czyli – bardzo dobrą dynamikę i dźwięk wypełniający cały pokój odsłuchowy, co jeszcze bardziej przekonuje nas do stwierdzenia, że to naprawdę ciekawe i dobre kolumny głośnikowe.

PODSUMOWANIE:

Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand Reference to kolumny głośnikowe, które wspaniale wyglądają, są wzorowo wykonane, a co do ich możliwości serwowania dźwięków, to vocal i smaczki muzyczne są przedstawione w mistrzowski sposób, a do tego konturowy bas, dynamika, przestrzenne granie i co istotne – nie traci na tym muzykalność. Czy to jest przepis na wyróżniające się głośniki? Na pewno tak – to kolumny, które znajdą duże grono zwolenników i niestety muszą oni posiadać całkiem pojemny portfel.

Rekomendacja AudioMuzoFans dla kolumn głośnikowych Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand Reference

SPECYFIKACJA TECHNICZNA:

  • Impedancja: 4 Ohm
  • Pasmo przenoszenia: 28 – 23000 Hz
  • Czułość: 90dB
  • Zalecana moc wzmacniacza: 50 – 400 W
  • Głośnik wysokotonowy: 1.1” Hand Coated Vienna Acoustics Silk Dome Bass System Bass Reflex
  • Głośnik średniotonowy: 6″ Midrange Composite Cone: Flat X4P Spidercone with recessed fabric center-cone
  • Głośniki niskotonowe: 3 x 7″ Woofer Composite Cone: Flat X4P Spidercone with recessed fabric center-cone
  • System basowy: Bass-Reflex
  • Waga: 75 kg /para
  • Wymiary (szer. x wys. x gł.): 205 x 1130 x 380 mm (bez zestawu podstawy); 307 x 1191 x 380 mm (z zestawem podstawy)
  • Możliwe wykończenia: Premium Rosewood, Cherry (wiśnia), Piano Black (czarny połysk), Piano White (biały połysk)
  • Cena 28 500,00 zł / szt.

SPRZĘT UŻYTY DO TESTÓW:

Gramofon: Jasmin TT 200 wkładka Hana MH

Przedwzmacniacz gramofonowy: Audiokultura Iskra 1(test)

CD: DENON DVD 3910,

Streamer: Silent Angel Munich M1T (test)

Dac: LAMPIZATOR BALTIC 3 SE z przedwzmacniaczem

Wzmacniacz: AUDIO RESEARCH VSI55

Kolumny głośnikowe: FOCAL ZOLLER SUSPENSE,

Listwa zasilająca: TAGA Harmony PF1000V2

Okablowanie: QED REFERENCE AUDIO 40, SMK, SUPRA, BOAACOUSTIC, TELLURIUM, XLO, Struss

Adaptacja akustyczna :  PANELE UNIWERSALNE FiberPRO Mega Acoustic

Stoliki i podstawa pod gramofon: Alpin Line

Dystrybucja w Polsce:
Salon audio-video Q21
Pabianice, Reymonta 12
Tel. (42) 213 01 66
www.Q21.pl

https://www.q21.pl/vienna-acoustics-beethoven-concert-grand-reference-wisnia.html

redakcja: audiomuzofans.pl JS